Als ondernemer heb je altijd doelen. Meer verkopen, meer nieuwe klanten, meer vrije tijd, meer omzet, meer winst uit je bestaande klanten. Het maakt niet uit wat je doel precies is — het gaat erom dat je ze helder hebt en ze behaalt. Hoe maak je goede doelen? Wat zijn effectieve vragen? Hier vind je de beste tips om je doelen te stellen en te behalen.
Je hebt ongetwijfeld allerlei wensen en dromen. Voor jezelf en voor je bedrijf. Maar als je er niets mee doet, blijven het ook wensen en dromen. Ga je er bewust mee aan de slag, dan maak je er doelen en uiteindelijk werkelijkheid van.
Start met het resultaat in gedachten
Goed, om je doelen helder te krijgen, moet je weten waar je uiteindelijk heen wil. Wil je jezelf compleet misbaar maken in je bedrijf? Wil je een team om je heen bouwen? Wil je dit jaar meer vrije tijd? Meer winst? Om helder te krijgen wat je wil met je bedrijf, helpt het om jezelf de volgende vragen te stellen:
• waar droom ik van?
• wat is ‘succes’ voor mij(n bedrijf)?
• welke resultaten horen daarbij?
• wat leveren die resultaten op?
• past wat ik wil bij de missie, visie en waarden van mijn bedrijf?
Bedenk de te nemen stappen
Je weet nu naar welke doelen je toe wil werken. Dat betekent dat het tijd is om het verder in vullen. Wat kan je doen om je doelen te bereiken? Hierbij houd je een aantal dingen in gedachten:
• wat betekent wat ik wil voor mijn (huidige) klanten, leveranciers, producten, diensten, medewerkers, concurrenten?
• wat moet ik veranderen om mijn doelen te bereiken?
• maak je stappen SMART: specific, measurable, attainable, relevant, timely
Maak je doelen SMART
De bekendste manier om effectieve doelen te stellen: de SMART-methode. Wat uitleg per letter:
• s staat voor specific: wat wil je bereiken, waarom is het belangrijk, wie en wat heb je ervoor nodig?
• m staat voor measurable: maak je doel meetbaar door te weten wanneer je je doel behaald hebt — hoe weet en meet je dat en wanneer doe je de metingen?
• a staat voor attainable: als je vorig jaar een ton omzet draaide en je wil volgend jaar 5 miljoen aantikken, vraag jezelf dan af of dat realistisch is — het liefst maak je je doelen acceptabel en realistisch, want niets ontmoedigt meer dan een totaal onhaalbaar doel; natuurlijk mag je jezelf wel een beetje stretchen en kan het nodig zijn uit je comfortzone te stappen
• r staat voor relevant: is je doel wel relevant voor je bedrijf — is het nu het juiste moment voor dit doel en ben jij de aangewezen persoon om dit te realiseren?
• t staat voor timely: koppel een tijd aan je doel, zodat je jezelf verantwoordelijk houdt voor het (op tijd) zetten van je stappen en het behalen van je doel
Plan je stappen in
Nu je helder hebt wat je gaat doen om je doelen te bereiken en wanneer je je doel behaalt, is het slim je stappen daadwerkelijk in te plannen. Maak onderscheid tussen langetermijndoelen en kortetermijndoelen, want je kan simpelweg niet alles tegelijkertijd. Liever één doel per jaar kiezen en behalen, dan 15 kleinere doelen waar je maar half aan werkt.
Voor je langetermijndoelen heb je kortetermijndoelen nodig. Begin dus eerst met je langetermijndoelen. Waar wil je over 5 jaar staan? Of over 10? En welk doel is dan het slimst om mee te beginnen? Kies er eentje, hoogstens twee, per jaar.
Door naar je kortetermijndoelen, want dat zijn de stappen die er samen voor zorgen dat je je langetermijndoel behaalt. Dit zijn de tredes van de trap; deze stappen maken je proces behapbaar. Deel je doel voor dit jaar bijvoorbeeld op in 12 kleinere kortetermijndoelen — eentje voor elke maand. Wil je helemaal scherp blijven op je doel, deel je maanddoelen dan ook weer op in weekdoelen. Zo zie je het snelst of je op schema loopt en waar je eventueel kan bijsturen.
Schrijf alles op en evalueer
Door je doelen op te schrijven (per week je subdoel, per maand je maanddoel en ga zo maar door), vergroot je de kans dat je ze daadwerkelijk haalt. Schrijf ze op waar je ze vaker ziet en:
• deel ze met je medewerkers of andere betrokkenen
• herinner jezelf elke dag aan wat je wil
Heb je alles opgeschreven en ingepland én je eerste maand achter de rug? Dan is het tijd om te evalueren. Je kan het ook elke week doen als je dat fijner vindt, maar elke maand is in principe genoeg. Vraag jezelf bij elke evaluatie af wat goed ging, wat minder goed ging én hoe het kwam.
Hulp bij businessdoelen halen?
Wil je dat iemand met je meekijkt naar je (financiële) doelen en hoe je ze behaalt? Neem gerust contact met ons op. We zijn dol op goede koffie, goed ondernemen en goede gesprekken.