Als je in Nederland succesvol onderneemt, dan is de kans aanwezig dat je overweegt om ditzelfde ‘kunstje’ in het buitenland te herhalen. Nou, ja, herhalen… waarschijnlijk werkt het ondernemen in het andere land heel anders dan hier. Dus hoe pak je dat eigenlijk aan, als je wil ondernemen in het buitenland?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is geen kwestie van de landsgrenzen oversteken, een promotiepraatje voorbereiden en verkopen maar. Voordat je gaat ondernemen in het buitenland is het slim om je te verdiepen in een aantal zaken. En zoals je van ons gewend bent: we denken graag met je mee.
Doe een concurrentieanalyse en bedenk een plan
Succes in Nederland is geen garantie voor succes in het buitenland. Het is hard werken en goed voorbereiden. Maak dus een gedegen concurrentieanalyse. Dat betekent niet dat je je droom moet laten varen als al vijf anderen precies dat doen wat jij doet, maar dat betekent wel dat je voor jezelf helder moet hebben hoe jij het verschil maakt. Bekijk doelstellingen van je concurrenten, vogel hun strategie uit, bekijk wat zij in het assortiment hebben, welke prijzen ze hanteren en hoe zij hun marketing oppakken. Wat ga jij anders doen? En hoe?
Verdiep je in de cultuur
Ga je zelf fysiek zakendoen in een ander land? Verdiep je dan in de cultuur. Waar Nederlanders graag direct zijn, zijn Belgen een stuk voorzichtiger. In het ene land is het geven van een relatiegeschenk een waar cadeautje, in het andere land een belediging. Kom je ruim op tijd, dan vind jij dat misschien wel heel beleefd, maar dat kan de ander zomaar een belediging vinden. Houd rekening met cultuurverschillen en pas je aan als je succes wil hebben.
Bekijk de juridische zaken
Wat je ook precies gaat doen in het andere land: je krijgt met hun eisen te maken. Ja, ook als het een ander land is binnen de Europese Unie. Ga dus altijd na wat de wetten en regels zijn in het land dat jij met je product en/of dienst gaat veroveren of besteed dit uit. Sommige landen stellen bijvoorbeeld specifieke eisen aan een product of aan de verpakking. Hetzelfde geldt voor websites en webshops. In Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om een impressum op je website te hebben. Daar is niks vrijblijvends aan — als je het niet hebt, kan je een boete krijgen.
En een wijze les: leg alles vast. Zeker als je contacten met een buitenlandse leverancier of afnemer hebt. Beter voorkomen dan genezen. Kamer van Koophandel geeft je trouwens handige tips om een buitenlandse leverancier te controleren.
Bedenk goed wat je nodig hebt
Heb je marketinguitingen te vertalen? Je algemene voorwaarden? Wil je een meertalige website of wil je een heel nieuw domein? Maar ook: als je naar het land van jouw keuze gaat, hoe spring je dan om met de taalbarrière? Redden beide partijen zich in het Engels of heb je een tolk nodig? En als je jezelf redt in die andere taal, besteed dan even extra aandacht aan je toon. Misschien vind je het hier heel normaal om ‘je’ te zeggen tegen je klanten, maar is het in Frankrijk uit den boze en heb je je deal al verknald voordat je binnen bent. Misschien heb je ook een nieuwe merknaam nodig? Let er dan op dat die internationaal bruikbaar is en het in een andere taal geen scheldwoord is.
Wil je dat we met je meedenken?
Sta je op het punt de rest van de wereld te veroveren? Wil je je bedrijf ook echt buiten de landsgrenzen vestigen? We denken graag met je mee over rechtsvormen, verzekeringen, financiën en meer. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.