Als ondernemer loop je vaak tegen dingen aan — sterker nog: je bent geregeld problemen aan het oplossen. Van een medewerker die niet helemaal doet wat je hebt afgesproken tot een factuur die niet betaald is. Van een onverwacht grote factuur die je zelf moet betalen tot een samenwerking die in de soep loopt. Til je hier heel zwaar aan, dan is ondernemen niet per se leuk. Zie je het als kansen, dan verandert de zaak. Letterlijk en figuurlijk.
Kansen pakken, initiatief nemen en geld verdienen: dat is ondernemen. En dus de problemen die je tegenkomt oplossen en veranderen in kansen. Hoe doe je dat nou precies? We geven je een aantal tips om ervoor te zorgen dat problemen niet tegen je, maar vóór je werken.
1. Je hoeft het niet alleen te doen
Als je problemen altijd in je eentje op wil lossen, dan is dat een flinke kluif. Het goede nieuws: je hoeft het echt niet alleen te doen. Problemen zijn niets om je voor te schamen, dus deel vooral je uitdaging met je omgeving. Ongetwijfeld zit er íemand in jouw netwerk die eerder met dit bijltje heeft gehakt of kent iemand weer iemand die… precies, je weet hoe het werkt. Alleen ga je misschien wel sneller (of misschien in probleemgevallen ook juist helemaal niet), maar samen kom je altijd verder. Soms hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en is het veel effectiever om een beroep te doen op je netwerk.
2. Vind inspiratie
Problemen vragen vaak om creatieve oplossingen en creativiteit vraagt om inspiratie. Het heeft weinig zin om je probleem op te lossen als je brein al overprikkeld is. Geef jezelf daarom de tijd en ruimte om na te kunnen denken. Maak een wandeling, stap onder de douche, ga sporten — doe iets om uit je werk-modus te komen. Op dat soort momenten ben je vaak het meest geïnspireerd.
3. Ga brainstormen
Met een brainstorm is de kans groot dat je een goede oplossing vindt. Of je het nou in je eentje doet of met meerdere mensen: je denkt vaak meer ‘out of the box’ dan wanneer je naar je computerscherm blijft staren in de hoop dat het beste idee van Nederland ineens in je oppopt. Tips voor een goede brainstorm zie je hieronder.
• Zorg ervoor dat je precies weet wat het probleem is. Bijvoorbeeld bij een slechte verkoop van een product: bereik je je doelgroep niet, is de doelgroep niet geïnteresseerd en ligt dat dan misschien aan je marketing of kan je het product verbeteren?
• Waarom is het een probleem? Vallen de omzetcijfers nu tegen of is er eigenlijk weinig aan de hand?
• Welke kanten zitten er aan dit probleem?
• Denk na over welke oplossingen er zijn voor het probleem. Roep alles wat er in je opkomt en noteer het. Van het verbeteren van verkooppagina’s tot een nieuwe doelgroep aanspreken en van een ICT-oplossing tot (nieuw) personeel aannemen.
• Kies de allerbeste ideeën eruit en werk ze verder uit of bekijk de mogelijkheden. Wie weet zit er wel een mooi nieuw verdienmodel tussen of is het tijd een nieuw product te lanceren dat je bedrijf nóg verder laat groeien.
4. Haal er een les uit
Problemen zijn echt niet altijd leuk, ook niet als je ze niet per se ziet als iets negatiefs. Uitdagingen kunnen namelijk net zo goed knap lastig zijn. Wat wel helpt: altijd bedenken welke les je eruit mag halen. Is dit probleem een aanleiding om (meer) personeel aan te nemen? Kan je taken uitbesteden? Is je product of dienst misschien wel te versimpelen met een bepaalde tool, waardoor je dit probleem niet meer hebt en veel makkelijker meer omzet draait? Is het een les dat je je financiën beter moet bijhouden of dat je vaker op je onderbuikgevoel mag vertrouwen? Als je je les ontdekt, dan heb je er in ieder geval iets positiefs uit gehaald. En al dat positieve bij elkaar, is goud voor je bedrijf.
Problemen met de boekhouding?
Heb je problemen met de boekhouding, salarisadministratie, HR-zaken of iets anders waar wij je bij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op, want we brainstormen graag met je mee.