Afgelopen jaar werd nog eens extra duidelijk hoe belangrijk de online wereld voor ons is. Online ondernemen kan in principe altijd en overal. Alleen al daarom is het slim om digitale producten te verkopen! Maar hoe doe je dat? En wat zijn de voordelen?
Steeds meer ondernemers lanceren een digitaal product en dat is niet voor niets. De digitale wereld is groot en is er meer dan genoeg plek voor ons allemaal. Dus heb je er wel oren naar om relatief makkelijk een extra inkomstenbron aan te boren? Dan zijn digitale producten een mooie optie voor je.
Digitale producten? Wat zijn dat?
Misschien vraag je je af wat ‘digitale producten’ überhaupt zijn. We bedoelen hiermee geen webshop, maar digitale dingen die je online verkoopt. Denk aan een e-book, een online training, een webinar of een complete, online cursus, een membership, een betaalde nieuwsbrief, presets voor fotobewerking of content achter een betaalmuur. De verkoop van digitale producten stijgt nog steeds — online publiceren en verkopen is met recht zo populair.
De voordelen van digitale producten verkopen
Naast dat alles online is, je er geen ruimtes voor hoeft af te huren en je in een crisis ‘gewoon’ door kan werken, kennen digitale producten nog veel meer voordelen:
• je hoeft geen voorraad aan te leggen en dus ook niet duur op te slaan;
• je hebt geen ingewikkelde retouren
• het is goed op te schalen en relatief makkelijk geld verdienen;
• in principe kan iedereen een digitaal product maken, door simpelweg in te spelen op je expertise;
• het is een redelijk passieve inkomstenbron — je maakt het product één keer en daarna is het ‘eindeloos’ verkopen, tenzij een update nodig is;
• de verkoop gaat ook door als je op vakantie bent of ligt te slapen;
• de winstmarge is vrij hoog, doordat je niet veel kosten hoeft te maken om een digitaal product te lanceren — je betaalt hoogstens voor de opmaak of bewerking, het kanaal om te kunnen verkopen (bijvoorbeeld je eigen webshop) en advertenties
Hoe maak je digitale producten?
Zo’n digitaal product maken hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Sterker nog: als het goed is, heb jij een berg expertise en kennis over ‘jouw’ onderwerp of branche. Jouw ideale klant weet daar minder over dan jij en is op zoek naar jouw informatie. Je hoeft het wiel zeker niet opnieuw uit te vinden, maar uniekheid helpt wel om je te onderscheiden van je concurrentie. Uniekheid gaat niet per se over het onderwerp — je kan ook uniek zijn in de manier van brengen, vertellen, bewerking van je video’s en meer. Zelfs al vertelt je concurrent hetzelfde verhaal, dan kan het nog steeds zo zijn dat je ideale klant zich alleen door jou aangesproken voelen.
Maar hoe begin je nou met het maken van digitale producten? Een aantal vragen die je helpen om succesvol digitale producten te verkopen:
• welke specifieke behoefte of welk probleem vul je in of los je op met je digitale product?
• welke andere (digitale) producten zijn er al, die hetzelfde doen?
• hoe onderscheiden jouw product en jij je?
• in welke vorm wil je je expertise inzetten: een e-book, een online cursus, een community?
Kies de juiste marketingkanalen
Zodra je weet wat je met je product wil en in welke vorm je dat wil doen, is het tijd om na te denken over hoe je het aan de man brengt. Wie is je doelgroep bij wie die behoeften of problemen die jij invult of oplost, spelen? Waar bevinden zij zich? Adverteren op Instagram kan zeker vruchten afwerpen, maar dan moet jouw doelgroep zich daar wel bevinden. Of is het misschien slimmer om vooral in te zetten op een samenwerking met bloggers of andere influencers?
Overweeg een gratis variant aan te bieden
Ben je helemaal nieuw met digitale producten en wil je je doelgroep op een heel laagdrempelige manier kennis met je laten maken? Overweeg dan een gratis variant aan te bieden. Kies je bijvoorbeeld voor het maken van een online cursus, dan kan het slim zijn een deel van een module gratis aan te bieden. Of kies een deelonderwerp uit en maak daar een e-book van, waar je ook een korte video voor maakt.
Houd je product up to date en zorg voor terugkerende klanten
Maak je een digitaal product over ‘iets met Instagram’, dan is het eigenlijk volgende maand alweer verouderd. Instagram besloot bijvoorbeeld de likes te verbergen of ze lanceerden een nieuwe functie als Reels. Ook dan is er weer een voordeel aan het digitale stuk: het is heel makkelijk aan te passen! Veel makkelijker dan een papieren boek. Breng bij grote aanpassingen een nieuwe versie uit die tegen een lager tarief te koop is voor mensen die de vorige versie al kochten of geef de nieuwe variant gratis aan eerdere kopers.
Vraag daarom altijd of je mensen mag e-mailen na aankoop en of ze je eventuele nieuwsbrief willen ontvangen. Zo houd je je klanten betrokken, kan je je andere producten aanprijzen en dus meer verkopen.
Meer winst maken met digitale producten en andere slimme zetten?
Wil je meer winst maken door bijvoorbeeld digitale producten te verkopen én op een slimme manier je financiële zaken te regelen? Neem contact met ons op, dan kijken we met je mee!