Of je nu net een bedrijf start of juist al even op de markt bent en nu aan je groeispurt begint: een investeerder is best fijn. Maar waar vind je zulke mensen? En hoe overtuig je iemand om geld in jouw bedrijf te steken? Daar hebben wij goede tips voor. Hier lees je hoe je je investeerder(s) vindt én overtuigt.
Sommige (beginnende) ondernemers hebben een knappe bankrekening of het lukt ze om een lening bij de bank afsluiten. Wat je ook doet: je hebt in ieder geval genoeg (start)kapitaal nodig om je bedrijf van de grond te krijgen of juist verder de hoogte in te laten schieten. Maar hoe kom je nou aan geld?
Financiering bij de bank
Met een goed bedrijfsplan kan je best aankloppen bij een bank. Naast het goede bedrijfsplan heb je een onderpand nodig, want de bank wil wel zeker weten dat het geld bij ze terugkomt. Heb je een koopwoning, dan is dit een prima onderpand. Houd er wel rekening mee dat je huis ook écht de verkoop in gaat als je je niet aan je financiële verplichtingen houdt. Daarnaast wil een bank meestal niet al te veel investeren — hoe goed je bedrijf(splan) ook is. Banken hebben vaak wel goede contacten met investeerders, dus wie weet helpen zij je verder op weg.
Crowdfunding: de meute laten investeren
Wat tegenwoordig populair is: crowdfunding. Het is geschikt voor alle ondernemers die willen starten of juist al langer onderweg zijn. Via platformen kom je in contact met een ‘crowd’, meestal particulieren. Als zij geloven in jou en je bedrijf, zijn ze bereid een bedrag te investeren. Het gaat hier dan om meerdere investeerders die met veel kleine bedragen inleggen. Meestal zet je er ook een presentatie tegenover. Wat dat precies is, bepaal je zelf. Bijvoorbeeld een gesigneerd boek of een prototype van je nieuwe product. Soms gaat het ook echt om iets kleins — denk bijvoorbeeld aan Serious Request. Daar krijg je in ruil voor geld een gedraaid plaatje. Reken je trouwens niet te snel rijk, want bij het uitbetalen van het opgehaalde geld, gaat er een vrij hoog percentage aan kosten vanaf. Soms is het handiger een aparte bankrekening te openen waar investeerders geld op kunnen storten.
Klop eens aan bij je studie
Ben je net klaar met je studie en geloof je echt volledig in je product of dienst? Leg je idee eens voor bij een hogeschool of universiteit. Er bestaan speciale trajecten voor studenten die tijdens hun schoolcarrière een gouden bedrijfsidee kregen. Mensen die aan deze trajecten meewerken kennen vaak weer iemand die perfect bij jou en je bedrijf past.
Is een business angel jouw reddende engel?
Business angels (ook wel informal investors genoemd) zijn of waren ondernemers die een zakcentje hebben overgehouden aan de verkoop van hun eigen onderneming. Door ze een minderheidsbelang in jouw bedrijf te geven, heb jij beschikking over hun kennis, ervaring, netwerk en een deel van hun geld. Vaak zijn deze mensen anoniem en alleen maar via-via goed te vinden. Met name innovatieve startups en jonge, snelgroeiende bedrijven zijn interessant voor ze.
Venture capitals
Ben je bereid om een ander een meerderheidsbelang te geven in je bedrijf? Dan zijn venture capitals een optie. Dit zijn particuliere investeerders die een flinke bankrekening hebben. Hun interesse? Bedrijven die het bestaansrecht al bewezen hebben. Het voordeel van venture capitals is dat zij over hun eigen geld beslissen en dus altijd snel kunnen handelen. Nadeel is dat ze weinig tijd besteden aan persoonlijke begeleiding van de ondernemer waarin zij investeren.
Tips voor het vinden en overtuigen van de juiste investeerder(s)
Ga je op zoek naar een enkele investeerder? Dan is het slim je écht goed voor te bereiden. Je vraagt iemand om geld in jouw bedrijf te stoppen, dus stop op zijn minst veel tijd, energie, zorg en liefde in het gesprek met de mogelijke investeerder. Dingen die je helpen je goed voor te bereiden op het vinden van (een juiste) investeerder:
• zorg dat je precies kan vertellen wat jouw bedrijf, project, product of dienst inhoudt
• weet hoeveel kapitaal je nodig hebt en wat je precies met het geld gaat doen
• bereid een ijzersterk antwoord voor op de vraag ‘hoe gaat jouw dienst/product/project de markt veranderen?’
• bereken wanneer je verwacht winst te gaan maken, zodat je investeerder weet wanneer hij of zij ervan profiteert en maak het antwoord visueel en tastbaar voor de potentiële investeerder
• denk alvast na over je marketingstrategie en over hoe jij je product of dienst aan de man brengt
Zonder bank of investeerder tóch in je bedrijf investeren?
Sommige ondernemers willen niet aan de slag met banken of investeerders. Dat kan. Er zijn opties om op een andere manier aan geld te komen, zoals bijvoorbeeld betalen met aandelen of een vendor loan. Zullen we meekijken naar je financiën, de mogelijkheden en de gevolgen? Neem gerust contact met ons op.