5 tips om productiever te werken

Je bent eigen baas. Dat betekent waarschijnlijk dat je het altijd druk hebt of dat er in ieder geval meer dan genoeg werk op je wacht. En hoe productiever je werkt, hoe meer tijd je bespaart en hoe meer je dus verdient! Het productieve mes snijdt dus aan twee wel heel goede kanten.

Door na te denken over productiviteit en hoe je je tijd besteedt, ontdek je waarschijnlijk dat er veel winst te behalen is. In deze blogpost delen we 5 tips om productiever te werken!

1. Werk met focusuren

Ben jij in de ochtend op je best? Of sport je liever eerst voordat je aan het werk gaat? Wat je ochtendritueel ook is; je bent dan nog fris en je hoofd is nog niet gevuld met dingen die je leest op sociale media, het nieuws, je to do’s en meer. Het werkt vaak goed om je dag te beginnen met twee focusuurtjes. Zeg tegen je collega’s dat je in deze uurtjes niet gestoord wil worden en ga lekker aan de slag. Zet in die tijd ook al je notificaties op je telefoon en je laptop uit, zodat je geen afleiding hebt.

2. Laat e-mail je tijd niet bepalen

Ongemerkt zijn we allemaal heel veel tijd kwijt aan e-mails. Het is vaak één lange lijst van dingen die we voor of van een ander moeten doen. Een goede tip is om je mailbox maar één of twee keer per dag te checken. Lukt dit je niet, pak dan alle e-mails die binnen twee minuten af te handelen zijn, meteen op. Zo voorkom je dat je dezelfde e-mail meerdere keren leest én je hoeft er niet meer aan te denken. Het werkt ook goed om je mailbox (bijna) elke dag terug te brengen naar nul. Trek dus een half uur of een uur uit voor het behandelen van de mails die langer duren dan twee minuten. En: verwijder je mails niet, maar archiveer ze!

3. Simpele communicatie is key

Heb je iemand meteen nodig om verder te kunnen? Loop even langs of pak de telefoon. Hoe sneller je verder kan, hoe meer tijd je bespaart. Nog een e-mailtip: stuur korte e-mails met duidelijke onderwerpregels en inhoud. Elke mail heeft een eigen onderwerp. Zo voorkom je dat je antwoord krijgt op maar een deel van de vragen uit je mail, omdat iemand niet goed leest. Óf dat je helemaal geen antwoord krijgt op een mail met meerdere vragen, omdat iemand een antwoord niet weet en daarom de hele mail maar negeert. Scheelt weer nabellen of nog een keer mailen.

4. Neem vaker pauze

Je to do’s raken nooit op en er is altijd wel iemand die je nodig heeft. Toch loont het om geregeld pauze te nemen. En dan écht pauze. Dus even mediteren of zonder telefoon, muziek of krant buiten op een bankje zitten. Je hersenen resetten dan, waardoor je daarna beter kan focussen en dus sneller en betere resultaten behaalt.

5. Stel niet uit, besteed wél uit

Een grote boosdoener als we kijken naar niet-productief werken: uitstellen. Vaak stellen we uit omdat we iets te saai vinden, omdat het werk heel erg overweldigend voelt of omdat we faalangst hebben. Zoek uit wat jouw uitstelgedrag veroorzaakt en wat je nodig hebt om dit te doorbreken. Gaat het om faalangst en heb je meer informatie nodig over je taak? Geef jezelf een uur en zoek het op. Of besteed het werk uit. Ook dát draagt bij aan je eigen productiviteit.

Over uitbesteden gesproken: is er nog iets dat we voor je kunnen doen? Voor je uitvinden hoe je zo min mogelijk belasting betaalt, of je winst uit mag keren, de verloning regelen of heb je behoefte aan HR-advies? Neem dan contact met ons op!