Klanten zijn letterlijk en figuurlijk goud waard. Voornamelijk loyale klanten helpen je bedrijf te groeien. Maar hoe krijg je die loyale klanten? Wat kan je doen om je klanten fan van je te maken en een blijvende relatie op te bouwen? In deze blogpost vind je dé 5 tips voor de beste relatie met je klant.
1. Kennis delen
Je klant is niet voor niets jouw klant. Jij kan, weet of hebt iets waar jouw klant in geïnteresseerd is. Dan is het voor de relatie met je klant (en voor je omzet) een goed idee om jouw kennis te delen met je klanten. Stuur bijvoorbeeld eens per maand een nieuwsbrief. Ja, je klant heeft het nieuws misschien al gelezen, maar het is juist jouw toegevoegde waarde om meer informatie te geven. Je klant te vertellen of hij of zij iets moet doen of juist niet. Of stuur bijvoorbeeld de beste 5 tips om productiever te werken — als dat voor jouw klant relevant is. Kennis delen doe je ook heel goed door te bloggen. Je betrekt je bestaande klanten bij je werk én je trekt nieuwe klanten aan, doordat je jezelf als expert in de markt zet.
2. Vraag je klant wat hij wil
Je geeft je klant (terecht) het gevoel dat hij of zij heel belangrijk voor je is als je om feedback vraagt. Daarnaast is het hartstikke interessant, want wie weet is het tijd voor op maat gemaakte aanbiedingen of geeft de klant je waardevolle informatie waarmee je je bedrijf verbetert. Laat zien dat je naar je klant luistert en dat je de input waardeert. Heeft je klant behoefte aan specifieke informatie? Bijvoorbeeld hoe je omgaat met werknemers op sociale media of welke veranderingen voor ondernemers er bekend zijn gemaakt op Prinsjesdag? Dat kan je dan weer mooi gebruiken voor je contentmarketing.
3. Zeg wat je bedoelt
Een valkuil voor iedereen in het leven: miscommunicatie. Zeker als je een dienst als adviseren levert, is het goud waard als je helder communiceert. Je hoeft ook niet altijd te doen wat de klant wil. Soms is het zelfs beter het tegenovergestelde te doen. Leg wat je doet goed uit (en onthoud: het is de toon die de muziek maakt) en je klant waardeert het dat je de waarheid vertelt. Houd wel in je achterhoofd dat niet alle klanten altijd op advies zitten te wachten. Soms wil je klant ook gewoon wat begrip of spart hij met je om de eigen gedachten op een rijtje te krijgen. De kunst is dit aan te voelen en helder en eerlijk te communiceren. Het gaat hier ook om bijvoorbeeld deadlines, een retourbeleid of klachtenafhandeling.
4. Waardeer je klant
Loyale klanten zijn de beste klanten. En loyale klanten krijg je als je laat zien dat je je klanten waardeert. Stuur bijvoorbeeld eens een kaartje om hem of haar ergens mee te feliciteren, ontwerp een leuke mail om je klant te bedanken voor het betalen van de factuur of doe eens als verrassing iets extra. Die waardering blijkt ook uit hoe jij je klantenservice inricht. Een slechte ervaring onthoudt je klant veel langer. En dan niet op een goede manier. Reageer dus snel als er een klacht is, doe net dat beetje extra dat de klant niet verwacht en je hebt er een fan bij. Het is bewezen dat klachten die je goed oplost, bijdragen aan klantenbinding. Oh, en mocht je twijfelen: een compliment mag zeker. Ga je op bezoek bij een klant, geef dan een gemeend(!) compliment over het kantoor of iets anders dat de moeite waard is.
5. Wees pro-actief
Lever je een dienst of een product? In beide gevallen komt het voor dat je je klant ergens over moet informeren. Bijvoorbeeld omdat het product niet op tijd leverbaar is of omdat je dienst per een bepaalde datum verandert. Het is het beste niet te wachten tot je klant jou benadert voor meer informatie, maar dit op voorhand te doen. Lukt dat je niet, reageer dan snel als je klant een vraag heeft. Op die manier bewijs je je klant dat je de input waardeert.
Je bedrijf op andere manieren laten groeien?
Wil je meer weten over het laten groeien van je bedrijf? Want naast goede klantrelaties is er natuurlijk veel meer mogelijk. Neem contact met ons op, dan denken we met je mee.