Als ondernemer ben je vaak bezig met het vinden van nieuwe klanten en misschien zelfs wel nieuwe manieren om geld te verdienen. Het ‘laaghangende fruit’, onze bestaande klanten, vergeten we veel te snel. Je hoeft natuurlijk niet altijd maar meer klanten te vinden als je ook meer omzet kan genereren met je huidige klanten. Hoe houd je je klanten nou bij je? Hoe zorg je voor eeuwige trouw? We leggen je er meer over uit in deze blogpost.
Nieuwe klanten vinden lukt altijd wel. Iemand kent je nog niet en het enige wat je hoeft te doen, is iemand overtuigen met jou in zee te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. De échte uitdaging is het behouden van je klanten. Klantenbinding is op alle vlakken goud waard. Een trouwe klant is betrouwbaar, loyaal, is geneigd meer bij jou te besteden en is vaak zelfs een ware ambassadeur. Jij bent blij met een goede band met je klanten en zij natuurlijk ook. Klaar voor de 5 tips? Komen ze.
Geef je klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn (want dat zijn ze)
Ben jij met name bezig met het binnenhalen van nieuwe klanten en neem je je bestaande klanten voor lief? Dat voelen ze. En dat werkt niet in je voordeel. Geef ál je klanten het gevoel dat ze belangrijk voor je zijn, want dat zijn ze ook echt. Zorg in ieder geval voor een service waar je klanten echt van staan te kijken — op een goede manier. Een snelle service, goede prestaties en een efficiënte en vlotte oplossing als er problemen zijn. Het is slim om je bestaande klanten net wat meer extra of voordelen te geven, zoals een direct telefoonnummer.
Wees dankbaar
We vergeten massaal dankbaar te zijn. Terwijl uit onderzoek van onder andere Harvard blijkt dat dankbaarheid positief werkt. Je immuunsysteem versterkt, je bloeddruk verlaagt, je hebt een betere nachtrust, je voelt je optimistischer. Genoeg redenen om dankbaar te zijn voor de klanten die je hebt en wat ze voor je betekenen. Tel daar nog eens bij op dat je klant óók blij is als je hem of haar bedankt. Bedank je klant altijd na een samenwerking, want dan is de kans nog groter dat hij of zij bij je blijft. Wacht niet te lang, want mosterd na de maaltijd is nooit echt lekker. Ook leuk: sommige bedrijven sturen zelfs standaard een e-mail als iemand de factuur voldaan heeft.
Beloon trouwe klanten
Eigenlijk is het best wel krom dat we geneigd zijn met name nieuwe klanten te belonen. Kijk maar eens naar je telefoonabonnement: als je een nieuw abonnement afsluit, krijg je vaak (een flinke) korting. Verleng je je abonnement, dan is het de normaalste zaak van de wereld. Terwijl het bij iemand willen blijven misschien wel een groter compliment is. Geef je trouwe klanten gewoon eens wat extra. Bijvoorbeeld door hun dienst te upgraden, een product uit te laten kiezen of een leuke korting. Je maakt het zo gek als je zelf wil.
Tip: bij relatiegeschenken doet de Belastingdienst vaak een extra duit in het zakje. Scheelt toch weer.
Wees persoonlijk
Een van de voordelen van vaste klanten ten opzichte van nieuwe klanten is dat je ze kent. Je weet wie het is en waarschijnlijk weet je ook wat over het privéleven, wanneer het bedrijf opgericht is, wanneer iemand jarig is en meer. Stuur bijvoorbeeld eens een mailtje of bel iemand om hem of haar te feliciteren of stuur een bloemetje. Het zit natuurlijk ook in de kleine dingen: vertelde je klant de laatste keer dat hij iets bijzonders ging doen? Vraag er dan nog eens naar als je je klant de eerstvolgende keer ziet.
Ben je hier zelf niet zo goed in? Schrijf het dan op, huur er iemand voor in of automatiseer het.
Blijf in gesprek en ontwikkel je
Zoals je klant niet wil dat jij hem of haar voor lief neemt, wil je ook niet dat jouw klant je voor lief neemt. Dat je inwisselbaar bent. Blijf daarom altijd in beeld bij je klanten en verlies ze niet uit het oog. Laat geregeld iets van je horen — bijvoorbeeld met een nieuwsbrief. Bel ook eens op om te vragen hoe het gaat en of er nog wensen zijn. Je klantenbestand is een goudmijn als het op feedback aankomt. Wie weet kunnen je klanten je helpen bij het verbeteren en het uitbreiden van je aanbod, waardoor je nog veel meer trouwe klanten aantrekt.
Hier hoort dus ook bij dat je je klanten het woord geeft. Vraag feedback, geef ze ruimte om hun positieve ervaringen te delen met anderen. Je klanten voelen zich gehoord en betrokken en jij boekt vooruitgang. Win-win(st)situatie.
Op andere manieren een groei van je bedrijf realiseren?
Ben je al heel goed op weg met je huidige klanten en het laten groeien van je bedrijf, maar ben je op zoek naar meer opties voor bijvoorbeeld meer winst? Neem gerust contact met ons op, dan denken we met je mee.