Grote kans dat jij ondernemer bent om op wat voor manier dan ook iets toe te voegen aan het leven van je klanten. Je maakt iets makkelijker, leuker, ontspannender of brengt op een andere manier verbetering. En natuurlijk wil je dan zo veel mogelijk mensen bereiken. Vaak bouwen we dan zelf aan onze naamsbekendheid en doen we zelf onze marketing. Maar wist je dat je ook anderen jouw producten of diensten kan laten promoten? Affiliatemarketing en influencermarketing bieden mooie mogelijkheden voor meer verkopen en bereik.
Maar hoe doe je dat? Zorgen dat anderen jouw producten of diensten promoten? En kan je dan gewoon achterover leunen terwijl de rest het werk voor je doet? In deze blogpost lees je tips om goed van start te gaan met affiliatemarketing en influencermarketing.
Affiliatemarketing? Werken met influencers? Wat is het eigenlijk?
Laten we bij het begin beginnen: wat is affiliatemarketing eigenlijk? En influencermarketing dan? Bij affiliatemarketing werk je met affiliates: mensen die jouw producten of diensten aanprijzen en daar commissie voor krijgen. Die commissie bepaal jij en dat is een vast bedrag of een percentage van de verkoop. Grote bedrijven als Bol werken hiermee — bijvoorbeeld bloggers die een boekrecensie schrijven, een affiliatelink plaatsen en zo geld verdienen als een lezer iets via die link aanschaffen. Affiliates melden zich aan (uit zichzelf of op jouw verzoek) en jij bepaalt of ze aan jouw affiliateprogramma mogen deelnemen.
Influencermarketing houdt in dat je samenwerkt met mensen die een online publiek hebben. Soms honderdduizenden volgers, soms een paar duizend. Een groot bereik is niet per se zaligmakend: een ondernemersboek laten promoten door een influencer die voornamelijk over eten schrijft en honderdduizend volgers heeft, kan minder interessant zijn dan een influencer die veel leest en vijfduizend volgers heeft. In het laatste geval is de promotie authentiek en past de doelgroep precies in het plaatje van wie jij wil bereiken. Bij influencers heb je meerdere opties:
• je stuurt een gratis product op of laat ze gratis je dienst gebruiken in de hoop dat zij er iets over delen (of je maakt daar al afspraken over)
• je betaalt een vaste vergoeding voor de post(s) die de influencer plaatst
• je betaalt een vaste vergoeding en op basis van het gemeten aantal verkopen via de influencer
Het voordeel van werken met influencers en/of affiliates die bij jou(w merk) passen, is dat de marketing erg effectief is. Hun volgers en lezers vertrouwen ze, waardoor het aanprijzen van jouw product of dienst binnenkomt als het advies van een goede vriend.
1. Kies voor influencers en affiliates die bij jou passen
Je wil de juiste doelgroep aanboren en geloofwaardig blijven. Daarom is het belangrijk dat je mensen kiest die bij jou passen — en andersom. Een affiliate of influencer die geïnteresseerd is in wat jij biedt en bij jouw bedrijfswaarden past. Ook hun ‘achterban’ is belangrijk. Als jij een veganistische influencer jouw maaltijdboxen boordevol vlees laat promoten, dan pluk je daar waarschijnlijk weinig vruchten van.
Let op: het volgersaantal zegt absoluut niet alles. Zo zijn er accounts die volgers hebben gekocht (en dit zijn vaak geen echte mensen, maar ‘bots’). Ook als het wel allemaal echte volgers zijn, kan het interessanter zijn als je kiest voor een nano- (tot 5.000 volgers) of micro-influencer (5.000 – 10.000 volgers), zoals hierboven beschreven.
2. Ga niet alleen iets halen, maar kom vooral ook brengen
‘Hé, ik heb een te gek product en het is echt goed voor jouw bedrijf om met ons samen te werken.’ Dat gaat waarschijnlijk weinig voor je doen. Zorg dus dat het duidelijk voor de influencers en affiliates duidelijk is waarom jij juist hén benadert, waarom het voor jullie allebei interessant is om een samenwerking aan te gaan en ‘what’s in it for them’. Probeer een band op te bouwen met de mensen die jou bij je bedrijfsgroei kunnen helpen. Zelfs als je een gratis product opstuurt in de hoop dat een influencer er iets over plaatst, loont het om een persoonlijke connectie te maken. Stuur bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje mee, dat echt op de ontvanger gericht is.
3. Maak goede afspraken
Hoewel influencers en affiliates het vaak fijn vinden hun eigen content te maken en zelf te bepalen hoe ze het vormgeven, is het goed om bepaalde afspraken te maken. Wil je bijvoorbeeld dat een affiliate jouw producten via een nieuwsbrief aanprijst of richt je je puur op hun blog? En wat als een affiliate een complete webshop bouwt, daarin zonder enige uitleg jouw producten of diensten verkoopt en daarbij gouden bergen belooft? Het is goed om van elkaar te weten wat wel en niet de bedoeling is. Denk ook na over hoe je de vergoeding regelt. Bij het eerdergenoemde voorbeeld Bol verdient de affiliate ook geld als een lezer via de affiliatelink andere producten koopt dan aangeprijsd. Wil jij dat ook of regel je dat liever anders? Zorg dat de samenwerking voor beide partijen duidelijk is.
4. Vind je affiliates en influencers op jouw manier
Samenwerkingen aangaan kan je zowel actief als passief doen. Veel grote ondernemingen laten de affiliates naar hen toekomen — via een speciaal voor affiliates ingerichte pagina op de website. Ook een optie: je bedrijf aanmelden bij netwerken. Je hebt netwerken puur gericht op affiliatesamenwerkingen, maar ook voor influencermarketing zijn er meerdere mogelijkheden. Sommige netwerken laten de influencers pitchen op de opdracht die jij hebt uitgezet, andere netwerken draaien het om en laten jou in hun influencervijver vissen. Kies je voor een tussenpartij als een netwerk? Weet dan dat zij uiteraard ook geld vragen voor hun diensten. Wil je daar niet voor betalen en vind je het fijner direct de influencers en affiliates te benaderen? Doe dat dan op een persoonlijke manier voor het meeste succes.
Meer mogelijkheden voor meer omzet ontdekken voor jouw bedrijf?
Hoe haal jij het maximale uit je bedrijf? En uit jezelf? Heb je alles goed geregeld voor de mensen om je heen? Heb je de kansen voor je onderneming al opgeraapt? Of zijn er kansen die we samen kunnen creëren? Wij ontzorgen niet alleen door je administratie uit handen te nemen, wij denken ook nog eens voor je na. Neem je contact met ons op?