De Nederlandse economie is gekrompen en experts verwachten recessie. Hoewel economen verwachten dat het ‘kort en mild’ zal zijn, is het een kwestie van afwachten. Veel ondernemers houden niet zo van koffiedik kijken en we kunnen ons goed voorstellen dat je liever niet met de handen in de zakken zit af te wachten, maar dat je graag grip houdt op de groei van je bedrijf. Daarom in deze blogpost: 5 tips om tijdens een recessie te groeien.
Als ondernemer is het altijd slim om na te denken over hoe je je bedrijf laat groeien. Tijdens een recessie, als de groei er al lekker in zit en als de rek er even uit lijkt. Bij de pakken neerzitten, helpt je sowieso niet. Met wat perspectief, lef en strategie is het echt mogelijk om een stijgende lijn te zien.
1. Handel in rust
Wat je ook doet, doe het in alle rust. Paniekvoetbal brengt je nergens. Begin je het financiële effect van een recessie te voelen, dan is het wellicht een ondernemersreflex dat je gaat snijden in je kosten. Daar is niet per definitie iets mis mee, maar kan wel problematisch worden als je de helft van je personeelsbestand laat gaan of als je alle marketingactiviteiten stop zet. Bekijk dus goed of iets een verstandige keuze is. Neem gerust afscheid van kostenposten die niet écht nodig zijn, bijvoorbeeld een softwareabonnement dat je niet (vaak genoeg) gebruikt om het geld er weer uit te halen. Breng je kosten in kaart en vraag jezelf bij alles af of het (ook) op een andere manier kan. Soms is het slimmer om wel bepaalde kosten te maken, als je daar efficiënter door werkt en daardoor meer uren over hebt om omzet in te draaien.
2. Bekijk je producten en diensten
Een recessie maakt een markt nog competitiever. Iedereen wil heel graag omzet blijven draaien en consumenten worden kieskeuriger. Dat betekent niet dat ze überhaupt geen geld meer willen uitgeven, maar dat ze er beter en langer over willen nadenken: levert het ze op wat ze graag willen? Bekijk of je aanbod voldoet aan de (veranderende) verwachting van de klant. Kan je daarop inspelen door je huidige aanbod aan te passen of door een nieuw aanbod te lanceren? Breng je de waarde van je aanbod al goed genoeg over of is het tijd om je (marketing)communicatie aan te scherpen?
3. Beoordeel je marketingstrategie
Een mooie brug naar je marketingstrategie: hoe zit het daarmee? Als je je diensten en/of producten aanpast en op zoek gaat naar nieuwe klanten, is het slim om te bekijken of je daar nieuwe mogelijkheden voor wil aanboren. Als je klanten nu meer dan ooit gericht zijn op besparen in plaats van op het duurzame aspect van je aanbod, dan kan het lonen om je copy daarop af te stemmen. Maak je huidige en benodigde marketing- en salesfunnel(s) inzichtelijk en zorg voor een vernieuwd, ijzersterk merkverhaal met passende beloften.
4. Praat met en luister naar je klanten
Het komt ook weleens voor dat we dénken dat onze klanten behoefte hebben aan iets anders, maar dat het in de praktijk niet zo blijkt te zijn. Klop eens aan bij je klanten, zowel de actieve klanten als bij klanten die tijdelijk van de aardbol verdwenen lijken. Vraag ze om input en luister naar wat zij precies nodig hebben op dit moment. Goed voor je data en je strategie, goed voor de klantenbinding omdat zij zich gehoord, gezien en belangrijk voelen.
Wil je eigenlijk een andere doelgroep bedienen? Praat dan met potentiële klanten die in díe groep vallen. Input van je huidige klanten is dan minder bruikbaar, omdat zij niet je ideale klant zijn en het aanbod dus ook niet voor hen is. Zij vinden het misschien ‘te duur’ of ‘onnodig’, terwijl je ideale klant het geld er wél voor over heeft. Als je voor, tijdens en na een recessie mikt op groei, dan is het een goede stap om je op nieuwe klantsegmenten te richten. Bepaalde sectoren waar je ooit al aan dacht om nieuwe klanten te werven? Dan is nu je moment.
5. Vertrouw op je cijfers
Soms voelt het alsof we veel minder verkopen. Je ziet bijvoorbeeld dat je veel minder facturen verstuurde — en als je niet kijkt naar wat je daarmee omzette, heb je misschien het idee dat je achterloopt in omzet. Is het aantal facturen met 10% gedaald, maar het bedrag per factuur verdubbeld, dan doe je het dus eigenlijk helemaal niet zo slecht. Als je een goede strategie wil bepalen én uitvoeren, is het belangrijk je cijfers regelmatig te bekijken en erop te vertrouwen.
Je cijfers kennen helpt ook om meer te doen van wat werkt. Kom je erachter dat je nieuwsbrief 8 uren kost om te maken en levert-ie eigenlijk nooit iets op? En ontdek je dat die ene advertentie met een beperkt budget flink converteert? Schrap dan je nieuwsbrief of experimenteer ermee om daar meer omzet uit te halen en verhoog het budget van die advertentie om er nog meer verkopen uit te halen.
Meer inzicht en vertrouwen in je financiële cijfers?
Wil je graag hulp bij het krijgen van inzicht in je financiën? Activaa helpt. Door te ontdekken wat je kan doen om meer omzet en winst te draaien met je bedrijf. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?