Werken is alleen leuk als je de taken leuk vindt én als het op een plek is waar je je veilig voelt. Dat geldt niet alleen voor banen waarbij je met gevaarlijke machines werkt, maar ook voor werkomgevingen waar je voornamelijk bureauwerk doet. Een fijne werksfeer en een cultuur waarin jij je thuis voelt. Denk jij weleens na over hoe veilig jouw bedrijf écht is? In deze blogpost geven we je handvatten voor een veilige, fijne bedrijfscultuur.
Een veilig bedrijf is niet alleen fijn voor je medewerkers of collega’s. Het betekent ook veel goeds voor je bedrijfsresultaten. Het is echt zo: medewerkers die goed in hun vel zitten, zijn goud waard. Het is fijn met ze te werken en ze leveren dus daadwerkelijk meer geld op. Maar hoe boks je dit nou voor elkaar?
Wat maakt je bedrijfscultuur zo belangrijk?
‘Bedrijfscultuur’ klinkt misschien een beetje abstract. “We maken toch altijd een gezellig praatje bij de koffiemachine? En je mag hier ook gewoon een korte broek aan. Lijkt me prima.” Prima is het zeker, maar het omvat niet je bedrijfscultuur. De bedrijfscultuur is de ‘mentale programmering van je medewerkers’. Het groepsgevoel binnen je bedrijf — of in het geval van een heel groot bedrijf: binnen afdelingen. Dit groepsgevoel bepaalt hoe je bedrijf presteert. Het helpt je je onderscheiden van de concurrenten. Het helpt je klanten aan te trekken die bij je passen. Waar je blij van wordt.
Dat werkt dus ook andersom: een slechte, onveilige bedrijfscultuur, kost je geld. Negatieve gevoelens bij werknemers komen vaak door:
• (te) hoge werkdruk
• twijfel aan het management: voeren zij wel écht de beste strategie?
• onzekerheid over de toekomst van het bedrijf, de eigen baan en het bijbehorende salaris
• te weinig uitdaging in het werk, met een bore-out op de loer
• te weinig waardering voor het werk en de persoon
Wat is een veilige en sterke bedrijfscultuur?
Het belang van een goede bedrijfscultuur is wel duidelijk. Hoe herken je zo’n sterke bedrijfscultuur? Nou, bijvoorbeeld aan verbindend management, een wij-gevoel en hoe de samenstelling van teams uitpakt.
Verbindende toplaag
De cultuur valt of staat met managers. Een manager die goed leiderschap vertoont en mensen en afdelingen met elkaar verbindt, versterkt de bedrijfscultuur enorm. Het is hun kunst om teams samen te stellen met mensen die elkaar qua kwaliteiten en ambities aanvullen. Geeft de manager geen goed voorbeeld? Dan straalt dit af op de hele afdeling of zelfs organisatie.
Wij (van WC-Eend, maar dan anders)
Bij een goede prestatie schreeuw je van de daken dat ‘wij iets geweldig goeds hebben gedaan’. Foutje gemaakt of sloeg iets niet aan zoals je hoopte? Dan is het al snel ‘zij hebben dit gelanceerd, maar…’. Let dus eens op de taal van je medewerkers. Blijft het ‘wij’, in welke situatie dan ook? Dan zit het waarschijnlijk al wel snor met je bedrijfscultuur.
Never change a winning team, toch?
Je hoort vaak dat je een ‘winning team’ niet mag veranderen. Maar hoe kóm je aan zo’n team? Een goed team bestaat uit mensen die elkaars sterke en zwakke punten kennen. Hier gaat ook de vlieger op van ‘tegenpolen versterken elkaar’ — dit helpt je team en cultuur versterken. Vereiste is wel dat iedereen respectvol met elkaar omgaat; anders vecht je elkaar alleen maar de tent uit.
Tips voor een sterke, positieve cultuur en daarmee een veilig bedrijf
Om maar af te trappen met misschien wel de belangrijkste tip: zorg ervoor dat je een vertrouwenspersoon in je bedrijf hebt. Iemand die een belangrijke rol speelt bij problemen veroorzaakt door pesten, discriminatie of (seksuele) intimidatie. Volgens de Arbowet ben je verplicht een veilige werkomgeving te bieden aan je werknemers. Een vertrouwenspersoon aanstellen is al een stap in de goede richting. Een vertrouwenspersoon mag zowel iemand binnen als buiten het bedrijf zijn. Bijvoorbeeld een eigen medewerker die hiervoor wordt opgeleid, een arbodienstverlener of iemand van de brancheorganisatie. Naast een vertrouwenspersoon zijn er nog een aantal dingen die je kan doen voor een positieve werksfeer en een veilige bedrijfscultuur. Die tips lees je hieronder.
Zorg voor goede informatie, structuur en visie
Het is belangrijk dat niemand zich buitengesloten voelt in je bedrijf. Geef daarom iedereen — die het nodig heeft — dezelfde informatie. Weet je iets niet of moet je ergens nog over nadenken? Ook dát is informatie die je deelt. Mensen zijn dol op structuur en weten waarvoor ze iets doen. Als je medewerkers zien en voelen waar jullie naartoe werken, is daaraan bijdragen veel en veel leuker.
Geef je medewerkers inspraak
Medewerkers voelen zich betrokken bij het bedrijf als ze inspraak hebben. En dan hebben we het niet over de lunch of de drankjes op de vrijdagmiddagborrel, maar inspraak op het beleid en de werkwijzen. Je kan je voorstellen dat iemand die geen inspraak heeft, ook niet echt bereid is om een keer over te werken of een weekenddag op te offeren.
Laat je werknemers zelf beslissen
Er is weinig vervelender dan een leidinggevende die al jouw besluiten neemt. Je hebt het idee dat je niet meer zelf over je werk na hoeft te denken en dat je er bijna alleen maar voor de sier bent. De waarde die je toevoegt, lijkt dan gevoelsmatig ver te zoeken. Laat je werknemers beslissingen voor en over het werk zelf nemen, om de betrokkenheid en zelfverzekerdheid te stimuleren.
Lekker blijven leren
‘Stilstand is achteruitgang’, heb je vast weleens gehoord. Als medewerkers langere tijd het gevoel hebben niets nieuws te leren en stil te staan in de ontwikkeling, gaan ze ongetwijfeld op zoek naar een nieuwe baan. Bied daarom mogelijkheden tot opleidingen, nieuwe functies, promoties en cursussen. Geef je medewerkers het vertrouwen en het gevoel dat ze het beste uit zichzelf mogen en kunnen halen. Dat helpt jouw bedrijf ook weer verder.
Waardeer je mensen
Het grootste goed? Waardering. En dat hoeft niet per se in keiharde euro’s te zijn, maar mag ook een (verbaal) schouderklopje zijn. Spreek het vooral uit als je ergens blij mee bent of als je trots bent op je medewerkers. Dat stimuleert je mensen om volgende keer weer hun uiterste best te doen of met een creatief idee te komen.
HR-advies nodig?
Heb je vragen over personeel, contracten, opleidingskosten of andere strategisch hr-zaken? Ook dan staan we altijd voor je klaar. Neem gerust contact met ons op — dan helpen we je verder.