Is het nou wel of niet verstandig om tarieven op je website te zetten? De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Het kan spannend zijn, het zou beter werken om potentiële klanten contact met je op te laten nemen, zodat je de deal rond kan maken in een persoonlijk gesprek en zo zijn er meer argumenten. Daarom op ons blog: de voor- en nadelen van tarieven op je website zetten, hoe je ze dan neerzet en waar.
Misschien begin je net met ondernemen en vind je het nog spannend: je weet niet precies wat je voor je diensten wil rekenen, je levert maatwerk en weet niet hoe je dat dan vertaalt naar standaardtarieven op je website en van al die meningen word je ook niet veel wijzer. Het leuke aan ondernemen is dat je het helemaal op jouw manier mag doen. Met deze blogpost is het makkelijker om de knoop door te hakken.
Waarom zou je tarieven op je website zetten?
Als ondernemer is je tijd geld waard. Uren in een potentiële klant steken voor het uitvragen van de hulpvraag, advies geven en een offerte opstellen. En daar is het langverwacht antwoord: “Ah, bedankt voor de moeite, ik had eigenlijk maar €500 budget en je vraagt €5.000. Helaas!” Zonde van de tijd, voor jou en de potentiële klant die toch afhaakt. Dat is dan ook een van de redenen om wel prijzen te tonen op je website. Komen ze!
• Je krijgt (op een enkeling na die denkt dat-ie korting krijgt) alleen nog aanvragen van mensen die het budget hebben om jouw prijzen te betalen — geen tijd meer verliezen aan offertes voor mensen die je toch niet inhuren en dus meer tijd overhouden voor declarabel werk
• Mensen die niet weten wat iets kost, vinden de drempel om contact op te nemen torenhoog — zij gaan liever naar de concurrent die wel prijzen noemt
• Je komt betrouwbaar over, want nattevingerwerk in het noemen van prijzen is er niet meer bij; alles staat ‘zwart op wit’
Ook slim:
• lever je maatwerk en weet je niet wat voor prijs je moet noemen, omdat het per klant verschilt, noem dan uitgewerkte voorbeelden waar een klant zelf uit kan afleiden of wat zij of hij wil duurder of juist goedkoper uitvalt en noem altijd een vanaf-prijs
• denk zelf alvast pakketten uit, zodat je klant weet waar-ie aan toe is en je wellicht meer verkoopt, doordat je klant ziet dat je haar of hem begrijpt en weet wat nodig is
En waarom zou je juist geen prijzen tonen?
En natuurlijk is er ook wat voor te zeggen om geen prijzen te tonen op je website. Maar eerlijk is eerlijk: ze vallen in het niet bij de voordelen.
• Het voordeel dat ook meteen een nadeel is: je stoot mensen af, maar mensen aantrekken die je toch niet gaan betalen of korting willen — daar heb je niks aan
• Het verhogen van je prijzen voelt misschien wat spannender — hier komen we zo op terug
• Iedereen kan je prijzen zien, dus ook concurrenten, familie, vrienden en mensen waarvan je liever niet hebt dat ze ongeveer kunnen uitrekenen wat je verdient — voor veel Nederlanders is geld (verdienen) toch nog een beetje een taboe
Plaats je tarieven op meerdere plekken
Oké, je bent erover uit: ook jij plaatst je tarieven op je website. Maar waar zet je ze dan neer? Op een specifieke tarievenpagina of juist bij de producten en diensten zelf? Ons advies: doe het allebei. Alleen een tarievenpagina is niet zo gebruiksvriendelijk: je bent geïnteresseerd in die dienst of dat product en dan moet je naar een andere pagina om te ontdekken wat het kost. Je zou de afhakers de kost moeten geven… Maar die tarievenpagina is wel vreselijk handig. Een potentiële klant ziet dit namelijk als een soort menukaart: ze weten meteen wat je in huis hebt. Ideaal!
Inclusief of exclusief btw?
Of jij je tarieven inclusief of exclusief btw toont, hangt af van je doelgroep. Verkoop je alleen aan particulieren? Dan toon je de prijzen inclusief btw. Want: zo zijn zij dat gewend en ze kunnen natuurlijk ook geen btw terugvragen. Is jouw ideale klant ondernemer? Dan is het heel gebruikelijk om de prijzen exclusief btw te tonen. De btw vraagt je klant toch terug en betalen ze dus ‘niet echt’. Werk je met allebei de doelgroepen? Kies dan voor prijzen inclusief btw, zodat het voor niemand tegenvalt bij de kassa. Sterker nog: voor de ondernemer valt het dus juist mee, want de prijs valt lager uit.
Wat je ook kiest: wees in ieder geval helder over je prijzen — of het nu inclusief of exclusief btw is. En niet geheel onbelangrijk: wat je precies voor dat geld krijgt. Misverstanden kunnen je duur komen te staan, dus het loont om ze te voorkomen.
Wil je dat wij in je financiële cijfers duiken? Neem contact met ons op!
Wil je niet alleen meer omzet behalen door meer te verkopen, maar wil je echt het onderste uit de kan halen? Neem dan contact met ons op. We denken heel graag met je mee.