Het is voor veel ondernemers een gevaar: ‘ja’ zeggen tegen vrijwel alles. Al heb je geen tijd, past het eigenlijk niet helemaal bij je of heb je een onderbuikgevoel. ‘Nee’ zeggen als ondernemer kan ontzettend sterk en en veel slimmer zijn dan ‘ja’ zeggen. In deze blogpost lees je waarom het zo moeilijk is om nee te zeggen en waarom je dat eigenlijk wel zou moeten doen.
We vinden nee zeggen vaak moeilijk, omdat we anderen graag helpen. We zijn allemaal bezig met het krijgen van waardering en erkenning en iemand helpen brengt je dat. Helaas brengt het ons niet alleen iets — het kost ook iets: energie en tijd. Hebben we het heel erg druk of zijn we al moe? Dan houdt het helpen van een ander ons eigenlijk tegen in de groei van ons bedrijf.
Voordelen van nee zeggen als ondernemer
We denken vaak dat meer werk aannemen ons succesvoller maakt. Toch is dit niet per definitie waar. Sterker nog: nee zeggen kan je als ondernemer veel succesvoller maken. Maar hoe zit dit? Wat zijn dan die grote voordelen van nee zeggen?
• Je komt heel krachtig over: je bent niet bang. Niet bang om te zeggen wat je vindt en niet bang om je klant te verliezen. Op die manier weet je klant ook dat het écht volkomen ‘ja’ is als je dat zegt. Verwijs je bij een nee door naar iemand anders of geef je een waardevolle tip waar iemand mee verder kan? Dan voeg je ook nog eens meer waarde toe.
• Door te weten wanneer je nee ‘moet’ zeggen, houd je focus. Je weet waar jij en je bedrijf voor staan, wat je doelen zijn en hoe je daar komt.
• Als je nee zegt tegen iets, weet je klant dat je eerlijk bent. Dat de verwachtingen die je schept ook daadwerkelijk waar gemaakt worden. Dat je bereid bent je klant écht te helpen. En je klanten zijn bereid daarvoor te betalen.
Zo is het makkelijker om nee te zeggen
Zoals gezegd: nee zeggen is lastig. Ben je bang iemand enorm teleur te stellen of weet je niet zo goed hoe je het beste nee zegt? Onderstaande zinnen helpen je om heel duidelijk nee te zeggen en de ander tóch verder te helpen.
• “Nee, dat lukt mij nu niet, maar persoon X kan je hier fantastisch goed mee helpen!”
• “Nee, daar heb ik nu geen tijd voor, maar volgende week ben je de eerste.”
• “Nee, ik kan je nu niet helpen, maar ik denk dat je met deze informatie al wel even vooruit kan.”
Vind je het echt heel lastig? Onthoud dan dat je altijd mag zeggen dat je er morgen op terugkomt, omdat je er even over na moet denken.
Houd altijd je eigen doelen voor ogen
Waar staan jij en je bedrijf voor? Waar wil je heen? Wat moet je doen om bij je doelen te komen en wat moet je dus ook vooral niet doen? In je bedrijfsplan moet duidelijk zijn wat je doelen zijn. Bij elke klus moet je je afvragen of het je dichtbij je doelen brengt. Is dat zo? Mooi! Ga ervoor! Is het niet zo? Dan hóef je niet meteen nee te zeggen, maar het is wel slim na te denken over waarom je het dan wél doet.
Past het bij je bedrijf?
Past de klant bij jou? Is het een klant die je energie oplevert in plaats van kost? Als je werkt met je ideale klanten, weet je dat je de beste dienst levert en dat helpt bij de groei van je bedrijf. Klanten die merken dit en bevelen jou ook aan bij andere klanten die minstens zo goed bij je passen. Win-win! Hetzelfde geldt voor de opdracht. Is het iets waar jij als bedrijf achter staat? Of keur je het eigenlijk af? Bedenk goed of je het wil doen en waarom precies.