Zo maak je waardevolle content voor je potentiële klanten

Om klanten te vinden, boeien, binden, verrassen en verleiden is contentmarketing een onmisbaar onderdeel van je strategie. En goede contentmarketing bestaat onder andere uit waardevolle content. En dan is de vraag: wat ís waardevolle content eigenlijk?

Met waardevolle content vergroot je je naamsbekendheid, de vindbaarheid en dus zichtbaarheid van je website én de vijver van potentiële klanten. Maar hoe maak je die waardevolle content? En wat doe je ermee als het af is? Dit en meer lees je in deze blogpost.

Waardevolle content maak je voor je doelgroep, maar wie zijn dat eigenlijk?

Direct aan de tik gaan heeft weinig zin, als je niet weet voor wie je het überhaupt maakt. Sterker nog, het is zonde van je tijd en moeite als je content maakt voor mensen met blond haar als je een shampoo verkoopt voor bruinharigen. Goed om te weten: je doelgroep mag met de tijd veranderen. Maar wees daar scherp op en pas dan ook je content(marketing) aan. Begin dus bij het begin: het vaststellen van je doelgroep. Wie is jouw ideale klant? Dat hoeft niet iemand te zijn die je nu als klant hebt — een ideale klant waar je naartoe werkt, kan ook heel goed. Richtte jij je voorheen op starters en wil je nu juist voor grote, commerciële bedrijven werken? Stem je content dan alvast op die groep af.

Weet wat je doelgroep wil

Goed, we doen even alsof jij een bedrijf hebt dat feestjes organiseert. Tot nu toe verzorgde je vooral feestjes op locatie. Maar om de haverklap krijg je de vraag of je ook prinsessen-kinderfeestjes organiseert bij je klanten thuis. Dat vind je ook hartstikke leuk, dus je zegt enthousiast ‘ja’. Maar… waarom heb je daar dan nog geen content over? Maak er een pagina over op je website, maak een videootje van zo’n feestje om te delen op sociale media — zorg dat mensen weten dat je het doet en hoe je het doet.

Benader je doelgroep

Je weet nu wie je doelgroep is en waar ze interesse in hebben. Het vinden en boeien is gelukt, tijd om te binden, te verrassen en te verleiden. Maar hóe? Door je doelgroep met juiste content naar je website en/of socialemediakanalen te trekken. Je doelgroeponderzoek leverde het volgende op: je doelgroep bestaat uit voornamelijk vrouwen die jonge kinderen hebben. Ze hebben voldoende geld om feestjes te laten organiseren en zijn dol op leuke dingen doen met hun kinderen — ook buiten de feestjes om. Handig om te weten, want nu kan je daar je content op afstemmen.

Niet al je content hoeft direct een verkoop op te leveren. Begin bijvoorbeeld met bloggen op je website, waar je ook schrijft over zelf (prinsessen)slijm maken met kinderen, wat een ware hit is op YouTube. Of laat zien hoe je zelf cupcakes in een prinsessenthema maakt. Je laat zo zien dat je snapt wat je doelgroep leuk vindt en dat je creatief bent. Vervolgens deel je je blogpost via sociale media. Denk ook buiten het kader van je eigen kanalen; er bestaan ongetwijfeld groepen op Facebook die gericht zijn op het organiseren van kinderfeestjes. Deel je content op de plekken waar jouw doelgroep zich begeeft. En onthoud dat je niet óveral hoeft te zijn. Voor een kinderfeestjesorganisator is Pinterest waarschijnlijk interessanter dan voor een autohandelaar die zich richt op gepensioneerde mannen die dol zijn op oldtimers.

Waardevolle content bestaat hieruit

We willen niet zeggen dat het heel simpel is om goede content te maken, maar wél dat de onderwerpen voor het oprapen liggen. Als eigenaar weet jij precies hoe je bedrijf werkt en door je te verdiepen in je doelgroep, weet je precies wat waardevolle content voor jouw potentiële klanten is. Je hoeft alleen maar op te letten:
• noteer de uitdagingen die jouw klanten hebben: hebben ze geen tijd om het feestje te organiseren, weten ze niet waar ze leuke spullen kopen, hebben ze simpelweg geen zin in het klaarzetten en ook weer opruimen of is het toch wel een dingetje om de kindjes een hele dag te vermaken?
• speel in op de vragen die je krijgt van (potentiële) klanten: wat voor jou een open deur is, is dat voor jouw potentiële klanten misschien helemaal niet — zorg jij er bijvoorbeeld voor dat alles weer netjes opgeruimd is na afloop?
• houd in de gaten wat er in jouw branche en bij jouw doelgroep gebeurt — stel bijvoorbeeld Google Alerts in met bepaalde relevante termen, meng je in groepen op Facebook (en LinkedIn, als je doelgroep voornamelijk zakelijk is) en praat met je (potentiële) klanten
• volg gerust andere spelers binnen jouw branche om inspiratie op te doen voor onderwerpen of ‘nieuwe’ manieren van content delen
• geef leuke, handige, waardevolle tips en wees niet snel bang dat je te veel geeft, je doelgroep huurt jou in om verschillende redenen
• deel reviews van klanten die jouw potentiële klanten voorgingen

Zo ziet waardevolle content eruit

De ene doelgroep is de andere niet. Waar video de ene groep enorm prikkelt, is de ander juist dol op tekstuele stappenplannen. Toch zijn er wel wat algemene handvatten om waardevolle content de juiste, aansprekende vorm te geven. Zoals:
• geef je bedrijf en daarmee je content een gezicht, want mensen doen liever zaken met mensen dan met een anoniem bedrijf — laat zien wie de feestjes daadwerkelijk organiseren en in contact komen met de kindjes, deel je ondernemersverhaal en vertel waar jij voor staat, plaats onder de blogposts een stukje ‘over de schrijver’
• zeker bij feestjes is het leuk om beeldmateriaal te gebruiken om je boodschap kracht bij te zetten en sluit muziek ook niet uit — maak een mooie bedrijfsfilm, deel op Instagram stories van een partijtje, laat eventueel (met toestemming) kindjes aan het woord, zorg voor videoreviews van je klanten en maak leuke playlists op Spotify in allerlei thema’s
• maak gebruik van storytelling, want mensen zijn altijd al geïnteresseerd in verhalen: berichten met emotie die zorgen voor (h)erkenning, blijdschap of een andere positieve associatie

Hoe vaak ‘moet’ je waardevolle content schrijven en delen?

Allereerst: kijk altijd naar kwaliteit en niet naar kwantiteit. Heb jij je voorgenomen om elke week een nieuwsbrief te sturen, maar heb je eigenlijk helemaal niet elke week iets waardevols te delen? Doe dat dan ook niet. Stuur liever niets dan een nieuwsbrief die, als je heel eerlijk bent, eigenlijk helemaal niets toevoegt. Verder:
• speel in op actuele gebeurtenissen: is er een nieuwe hype als Frozen of met bepaald speelgoed, deel het dan als jij daar ook feestjes van of mee organiseert
• laat wel met enige regelmaat van je horen op sociale media en je website — in het eerste geval zodat je ‘on top of mind’ blijft en in het tweede geval zodat ook Google je website blijft waarderen: ‘oh, deze website krijgt regelmatig updates, ‘dus dat is is vast een plek waar bezoekers goed op de hoogte worden gehouden’

Van potentiële klant naar vaste klant

Last but not least: van je doelgroep je (vaste) klanten maken. De kans dat iemand jou inhuurt bij de eerste keer dat ze iets van je zien, is vrij klein. Wat niks met jou te maken heeft, maar alles met het feit dat we het fijn vinden om een bedrijf eerst vaker voorbij te zien komen, voordat we met ze in zee gaan. Waarom? Dan weten we dat het een expert is, dat anderen ons al voorgingen en dat zij tevreden zijn — het voelt betrouwbaar. En juist daarom is het zo belangrijk om regelmatig op sociale media te verschijnen en waardevolle content te delen.

We schreven het hierboven al: wees niet bang dat je te veel weggeeft. Als je als kinderfeestjesorganisator ál je tips en trucs weggeeft, wil dat niet zeggen dat het gezin je niet meer inhuurt. Zij hebben meer redenen dan alleen je kennis om je in te huren, zoals je gunfactor (maak je content daarom altijd persoonlijk en geef je bedrijf een gezicht) en het feit dat jij alles uit handen neemt.

Dus, hoe maak je van je potentiële klant je vaste klant? Door:
• met enige regelmaat waardevolle content te delen
• reviews van klanten te plaatsen
• een gebruiksvriendelijke website te presenteren

Ook op financieel vlak het beste uit je onderneming halen?

Wil je naast je contentstrategie ook je financiële plannen naar het volgende level brengen? Neem dan contact met ons op. We hebben alle kennis in huis om het beste uit jou en je onderneming te halen. En we ontzorgen ook.