Als ondernemer ben je dankbaar voor elke klant die je hebt. Het is niet voor niets dat veel startende ondernemers een vreugdedansje doen bij elke nieuwe klant en verkoop. Maar eerlijk is eerlijk: niet elke klant is om te juichen. Sterker nog: sommigen ben je liever kwijt dan rijk. Wanneer neem je afscheid van klanten? En hoe doe je dat?
Jammer, maar helaas: er bestaan klanten die je tijd, geld en energie opslokken. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vaak twijfelen we of het niet aan ons ligt en zoeken we de oorzaak bij onszelf, met als gevolg dat we veel te lang doorgaan met een samenwerking die ons veel meer kost dan oplevert. In deze blogpost: de meestvoorkomende soorten klanten waar je afscheid van wil nemen en hoe.
Werk niet langer samen met wanbetalers
Soms zie je ergens wel een rode vlag wapperen, maar ‘ze lijken zo aardig, dus het zal toch wel goed zijn?’. Dat speelt deze groep namelijk slim: in het begin een vriendelijke en oprechte houding aannemen — tot het moment aanbreekt dat ze de portemonnee moeten trekken. Deze wanbetaler-klant betaalt altijd te laat (of helemaal niet), waardoor je telkens achter je geld aan moet. Dat kost tijd en dus geld en energie en levert alleen maar frustratie op.
Zwaai klanten die veel te veel tijd opeisen uit
Je tijd is kostbaar. Klanten die dat niet lijken te (willen) begrijpen, eisen steeds meer van jouw tijd op — zonder daar meer voor te betalen. Ze passen de opdracht continu aan, blijven vragen naar de bekende weg, hebben altijd haast, tenzij ze zelf aan de slag moeten. Ben jij weer aan zet, dan voeren ze de druk op de ketel op en verwachten ze dat jij je planning omgooit of vrije tijd opoffert. Je tijd en energie zijn veel te waardevol om een ander daar zeggenschap over te geven.
Neem afscheid van klanten die je respectloos behandelen
Zo’n klant die je nooit een blijk van waardering geeft, je op welke manier dan ook het werkplezier ontneemt en — als je in groepen werkt — beïnvloedt de dynamiek op een negatieve manier. Dit zijn klanten die hun beloftes niet nakomen, misbruik maken van je vertrouwen, allerlei dingen gratis wil en het liefst een beetje snel. Als klap op de vuurpijl zijn ze ook nog eens nooit tevreden.
Zo neem je afscheid van lastige klanten
Als je tot de conclusie komt dat de samenwerking niet werkt en er geen verbetering in zit, dan zit er maar één ding op: afscheid nemen van die lastige klant. Maar hoe doe je dat? Een paar handvatten.
• Ga goed bij jezelf na waarom je wil stoppen en weet dat het goed is — doorgaan neemt niet alleen werkplezier bij deze klant weg, het belemmert ook andere dingen in je (werkende) leven
• Blijf altijd beleefd, zelfs als je boos en gefrustreerd bent en leg je klant uit wat de situatie is — houd het feitelijk en bij jezelf, dus maak de ander geen verwijten
• Vertel ook wat dit betekent voor je klant: zij of hij kan nu weer samenwerken met iemand die er wel heel veel plezier aan beleeft, wat je altijd terugziet in het resultaat
• Wees glashelder over wat er nu nog gaat gebeuren: rond je nog iets af, verstuur je nog een factuur? Wat verwacht je van de klant en wat mag zij of hij van jou verwachten? Zet dit alles ook op de mail.
Ondernemen zo leuk en makkelijk mogelijk maken? Activaa helpt!
Succesvol ondernemen is leuk en makkelijk ondernemen. Wil jij je niet langer druk maken om wanbetalers en een accountantskantoor aan je zijde hebben dat het maximale uit jou én je onderneming haalt? Neem dan contact met ons op — we helpen je graag.