Jezelf neerzetten als expert voelt in het begin misschien een beetje onnatuurlijk, want we zijn het niet gewend onszelf op de borst te kloppen. Toch is het belangrijk, want door jezelf als expert te positioneren, claim je autoriteit. Dat zorgt ervoor dat mensen graag iets van je aannemen en dat ze sneller willen investeren in jou, je diensten en/of producten. Hoe presenteer je jezelf als expert? Daar lees je hier 5 tips voor.
1. Gooi je bescheidenheid overboord
Jezelf in de schijnwerpers zetten — dat zijn we niet zo gewend. ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. En de klassieker: ‘bescheidenheid siert de mens’. Maar: als jij niet laat zien wat je kan én dat je in jezelf gelooft, hoe moet jouw klant dat dan weten en doen? Je hebt fantastische kennis, talent en een enorme waarde toe te voegen. Waarom zou je dat verstoppen? Tel daarbij op dat we onze talenten en toegevoegde waarde vaak als vanzelfsprekend beschouwen, terwijl dat echt niet zo is. Laat je deskundigheid zien en gun jezelf die ruimte.
2. Publiceer regelmatig waardevolle content
Regelmatig waardevolle content delen, is voor meer goed dan alleen de zoekmachines als Google. Je werkt aan je (naams)bekendheid en aan je expertstatus. Werk aan whitepapers, freebies en uiteraard blogposts. Of misschien waag jij je zelfs aan een boek? Deel je content ook op sociale media en in relevante groepen voor je potentiële klanten.
Lees ook: zo maak je waardevolle content voor je potentiële klanten
3. Verzamel aanbevelingen van klanten én deel ze
Sociale bewijskracht werkt. Het is een beïnvloedingsstrategie waarbij je mensen laat zien dat jouw product of dienst goed is, zonder dat jij het zelf zegt. Door ervaringen van anderen te delen, ontdekt jouw nieuwe klant dat veel anderen haar of hem al voorgingen én dat zij tevreden zijn. Het voelt een beetje alsof je je vrienden of andere dierbaren om advies vraagt.
Aanbevelingen komen het betrouwbaarst over als de echtheid te controleren is. Dus met een echte naam en een foto, op LinkedIn of een ander sociaal medium of een ander ‘officieel’ kanaal als Klantenvertellen of Trustpilot.
4. Beantwoord vragen van je publiek
De makkelijkste manier om te laten zien dat je ergens verstand van hebt, is door vragen te beantwoorden. Laat je doelgroep vragen insturen, luister naar wat (potentiële) klanten zeggen (en niet zeggen), vind uit welke relevante vragen vaak worden gesteld via Google en beantwoord ze. Op die manier weet je potentiële klant dat jij weet wat haar of hem bezighoudt, dat jij duidelijk kennis van zaken hebt en dat je je klanten belangrijk vindt.
5. Deel cijfers en andere bewijzen
Mensen zijn gevoelig voor bewijzen. Je cijfers zijn daar onderdeel van: hoeveel jaar ervaring heb je? Hoeveel klanten heb je al geholpen? Hoeveel producten heb je al verkocht? Hoeveel projecten heb je al gedaan? Laat alle cijfers die iets zeggen over dat jij weet waar je over praat, vooral zien. Dat geldt ook voor logo’s van bedrijven waar je voor werkt(e). Staan daar grote namen tussen? Dan is de kans groot dat je potentiële klant denkt: hé, als zij diegene inhuren, dan moet het wel goed zijn! Als laatste bewijs — naast de aanbevelingen die we hierboven ook al noemden —, werkt het goed om cases te delen. Wat was de uitdaging van de klant, hoe heb je het aangepakt, wat heb je precies gedaan en wat zijn de resultaten?
Op zoek naar een expert op het gebied van accountancy?
Hoe haal jij het maximale uit je bedrijf? En uit jezelf? Heb je alles goed geregeld voor de mensen om je heen? Heb je de kansen voor je onderneming al opgeraapt? Of zijn er kansen die we samen kunnen creëren? Wij ontzorgen niet alleen door je administratie uit handen te nemen, wij denken ook nog eens voor je na. Neem je contact met ons op?