Het komt vaak voor: je onderneming groeit zodanig dat je naar een nieuw, groter kantoorpand verhuist. Of het oude pand voldoet om een andere reden niet meer en daarom verhuis je je bedrijf. Wat zijn nou dingen waar je op let als je een nieuw kantoorpand zoekt? En hoe ga je te werk als je je nieuwe pand gevonden hebt? In deze blogpost lees je de beste tips voor het vinden van en het verhuizen naar je nieuwe kantoor.
Het vinden van een nieuw kantoorpand
Je verhuist waarschijnlijk naar een nieuw kantoorpand om een goede reden. Dus moet het nieuwe kantoor aan een aantal eisen voldoen. Let bij het zoeken naar je nieuwe pand op de volgende punten:
• is het makkelijk te bereiken voor je klanten en medewerkers?
• is het pand groot genoeg met het oog op mogelijke uitbreiding?
• zijn de kosten goed te dragen?
Natuurlijk hebben ligging, capaciteit en faciliteiten van het kantoorpand wel meer voeten in de aarde. Verkoop jij bijvoorbeeld auto’s, dan wil je waarschijnlijk een andere omgeving dan wanneer je handgemaakte meubels verkoopt. En als jij je richt op mindervaliden, dan is het noodzakelijk dat je bedrijfspand rolstoelvriendelijk én makkelijk bereikbaar is. En ben je nu met minder werknemers dan over een jaar? Kies dan een kantoorpand op de groei en houd rekening met het aantal toiletten, leidingen en uitbreidingsmogelijkheden.
De prijs van je nieuwe bedrijfspand
Niet geheel onbelangrijk: de prijs van je nieuwe bedrijfspand. Moet er bijvoorbeeld veel verbouwd worden? Houd dan rekening met een budget voor de klussen. Verder moet het pand uiteraard niet te duur zijn.
Nieuw kantoorpand gevonden? Tijd voor de voorbereiding!
Het verhuizen naar een nieuw pand is voor sommige bedrijven behoorlijk ingrijpend. Je wil je bedrijf niet zomaar een paar dagen sluiten en de verhuizing moet zo soepel mogelijk verlopen. Een aantal tips:
• begin op tijd met plannen van de verhuizing zelf en het bedenken of je bijvoorbeeld een tijdelijk onderkomen nodig hebt om een periode te overbruggen;
• zoek een professionele verhuizer of doe het zelf en bedenk of je hier materiaal voor moet huren;
• neem je je oude inrichting mee of heb je nieuw kantoormeubilair nodig? Houd in het laatste geval rekening met soms lange levertijden;
• heb je een papieren archief of moet je bepaalde documenten tijdelijk ergens anders onderbrengen, zorg dan voor een professionele archiefopslag (lees trouwens ook de blogpost over de fiscale bewaarplicht voor ondernemers);
• breng je klanten op de hoogte van je verhuizing met behulp van direct mailings, maar bijvoorbeeld ook een advertentie in de regionale krant en op sociale media (dat helpt bij een goede relatie met je klant).
Voordat je verhuist, is het slim te bekijken welke spullen je echt nog nodig hebt en wat je beter weggooit. Zo heb je minder om over te brengen naar het nieuwe kantoorpand én je begint daar met een schone lei. Al die notitieblokken met het oude logo die je eigenlijk niet meer gebruikt? Gooi ze weg. Die bureaustoel die eigenlijk niet meer zo best rolt? Neem hem niet mee.
Meer weten over de financiële zaken als je kantoor verhuist?
Wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn als je bedrijf verhuist? Meer weten over verbouwkosten en hypotheken? We helpen je graag. Neem gerust contact met ons op.
PS Activaa is ook verhuisd! Kom jij een kop koffie drinken in ons nieuwe pand?