In je marketing speelt het brein van consumenten — je ideale klanten — een belangrijke rol. Hoe je het ook wendt of keert: in de aankoopbeslissing draait het om het menselijk brein. Door je marketing goed in te steken, kan je op de ‘koopknop’ in die hersenen drukken. Daarom in deze blogpost: cijfers gebruiken in je marketing, waarom en hoe?
Waarom zou je cijfers gebruiken in je marketing?
Je hebt zo veel te vertellen, te laten zien en te delen: waarom zou je dan juist de focus leggen op cijfers? Dat heeft meerdere redenen, waaronder deze drie hieronder.
• Scanbaar: veel mensen scannen teksten op punten die ze interessant vinden — daarom is het slim om naast goede tussenkoppen ook cijfers te gebruiken, want dat valt op
• Specifiek: je wil potentiële klanten niet met vragen achterlaten, dus wees specifiek in je marketing — “het kost €9,97” in plaats van “veel waarde voor weinig” (en wil je nog meer in de strijd gooien om te verkopen, verplaats je dan in de doelgroep en benadruk bijvoorbeeld hoe relatief weinig ze ervoor moeten laten om deze aankoop te doen, zoals “dat is maar één keer koffie bij Starbucks”)
• Impact: dat inspelen op emotie doe je ook met cijfers, want zeg nou zelf: doe jij die cursus liever in “acht uur” of in “8 weken elke week een uurtje”?
Zet cijfers in om je expertstatus te claimen
Hoe jíj specifiek cijfers kan gebruiken in je marketing, hangt af van wat je precies doet. Neerzetten dat je in je werkzame leven 14296 kopjes koffie hebt gedronken, is leuk, maar brengt niet de boodschap over die je wil. Beter is dan iets laten zien waar je werkgerelateerd trots op bent: als copywriter een bepaald aantal woorden geschreven, als conversiespecialist het aantal verkopen dat je hebt gerealiseerd voor klanten, als opticien hoeveel ogen je al hebt gecontroleerd en ga zo maar door.
Met cijfers benadruk je je expertstatus. Schrijf bijvoorbeeld op hoeveel jaar ervaring je hebt, hoeveel volgers/fans/klanten je hebt (geholpen) en iets werkspecifieks, zoals hierboven beschreven. Deze cijfers geven je lezers het (terechte) idee dat je weet waar je het over hebt. Hoe kom je anders aan al die klanten, volgers en opdrachten?
Denk na over je prijzen
Ook in je prijzen zijn cijfers belangrijk. Het is niet voor niets dat je weinig ronde prijzen tegenkomt als je (online) winkelt. Consumenten focussen zich vooral op het cijfer voor de komma, dus gevoelsmatig is €99,99 véél goedkoper dan €100. Maar: dit werkt vooral bij goedkopere producten. Koop je een Louis Vuitton, dan betaal je gewoon €1250 of €2200. Daar kan een prijs eindigend op 95, 97 of 99 juist tegen je werken, omdat we dat associëren met een koopje. En bij koopjes denken mensen toch ook vaak aan een lagere kwaliteit.
Wil je dat wij in je financiële cijfers duiken? Neem contact met ons op!
Succesvol ondernemen is leuk en makkelijk ondernemen. Wil jij je niet langer bezighouden met het naar boven halen van de juiste cijfers en alles overzichtelijk maken? Activaa is een accountantskantoor dat het maximale uit jou én je onderneming haalt. Neem contact met ons op — we helpen je graag.