Tevreden werknemers zijn je beste ambassadeurs. Ze zijn gemotiveerd, lopen een stap harder om het bedrijf continu te verbeteren en ze zijn merkbaar blij op de werkvloer. Je begrijpt: goede werknemers zijn goud waard. Maar hoe krijg je je medewerkers zo tevreden? In deze blogpost vertellen we je meer over het belonen van je werknemers. Hoe doe je dat nou het best? Je leest het hier.
Waarom zou je werknemers belonen? Zoals we net al schreven: goede werknemers zijn goud waard. Ze helpen je bedrijf groeien, zijn extra gemotiveerd en ze zijn merkbaar blij. Je hoeft geen medewerkers te horen klagen om ze af en toe eens goed in het (al dan niet financiële) zonnetje te zetten. Iedereen vindt het fijn gewaardeerd te worden. Medewerkers belonen doe je om ze te motiveren, te enthousiasmeren, te betrekken bij je bedrijf en bovenal: om ze te behouden.
Hoe beloon je je werknemers het best?
In Nederland praten we niet graag over ons salaris, maar er zijn wel heel veel onderzoeken naar gedaan. En daaruit blijkt dat we tegenwoordig niet alleen het geld als drijfveer zien. Sterker nog: het gaat vaker om gezondheid, welzijn en persoonlijke ontwikkeling. Denk aan flexibele werkuren, gezondheidscontroles, coaching en extra ontwikkelingsmogelijkheden. Er zijn, naast een goed salaris, meer dan genoeg mogelijkheden om je medewerkers te belonen.
Leestips: ‘Werk jij in een gezond kantoor?’ en ‘5 tips voor het vinden van de juiste bedrijfscoach’.
Een reis
Ga samen met je team naar het noorderlicht, ga de ‘Big Five’ bekijken, boek een weekje wellness, ga op workation… Kies iets wat voor jou en je team goed voelt. Een ervaring die je nooit meer vergeet. Waarom? Omdat zo’n beloning voor veel medewerkers bijzonder is. En het positieve effect werkt ook nog eens lang door. Je hebt voorpret, daarna de reis zelf — en je hoeft echt niet drie weken naar Bora Bora — en de verhalen achteraf. Natuurlijk hoef je er geen strandvakantie van te maken. Je hebt een team, dus maak daar gebruik van. Ga aan teambuilding doen, doe brainstorms voor creatieve oplossingen in je bedrijf, doe een stresstest en ontdek wat jullie kunnen verbeteren… Er is meer dan genoeg te doen. Als laatste is het ook een prima marketinginstrument. Als jij je medewerkers regelmatig beloont, ben je een goede werkgever. En denk eens aan alle foto’s die je medewerkers op sociale media plaatsen. Daar kan geen reclamebudget tegenop.
Ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling is belangrijker dan ooit. En voor negen van de tien werknemers belangrijker dan geld. Misschien heeft een werknemer zelf al eens gevraagd om een opleiding, training of coaching? Maar je kan het als werkgever natuurlijk ook zelf aanbieden. Bekijk en beoordeel iemands vaardigheden en probeer daar aansluitende opleidingen bij te vinden. Dit beloningsmes snijdt ook nog eens aan twee kanten: jouw bedrijf heeft baat bij een nóg betere werknemer en je personeel is er ontzettend blij mee.
Wat ook slim is om te doen: een of twee keer per jaar vergaderen om de ambities van je personeel én hun promotiekansen te bespreken. Lukt de beoogde promotie momenteel niet, om wat voor reden dan ook? Bekijk dan of je er op een andere manier uitkomt. Bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheid of een nieuw project erbij? Alles is uitvogelbaar.
Erkenning en waardering
Een compliment is voor iedereen fijn. Het geeft aan dat zowel jij als je werk gezien én gewaardeerd worden. Het vereist wel wat mensenkennis om uit te vogelen hoe iemand het liefst de erkenning en waardering ontvangt. Zo is het voor de een onbetaalbaar om tijdens een lunch met collega’s in het zonnetje te worden gezet, terwijl de ander juist bloeit door een fijne e-mail met een compliment. Hoe dan ook: iedereen krijgt een kick van een compliment van de werkgever.
Zorg ervoor dat iedereen zich een essentieel onderdeel voelt van het bedrijf. Zo heeft iemand het gevoel écht iets bij te dragen. En je hoeft er maar één te treffen die voelt dat hij of zij alle ruimte heeft om ideeën te delen en uit te voeren om bijvoorbeeld een gouden, nieuwe dienst te lanceren.
Beloon je medewerkers gepersonaliseerd
Waar je ook voor kiest: zorg dat je gepersonaliseerd beloont. Zo is het voor iemand die net een kindje heeft gekregen of een huis heeft gekocht wellicht veel interessanter om een geldbedrag op de rekening te krijgen. Voor een groot gezin is een collectieve zorgverzekering misschien fijner. En de oudere collega wil misschien heel graag op reis.
Het voordeel van zulke beloningen op maat: het welzijn van je medewerkers gaat erop vooruit én ze zijn extra gemotiveerd. En zeg nou zelf: het is toch ook oprecht veel leuker om iets te krijgen waar goed over is nagedacht? Daarnaast maak je je bedrijf ook nog eens extra aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers, dus als je groei op de planning hebt staan… 😉
Leestips: ‘10x de beste tips voor onweerstaanbare vacatureteksten’ en ‘Een groeiende onderneming? Zo neem je goed personeel aan!’
Meer weten over medewerkers belonen en de Belastingdienst?
Ben je benieuwd wat voor jou belastingtechnisch de voordeligste en slimste opties zijn? Of wil je nu wel eens weten hoe het zit met geschenken en belastingregels? We leggen je er graag alles over uit. Neem je contact met ons op?