Is het echt belangrijk dat er over je bedrijf gepraat wordt?

Als er over je bedrijf gepraat wordt: is dat dan goed of slecht? Of hangt het vooral af van wat men zegt? Eén ding is zeker — als niemand over je bedrijf praat én je bedrijf onzichtbaar is, dan betekent dat niet veel goeds.

Waarom is het handig dat mensen over je praten? Nou, je weet dan dat je publiek je ziet én je weet hoe ze naar je kijken. Nu gaat volgens ons het gezegde ‘het maakt niet uit hoe ze over je praten, als ze maar over je praten’ niet helemaal op, maar denken we wel dat het geen goed teken is als niemand je ziet en niemand over je praat.

Op zoek naar beleving

Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar beleving. Denk maar eens aan Intertoys: de nieuwe eigenaar wil de keten nieuw leven inblazen door beleving toe te voegen aan het concern. Als je bedrijf inwisselbaar is en prima opgaat tussen de eenheidsworsten, dan ga je het waarschijnlijk niet erg ver schoppen.

Vertel je verhaal

Storytelling is steeds belangrijker. Mensen willen geen zaken doen met een bedrijf, maar met een mens. Zorg er dus voor dat je verhaal duidelijk is: herkenbaar en helder. Waar sta je precies voor? Wat zijn je kernwaarden? Wat doe je precies? Iemand die jouw bedrijf kent, moet in twee zinnen heel simpel uit kunnen leggen wat je doet, hoe je het doet en wie je bent. Het is belangrijk dat het simpel te vertellen is — want je wil dat mensen het doorvertellen.

Je hebt het zelf in de hand

Wil je graag dat mensen je bedrijf en je verhaal bekendmaken, dan heb je zelf de eerste stappen te zetten. Stap uit je comfortzone en zorg dat je je onderscheidt van je concurrenten. Maak duidelijk welke klanten jij wil aantrekken — op basis van de kernwaarden die de consument al dan niet aanspreken. Val op met je tone of voice (denk aan Coolblue), wees zo glashelder als Interpolis of laat iemand je verhaal vertolken zoals de inmiddels arme ex-miljonair van Telfort. Je weet wel, die van ‘Van een tv in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor je tv!’. Of wees zo herkenbaar als Tony’s Chocolonely. Zolang je publiek er maar chocola van kan maken.

“Wat als het niet bevalt?”

Zolang jij kiest voor authenticiteit en een bedrijf dat helemaal bij jou past, is de kans klein dat je totaal de mist in gaat. Gebeurt het toch? Troost jezelf dan met het idee dat het erger is als je nooit kritiek krijgt. Nooit kritiek krijgen betekent dat je onzichtbaar bent en op die manier gespaard blijft. Er is geen enkel bedrijf dat een klantenbestand heeft dat uit werkelijk alleen maar supertevreden en charmante mensen bestaat. Krijg je kritiek? Kijk of het gegrond is, wat je ermee kan en of je kan bijsturen. Ondernemen blijft een mooie uitdaging op deze manier.

“Maar wat als ik iets verkeerd doe op de razendsnelle sociale media?”

Ja, het kan voorkomen dat je een misstap zet op sociale media. Bedrijven liggen daar tegenwoordig aardig onder een vergrootglas en het leidt soms tot negatieve publiciteit. Is dat een reden om je dan maar niet op sociale media te begeven als je publiek daar wel zit? Nee, hoor. Soms struikelt je publiek over een grap die niet overkomt, een politiek gevoelige opmerking of een verkeerde afbeelding. Dat is niet per se heel erg, als je maar goed reageert. Wat goed reageren is? Je fout toegeven, een oprechte sorry en als het kan: je fout rechtzetten. Heb je bijvoorbeeld iemand een verkeerd product gestuurd? Zorg dan dat je het product zo snel mogelijk wel op het juiste adres aflevert én dat je er een leuke extra bij doet. Desnoods een handgeschreven kaartje. Wees ook niet bang voor minder positieve recensies op bijvoorbeeld Facebook. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat consumenten je geloofwaardiger over vinden komen als je positieve recensies worden afgewisseld met minder positieve.