Vaak is de contactpagina op websites een ‘moetje’. Contactgegevens erop, formulier inladen en klaar is de contactpagina. Zonde, want voor veel bezoekers is het opnemen van contact best een drempel. Als jij ze daar niet overheen helpt, loop je misschien wel klanten en dus omzet mis. In deze blogpost krijg je tips voor het maken van een converterende contactpagina.
Het is sowieso goed om aandacht te besteden aan je hele website. Kruip in het hoofd van je klant en zorg ervoor dat je alle vragen die jouw bezoeker kan hebben al beantwoordt. In de teksten en in een FAQ of op zijn Hollands: de veelgestelde vragen. Wees transparant over je tarieven, zet helder uiteen wat je aanbiedt en wat het de klant oplevert en presenteer jezelf in expert — op zo’n manier dat je klant het ook begrijpt. Zo verklein je de kans dat een klant contact met je moet opnemen om ergens antwoord op te krijgen. Want het is voor iedereen het efficiëntst als alleen de mensen bij je aankloppen waar een samenwerking of verkoop uit ontstaat.
Nodig je bezoeker daadwerkelijk uit contact met je op te nemen
De meeste contactpagina’s zijn erg standaard en minimaal. “Neem hier contact met ons op”, een e-mailadres en telefoonnummer en een formulier dat de bezoeker meteen kan invullen. Dat voelt niet bepaald als een warm bad. Het is slim je contactpagina uitnodigend te maken. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je het leuk vindt als mensen contact met je opnemen.
Ook slim: aangeven waar mensen wel of geen contact voor kunnen opnemen met jou. Krijg je bijvoorbeeld vaak dezelfde e-mails om mee te werken aan een schoolopdracht, maar heb je daar geen tijd meer voor? Geef dat dan gerust aan. Of willen collega-ondernemers graag een kop koffie met je drinken om van je te leren, maar is die vraag zo gegroeid dat je dat niet meer gratis kan doen? Giet dat dan in een betaalde dienst en verwijs daarnaar op je contactpagina.
Ben jij altijd in voor een nieuwe opdracht? Schrijf ook dat gerust op. Een zin als ‘Ik ben weer beschikbaar voor nieuwe klussen’ kan jouw potentiële klant precies over de drempel helpen, want: ‘wat fijn, ik heb nu iemand nodig en zij kan dus meteen voor me aan de slag!’.
Laat zien wie je bent en waar je voor staat
Zoals gezegd: bezoekers willen volledige informatie. Dus laat gerust zien in welk kantoor of pand je zit, wanneer je geopend en bereikbaar bent, hoelang het duurt voordat je potentiële klant reactie krijgt. Zeker in het geval van een offerte-aanvraag (al heb jij natuurlijk de prijzen vermeld op je website) is het fijn te weten wanneer je de prijsopgave op je digitale deurmat mag verwachten.
Vertel je bezoeker ook met wie ze nou eigenlijk contact opnemen. Dat is makkelijker voor een zzp’er of een klein bedrijf, maar voor grotere bedrijven ook zeker niet onmogelijk! Goed, misschien weet je niet precies wie je aan de lijn krijgt als er tien foto’s van de klantenservicemedewerkers staan — maar je hebt in ieder geval een idee van wie er aan de andere kant van de (digitale) lijn zit. Ook hier geldt: wie jij bent en/of wie er in jouw bedrijf werken, heb jij natuurlijk ook al op andere plekken op je website laten zien.
Heb je trouwens ook gedacht aan een routebeschrijving en/of een kaartje van Google Maps om de locatie van jouw pand duidelijk aan te geven? Onnodig als je als zzp’er vanuit huis werkt, erg handig als je regelmatig klanten ontvangt.
Oh, en over ‘wie je bent’ gesproken — de contactpagina moet altijd een paar verplichte gegevens bevatten: KvK-nummer, btw-nummer en je IBAN.
Houd je contactformulier lekker kort en makkelijk
Contactformulieren zijn bedoeld om handig en efficiënt te zijn — want de bezoeker hoeft geen mailprogramma te openen en verstuurt met een enkele klik een bericht —, dus houd daar ook rekening mee. Een contactformulier waar je de bezoeker erg veel informatie laat invullen, is misschien handig voor de salesafdeling, maar converteert niet erg goed. Velden als het geslacht, de aanhef, onderwerp, woonplaats, bedrijfsnaam en websites zijn vaak (in eerste instantie) overbodig. Vraag alleen om wat je echt nodig hebt. Oh, en controleer je ook even of je contactformulier op telefoons en tablets goed werkt? Sowieso slim om elke week even te testen of je contactformulier nog naar behoren werkt — zeker als je hier een plugin voor gebruikt. Zonde als er een foutje in is geslopen en jij daardoor aanvragen misloopt en de potentiële klant ook nog eens het idee heeft dat je ‘m negeert.
Stuur een bevestiging
Er is weinig vervelender dan niet weten of je bericht wel aankomt. De bezoeker in onzekerheid en jij ontvangt er nog een e-mail of een belletje achteraan. Zorg er daarom voor dat je potentiële klant een bevestiging krijgt. Dat kan op verschillende manieren: een automatische e-mail met daarin eventueel een kopie van wat je bezoeker heeft ingestuurd, een pop-up die aangeeft dat het bericht door jou ontvangen is of een slimme, converterende bedankpagina die fungeert als het kassakoopje bij de supermarkt.
Contact met ons opnemen?
Wil je contact met ons opnemen om meer bedrijfsverbeteringen — en dan op het gebied van ondernemingsvorm, financiën, belastingen, hr-advies en administratie — te ontdekken en door te voeren? Doe dat vooral! We houden van goede koffie, goed ondernemen en goede gesprekken. Dus wees welkom op ons kantoor in IJsselstein.