Massaal brengen we steeds meer tijd op het wereldwijde web door. En hoewel veel mensen een nee-nee-sticker op de brievenbus hebben geplakt, is de kans groot dat je hen online wél bereikt. Online ondernemen biedt veel kansen en in deze blogpost leggen we er een paar aan je voor.
Aan een heel breed publiek laten zien wie je bent en wat je kan
Door jezelf online zichtbaar te maken — ja, ook als je geen online dienst biedt of webshop bent —, maak je aan heel breed publiek kenbaar wie je bent en wat je kan. Op een goede website vertel je jouw verhaal: wie ben je of wie zijn jullie, welk probleem lossen jullie op voor jullie klanten, hoe doen jullie dat precies? Welke klanten zijn al hartstikke tevreden over jullie? Wat kost jullie dienst of product? Hoe komen klanten met je in contact? Het grootste voordeel is dat je 24/7 open bent. Door op je website je verhaal te vertellen, kan iedereen áltijd ontdekken wie je bent, wat je doet en wat je voor hem of haar kan betekenen.
Goede contentmarketing
Met goede contentmarketing bereik je veel. Je bereikt de juiste mensen, je snijdt de juiste onderwerpen aan, bent beter vindbaar dan ooit (wederom door precies je doelgroep), je versterkt je offline werkzaamheden en het levert je enorm veel informatie op. Doe je het echt goed, dan spaar je ook nog eens veel geld uit doordat je geen betaalde media (meer) nodig hebt — je doelgroep deelt je stukken en je bent zo goed vindbaar via zoekmachines dat mensen toch wel bij je uitkomen. Nog een bijkomend voordeel: je plukt lang de vruchten van contentmarketing, terwijl een reclamespotje op tv maar een paar weken duurt en daarna kracht verliest. Schrijf stukken waar je doelgroep iets aan heeft. Deel relevant nieuws, handleidingen, productvideo’s, tips die toepasbaar zijn in jouw branche en meer.
Win vertrouwen van je potentiële klant door kennis te delen
Je speelt in op de behoefte van je potentiële klant door kennis te delen. Wees ook niet bang dat je al snel te veel kennis weggeeft. De lezer weet nu wel meer over het onderwerp, maar grote kans dat hij of zij nog steeds bij je aanklopt om je dienst of product af te nemen. Hij of zij zoekt die informatie niet voor niets op — waarschijnlijk omdat de potentiële klant geen idee heeft van hoe en wat. Wat móet jouw klant weten? Praat over waar je verstand van hebt en pak het podium waar je recht op hebt. Je maakt je bedrijf zo heel toegankelijk en dat is natuurlijk precies wat je wil.
Een bron van informatie voor je bedrijf
Door te weten waar je potentiële klant op zoekt, wat ze lezen, wat voor vragen ze hebben, weet je precies waarmee jij je dienst of product kan verbeteren. Het resultaat: nog meer tevredener klanten! Gebruik deze gegevens ook voor je marketingstrategie en je uitingen. Misschien is het een idee om iets weg te geven in ruil voor een e-mailadres? Zo bouw je een relevante database op die goud waard is. Houd daarbij wel goed de Algemene Verordening Gegevensbescherming in de gaten. Denk je nu ‘oh, dan heb ik meer personeel nodig’? Wij laten natuurlijk ook online van ons horen en helpen onze doelgroep graag verder op weg. Lees bijvoorbeeld ’10x de beste tips voor onweerstaanbare vacatureteksten’ en tips om goed personeel aan te nemen. Heb je dan ook HR-advies nodig? Neem dan gerust contact met ons op.