Sta je op het punt te beginnen met ondernemen of bevind je je al in de mooie ondernemerswereld? Dat juichen we natuurlijk hartstikke toe. Tegelijkertijd willen we je ook behoeden voor dé financiële valkuilen waar beginnende ondernemers nog vaak intrappen. Zonde, want je kan je geld wel beter gebruiken.
Als ondernemer ontkom je er niet aan dat je af en toe onvoorziene kosten voor je kiezen krijgt. Je laptop legt het loodje, je externe harde schijf houdt ermee op of de koffiemachine op kantoor weigert dienst. Of misschien heb je al mensen in dienst en valt één van je medewerkers (langdurig) uit door ziekte. Hier heb je geen invloed op — dit overkomt je gewoon. Wat je wel kan doen? Er rekening mee houden en dit soort kosten incalculeren. Op andere kosten heb je dan weer wel invloed.
Valkuil 1: geen accountant
Voor sommige ondernemers is een accountant niet per se nodig. Als jij een dienst levert en weinig tot geen inkopen doet, alleen maar facturen stuurt en geen ingewikkelde boekhouding hebt, kan je dit in principe allemaal zelf regelen. Heb je een winkel met voorraden, producten die retour komen, medewerkers in dienst en meer? Dan is het al een stuk lastiger en is het vrijwel noodzakelijk een accountant in te huren. Accountants doen meer dan alleen je administratie en belastingaangiftes. Zo denken wij altijd met je mee, geven we je een seintje als we iets opvallends zien in je administratie, helpen we je zo min mogelijk belasting te betalen, denken we mee over winstuitkering en beantwoorden we al je vragen over personeel, contracten of andere strategische hr-zaken. Daarnaast hebben we de kennis en ervaring in huis om jou van juist juridisch advies te voorzien.
Valkuil 2: geen aansprakelijkheidsverzekering
Iedereen is verplicht een WA-verzekering te hebben. Je zit nou eenmaal niet te wachten op een flinke rekening als je iets van een ander per ongeluk kapotmaakt. Voor bedrijven is er ook zo’n verzekering: de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Maak jij — of één van je medewerkers — iets kapot tijdens je werk? Dan ben je met de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering beschermd tegen schadeclaims. Dit geldt voor materiële schade, letselschade en zelfs gevolgschade. Kan een hoop geld schelen, zelfs ondanks een eigen risico dat je moet betalen.
Bekijk goed bij welke verzekeraar jij je verzekering afsluit. En denk je ook na over een arbeidsongeschiktheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering?
Valkuil 3: onduidelijke afspraken
Ben jij iemand die goed is van vertrouwen? Dat siert je. Toch loont het om duidelijke afspraken te maken en deze vast te leggen. Niet iedereen komt na wat hij of zij zegt en dat kan jou nog weleens duur komen te staan. Bevestig afspraken via e-mail, stel goede voorwaarden op en zorg dat alles voor alle partijen duidelijk is.
Valkuil 4: geen goede begroting maken
Als je begint met ondernemen, dan maak je als het goed is een begroting. We raden je aan ook onvoorziene kosten hierin mee te nemen. Voorkomen kan je ze niet, maar goed opvangen wel. Je hebt kans dat je in de opstartfase van je bedrijf nog geen torenhoge winst hebt. Houd daar rekening mee en zorg voor een financiële buffer. Blijkt aan het einde van het jaar dat je geld overhoudt? Dan neem je dat gewoon mee naar volgend jaar. Of je doet er iets leuks van. Wat jij wil.
Valkuil 5: de administratie laten versloffen
We snappen het: je bent enthousiast aan de slag met je bedrijf en hebt helemaal geen zin in die administratie. Heeft die ene klant nu al betaald? Had je al een herinnering gestuurd? Heb jij zelf de leverancier al betaald? Je bent alleen maar bezig met het werven van klanten en het verkopen van je dienst of product. De administratie ligt te versloffen, met als gevolg dat je geen idee meer hebt van je uitgaven en inkomsten. Oh, en heb je die printer nou van je zakelijke rekening betaald of van je privérekening? Zorg altijd voor een overzichtelijke administratie. Heb je daar geen kaas van gegeten of wil je daar geen tijd in steken? Besteed dit dan uit.
Extra tip: doe je je belastingaangifte zelf? Je zal niet de eerste (en ook niet de laatste, vrezen we) zijn die na de aangifte braaf zit te wachten tot er een acceptgiro op de deurmat valt. Die acceptgiro komt niet. Na de aangifte zie je in het document staan wat je moet betalen en dat moet je zelf overmaken. Zeker doen, want anders krijg je een boete die vaak flink tegenvalt!
Accountant nodig?
Krijg je nu al helemaal de kriebels van alle dingen die je moet doen, naast verkopen en klanten werven? Onze accountants helpen je graag. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.