Bij de meeste bedrijven komen de klanten niet zomaar aanwaaien. Toch wil je wel graag nieuwe opdrachten of verkopen, dus dan is er werk aan je winkel. Tijd om reclame te maken. Maar hoe spring jij er als bedrijf nou tussenuit? Er bestaan zo veel bedrijven — en dan ook nog eens met dezelfde dienstverlening of producten. Dan móet je er wel voor zorgen dat je opvalt.
Maar reclame maken is zo makkelijk nog niet. Je hebt duizend-en-één mogelijkheden, 17 miljoen mensen alleen al in Nederland en een hoop te vertellen. Waar begin je om goede reclame te maken voor je bedrijf? We geven je wat tips.
Bepaal je doel
Reclame maken is leuk, maar dan moet je wel weten wat je ermee wil bereiken. Wil je meer leads? Wil je meer verkopen? Wil je je bestaande klanten laten weten dat je nieuwe producten of diensten hebt? Of is het je met name te doen om het vergroten van je naamsbekendheid?
Wat is je boodschap?
Wat wil je eigenlijk vertellen? Wil je duidelijk maken dat je niet de goedkoopste, maar wel de beste bent? Of ben jij degene met de allersnelste service? Je hoeft natuurlijk niet voor iedere uiting precies dezelfde boodschap te hebben, maar het is wel handig als je boodschap simpel en eenduidig is en dezelfde strekking heeft. Houd wel in je achterhoofd dat je ook waar moet maken wat je belooft, dus overdrijf niet.
Voor wie maak je reclame?
Als je niet weet bij wie je reclame aan moet slaan, weet je ook niet wat de beste en leukste promotiemanieren zijn. Je doelgroep bepaalt via welk medium je reclame maakt, hoe je je boodschap verpakt en zelfs welk beeld je gebruikt. Eén ding is zeker: als je doelgroep zich niet herkent in jouw uitingen, sla je de plank mis. Je kan je doelgroep ook onderverdelen op waar de mensen vandaan komen. Bijvoorbeeld als je een lokale boer bent.
Gebruik humor
We houden allemaal wel van humor. We hebben misschien niet allemaal dezelfde humor, maar even lachen is voor iedereen wel fijn. Bijkomend voordeel: als mensen jouw merk vaak zien in deze positieve context, koppelen ze jouw bedrijf aan een positief gevoel. Daarnaast voelt humor altijd minder opdringerig aan. Alleen maar voordelen!
Spring in op de actualiteiten
Dat valt bijvoorbeeld op tijdens de coronacrisis. Een webshop voor auto’s lanceerde een initiatief om de zorghelden aan een auto te helpen. Een chef bedacht een manier om horeca-ondernemers te helpen: door in hun keukens te koken en ervoor te zorgen dat het eten bij de bestellers thuisbezorgd werd. Grandioze reclame als jouw initiatief opgepikt wordt en in de media verschijnt!
Goede combinatie van inspringen op de actualiteit (niet contant kunnen betalen vanwege corona) en humor.
Pin de kaas pic.twitter.com/9BWEMbkDkd
— Wim Daniëls (@wimdaniels) April 21, 2020
Onderscheid jezelf met iets herkenbaars
Onderscheid jezelf. Niet per se met een lintje, maar door dingen anders te doen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Even Apeldoorn bellen’, Haribo en Hornbach. Maar ook bedrijven die tegenwoordig hele verhalen vertellen in hun tv-reclames, zoals die spotjes rond kerst. Door te doen wat mensen niet verwachten, val je op en blijf je on top of mind. En met een beetje mazzel praten mensen ook nog eens over je bedrijf. Zorg er ook voor dat je iets herkenbaars in je uitingen stopt. Zo weet je doelgroep al heel snel dat het jouw reclames zijn.
Ideeën voor opvallende reclame
Het hangt natuurlijk af van in welke branche je je bevindt en wat je doelgroep op prijs stelt, maar hier vind je een aantal ideeën voor opvallende reclame. Een keer iets anders dan de eeuwige pen met je logo.
— Videomarketing: hoe persoonlijker de reclame, hoe beter. Tegenwoordig kan je video’s laten maken waar persoonlijke gegevens ingeladen kunnen worden. De naam van je (potentiële) klant op een welkomstbord, een medewerker die de naam invoert op een computerscherm — alles kan.
— Geef iets weg: ben je nu van cateraar omgeschoold tot professioneel boodschappenpakketleverancier? Hang een netje aan de deuren met wat fruit en een flyer.
— Kom terug op plekken waar je doelgroep vaak is, bijvoorbeeld door boekenleggers te maken als je potentiële klanten graag lezen.
— Heb je een kantoorpand, zorg dan voor originele gevelbelettering.
— Organiseer een reclamestunt op straat.
— Ga (gast)bloggen of kijk bijvoorbeeld of je als lokale ondernemer voor jullie nieuwsblad kan schrijven, deel als horeca-ondernemer bijvoorbeeld de lekkerste recepten en de beste cocktails.
Klaar voor een grotere groei van je bedrijf?
Wil je dat je bedrijf groeit en ben je benieuwd of wij je kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op, dan denken we met je mee.