We kunnen er niet meer omheen: milieubewust leven én ondernemen. Het wil niet zeggen dat je meteen je auto de deur uit moet doen en nooit meer met het vliegtuig mag om een zakenreis te maken. Ook met dingen die je bedrijfsvoering juist ten goede komen is het goed mogelijk om duurzamer te ondernemen.
Een duurzaam imago is al snel een goed imago. We zijn ons steeds bewuster van wat we met de aarde doen en dat ze zelf moeten ingrijpen om ervoor te zorgen dat ook onze kleinkinderen hier nog kunnen rondlopen. Als alle mensen voor zich hun bijdrage doen, is het nog niet genoeg. Ook bedrijven moeten een handje helpen. En als je dat dan doet, waarderen je klanten dat enorm.
Waarom zou je milieubewust ondernemen?
We gaven het al een beetje weg: het is nodig voor de planeet. Maar daarnaast brengt het ook jou veel goeds. Waarom denk je dat McDonalds het traditionele rode logo heeft veranderd in groen? Het bedrijf wil duurzame keuzes onder de aandacht brengen en niet meer onder vuur liggen bij milieuactivisten, maar juist waardering krijgen. Als je als onderneming laat zien dat je je verantwoordelijk voelt om onze planeet te beschermen, versterk je je imago. Doordat de meeste Nederlanders duurzaamheid belangrijk vinden, voelen ze zich meer verbonden met jouw bedrijf. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan bedrijven die groen(er) zijn. Wist je dat consumenten die op duurzaamheid letten bij het kopen van een product bereid zijn om meer te betalen? Dat betekent dus dat je hogere prijzen kunt vragen.
Naast de hogere waardering levert milieubewust ondernemen ook wat op in de portemonnee. Er bestaan aantrekkelijke regelingen en subsidies voor duurzame investeringen en dan heb je ook de Energie-investeringsaftrek nog.
Niet alleen consumenten waarderen je meer, ook investeerders werken graag samen met bedrijven die milieubewust ondernemen. Heb je concurrentie van medekandidaten en zijn zij niet groen? Dan is de kans groot dat je gunningsvoordeel hebt.
En wat dacht je van waardering van je medewerkers? Niet alleen consumenten kiezen voor groen(er), jouw medewerkers doen dat al helemaal. Je trekt precies de juiste mensen aan die zich in jouw bedrijf helemaal op hun plek voelen. En gedreven en gemotiveerde medewerkers zijn als goud voor je bedrijf.
Lees ook: ‘10x de beste tips voor onweerstaanbare vacatureteksten‘ & ‘Een groeiende onderneming? Zo neem je goed personeel aan!‘
Als laatste punt: de kans is natuurlijk aanwezig dat bedrijven regels opgelegd krijgen om in de toekomst duurzaam te ondernemen. In 2030 moet onze CO2-uitstoot flink verlaagd zijn. Mocht er een beleid komen, dan ben jij daar mooi al op voorbereid. Handig, want dan kan je je investeringen uitsmeren over een langere periode en hoef je niet in één keer een flink bedrag op te hoesten.
Simpele tips om milieubewuster te ondernemen
Iedereen kent de tips wel als ‘doe de lichten uit als je er niet bent’, ‘zet je apparaten helemaal uit en laat ze niet op stand-by staan’. Of dat je eerst moet nadenken voordat je iets print. Dus wij geven je eens wat andere tips. Komen ze!
• Laat je collega’s thuiswerken, zodat zij niet elke dag naar kantoor hoeven rijden
• Zorg voor duurzame koffie en thee en een milieubewuste kantine op kantoor
• Bekijk de mogelijkheden voor een mobiliteitsbudget in plaats van leaseauto’s
• Plan afspraken als het kan zo veel mogelijk digitaal of telefonisch
• Scheid je afval en bied de verschillende soorten op de juiste plekken aan
• Zijn je producten duurzaam, geef je klanten dan ook goed advies over hoe zij het zo duurzaam mogelijk kunnen gebruiken
• Schakel duurzame leveranciers in om je dienstverlening en je producten zo groen mogelijk te maken
• Steun maatschappelijke initiatieven
• Koop duurzaam kantoormeubilair, dat kan door tweedehands meubels een tweede kans te geven of door bureaus te kopen met het Milieukeur
• Maak milieuvriendelijk schoon of maak daar afspraken over met het schoonmaakbedrijf dat je inhuurt
• Verstuur je post klimaatneutraal door de CO2-uitstoot te compenseren met een bedrag dat PostNL investeert in windmolenprojecten
• Bestel geen kleine hoeveelheden pennen, papier of andere kantoorbenodigdheden, maar spaar op en bestel veel in één keer, dan doe je geen impulsaankopen en bespaar je transportkosten
• Let op de bereikbaarheid van je kantoor, zodat mensen ook met ander vervoer dan de auto kunnen komen
Wist je dat je zelfs op een milieuvriendelijke manier reclame kan maken? Denk bijvoorbeeld aan deze mogelijkheden.
• ‘Groene graffiti’: door met een hogedrukspuit op muren of de grond te spuiten, kan je natuurlijk prima je boodschap overbrengen! Een sympathieke manier van buiten reclame maken. Laat je meteen overduidelijk zien dat je je bezighoudt met (het verbeteren van) het milieu.
• Geen bestickerde auto, maar een fiets van de zaak met reclame! Denk aan de bakfietsen van bijvoorbeeld Coolblue of de fietsbezorgers.
• Maak gebruik van recyclebare materialen als je communicatie-uitingen maakt. Visitekaartjes die gedrukt zijn op papier dat gemaakt is van landbouwafval, milieuvriendelijke inkt… alles is mogelijk tegenwoordig.
• Geef duurzame relatiegeschenken cadeau, zoals Doppers met jouw logo erop, notitieboeken van koffierestjes, een draadloze oplader van bamboe, potlood met zaden of duurzame chocolade met een wikkel speciaal voor jou bedrukt.
Tip: binnenkort komt er een blogpost online over goede reclame maken, dus houd ons in de gaten! Volg ons bijvoorbeeld op Facebook of op LinkedIn.
Milieubewust ondernemen is ook nog eens goed voor de portemonnee
Zoals gezegd (nou, ja, geschreven): we kunnen niet meer om milieubewust ondernemen heen. Dat vindt de overheid ook en daarom stimuleren zij duurzaam ondernemen. Er bestaan financiële en fiscale regelingen waar jij wellicht gebruik van kan maken. De Subsidiewijzer vertelt je al veel, maar wij kijken natuurlijk graag met je mee waar je kansen en mogelijkheden liggen. Neem je contact met ons op?