Hoe ga je om met werknemers op sociale media?

Sociale media zijn niet meer uit onze levens weg te denken. We hebben allemaal minimaal één account op Facebook, Twitter, Instagram en zeker op LinkedIn. Hoe ga je daar als werkgever goed mee om? Wat mag je van je werknemers vragen?

Het komt echt voor. Werknemers die video’s op kantoor maken en deze delen, terwijl het nu net even niet zo professioneel oogt. Collega’s die het nodig vinden een racistische opmerking te maken op een openbaar Facebookbericht. Een medewerker die een ander bedrijf volledig afkraakt op LinkedIn. En dat terwijl te zien is dat deze mensen bij jou werken.

In de gaten houden mag niet zomaar

Wist je dat je als werkgever je werknemers niet zomaar in de gaten mag houden op sociale media? Ondanks dat jij graag wil dat je bedrijf óveral professioneel overkomt, hebben je werknemers recht op hun privacy. De Autoriteit Persoonsgegevens mag zelfs boetes uitdelen aan bedrijven die zich niet aan de regels houden. Als bedrijf moet je duidelijk zijn over wat je gaat doen. Wil je Facebook in de smiezen houden? Dan moet je dit al in de vacature aangeven. Want ja: dit geldt dus ook voor sollicitanten en stagiairs. Naast dat je het moet melden als je je (potentiële) werknemers in de gaten houdt, is het ook zo dat je als bedrijf moet bewijzen dat er geen andere manier was om het bedrijfsbelang te beschermen. Je komt hier niet weg met ‘het mocht van hem/haar’.

“Oké, en LinkedIn dan? Dat is toch zakelijk?”

We horen je al denken: je wil representatief overkomen op LinkedIn en daar heb je je werknemers ook voor nodig. Bijna 5 miljoen Nederlanders hebben hier een profiel en maar liefst een half miljoen scrollt dagelijks door de feed heen. Weet jij wat je werknemer deelt op LinkedIn? Je mag van de rechter namelijk eisen dat je werknemer het profiel op LinkedIn up to date houdt en waarheidsgetrouw. Dat het profiel conform de werkelijkheid en jouw wens is. Gebeurt dit niet? Dan is zelfs ontslag op staande voet een uitkomst. Om dit te voorkomen, raden we je aan een beleid op te stellen voor het gebruik van sociale media.

Beleid voor sociale media

Om problemen te voorkomen, is het het handigst een beleid voor sociale media op te stellen. Je geeft grenzen aan wat je wel en niet accepteert binnen je bedrijf. Een aantal voorbeelden van richtlijnen in zo’n beleid:
• vermijd het schrijven over andere werknemers;
• het is niet toegestaan te schrijven over zaken die schadelijk zijn voor het bedrijf;
• doe online niet wat je offline ook niet zou doen;
• neem bij twijfel contact op met je leidinggevende;
• werknemers mogen onder werktijd actief zijn op sociale media als het werkgerelateerde content betreft en de werkzaamheden hier niet onder lijden

Zie sociale media ook als kans! Het is een mooie manier voor iedereen om te laten zien hoe trots ze zijn bij jouw bedrijf te werken en als je het goed aanpakt, zijn er ook mooie verkoopkansen.

Meer weten over personeel en andere hr-zaken?

Bij Activaa geven we ook antwoord op je vragen over personeel, contracten of andere strategische hr-zaken. Neem contact met ons op voor meer informatie. Of kom eens langs in ons nieuwe kantoorpand! De koffie staat voor je klaar.