Veel ondernemers denken dat ze hun dienst of product goedkoop in de markt moeten zetten. Als dat onderdeel is van je strategie: prima keuze. Kom je er later achter dat je toch je tarief wil verhogen? Dan lees je hier de tips om je prijs omhoog te gooien én je klanten te behouden.
Als ondernemer bepaal je je eigen prijzen en tarieven. Ooit waarschijnlijk begonnen met berekenen wat je minimaal moet verdienen voor een omzet waar jij mee kan doen wat je wil. Sowieso is het goed om elk jaar je tarief nog eens te bekijken: zit je nog goed of kan de prijs wel omhoog? Wanneer verhoog je je tarief? En hoe breng je je tariefverhoging naar je klanten? Dit en meer lees je hier.
Waarom zou je je tarief verhogen?
Het is zonde als je al jaren met hetzelfde tarief werkt. Want je hebt meer dan genoeg redenen om je uurtarief te verhogen! Bijvoorbeeld:
• door cursussen, vlieguren of andere vormen van ontwikkeling ben je weer beter geworden in je werk — daar hoort een hoger tarief bij
• je wil graag meer verdienen (en kan je hogere tarief verantwoorden naar jezelf; je voelt je er goed bij)
• je kosten zijn gestegen
Je tarief verhogen kan best spannend zijn. Want wat als je klanten ook véél meer van je verwachten? Dat moet je aankunnen. Om ervoor te zorgen dat je klanten niet bij je weglopen, geven we je een aantal tips voor een soepele doorvoering van je prijsverhoging.
Communiceer op tijd
Niemand houdt van onaangename verrassingen. Je prijsverhoging achteraf communiceren of gewoon een hogere factuur sturen dan je klanten gewend zijn, dat is echt een no go. Boekt iemand een nieuwe afspraak met je? Geef dan aan dat de prijzen binnenkort stijgen. Of volg de tip over ‘korting’ verderop in deze blogpost op.
Benader je klant persoonlijk
Zomaar een algemene e-mail sturen met dat je je tarief verhoogt, komt meestal niet zo lekker binnen. Het beste is om je klant persoonlijk te benaderen — het liefst op een moment dat jullie elkaar toch al zouden zien of spreken. Breng dan je tariefverhoging ter sprake.
Verontschuldig je niet
De verhoging van je tarief komt, als het goed is, niet uit de lucht vallen. Je hebt erover nagedacht, je hebt er goede redenen voor en je bent je klanten dus ook geen excuus verschuldigd. Door twijfelend je boodschap te brengen en je excuus aan te bieden, lijkt het alsof je er zelf niet helemaal achter staat. Je klant heeft dan het idee dat er ruimte is voor onderhandeling, terwijl je daar eigenlijk helemaal niet op zit te wachten.
Voer eventueel je verhoging in stappen door óf geef je trouwe klanten langer je ‘oude’ prijs
Wil je je huidige klanten toch graag tegemoet komen en ze het gevoel geven dat ze belangrijk voor je zijn? Voer je verhoging dan in stapjes door. Of bied aan dat zij je dienst of product nog, bijvoorbeeld, een maand tegen de oude prijs mogen afnemen. En daar zeg je uiteraard bij dat je dit doet om ze te bedanken voor hun loyaliteit en de leuke samenwerking. Voor je nieuwe klanten verhoog je de prijs wel alvast, waardoor je oude klanten een mooie korting meepakken. Extra tip: leg deze afspraken vast in een e-mail.
Gebruik je tarief voor je marketing
Je tarief gebruiken als marketing? Ja! Het kan heel slim zijn een nieuwe dienst of nieuw product met een lage prijs op de markt te brengen. Zo is de kans groot dat je snel veel afnemers hebt. Dat heeft als voordeel dat je kan ‘oefenen’ met je nieuwe dienst, je binnen korte tijd veel recensies verzamelt en die weer kan gebruiken in je marketing en je wellicht minder ‘druk’ voelt. Gebruik je je lage(re) prijs als marketinginstrument, vermeld er dan wel bij dat je normaal een (veel) hogere prijs rekent of dat de prijs snel stijgt. Bij een dienst kan je er ook voor kiezen dat je je service in ‘rondes’ aanbiedt. De eerste 5 klanten krijgen het voor €50, daarna stijgt de prijs naar €100 en zo verder tot je bij je ideale prijs bent.
Hoe zit het met jouw tarieven?
Kom jij nog steeds goed uit met je inkomsten en uitgaven? Activaa kijkt graag met je mee. Neem je contact met ons op als je behoefte hebt aan businesscoaching en een accountantskantoor dat het maximale uit jou en je onderneming haalt?