Als ondernemer wil je veel en één ding staat redelijk bovenaan: winst maken. Winst maken doe je door meer te verkopen — aan nieuwe klanten of aan bestaande klanten. Maar er is meer dat je kan doen. Snijden in je kosten, bijvoorbeeld. Waar je ook voor kiest, het is in ieder geval nodig om inzicht te hebben in je cijfers en je kansen. Daar helpen we je graag bij met deze blogpost waarin je 5 tips krijgt om jouw bedrijf winstgevender te maken.
Door te weten waar je op het gebied van geld mee bezig bent, is het mogelijk om betere marges te realiseren, meer winst te draaien, meer geld vrij te maken om te investeren in groei én meer klanten te bereiken met nog meer impact. En dat alles zonder meer uren te werken.
1. Creëer een financiële routine
Routine en structuur in je administratie en boekhouding zijn key. Zelfs als je dit uitbesteedt! Als ondernemer moet je weten hoe je er cijfertechnisch voor staat. Dat geldt voor websitebezoekers, lezers van je nieuwsbrief, interactie op sociale media, maar ook vooral voor je kosten, omzet en dus winst. Creëer een financiële routine die goed voelt, zodat je er — als je het geen leuke taak vindt — er niet tegenaan blijft hikken. Wat tips:
• bewaar je facturen goed en upload ze in jouw systeem en/of dat van de boekhouder of accountant
• spreek met je accountant en jezelf af wanneer je naar je cijfers kijkt: is dat een vaste dag in de week of geef jij voorkeur aan een andere manier van plannen, bijvoorbeeld na een specifieke handeling of gebeurtenis?
• voer administratieve taken die korter dan 3 minuten duren meteen uit, zodat je wekelijkse routine zo kort mogelijk duurt en je hoofd niet onnodig overloopt door allerlei kleine taken
• zorg voor tools en support die je hierbij helpen
2. Ken je cijfers
Om je financiële routine én je bedrijf tot een nog groter succes te maken, is het nodig je cijfers te kennen. Niet oppervlakkig, maar door en door. Zo ontdek je kansen en is het makkelijker meer winst te maken. Afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt, zijn dit cijfers die belangrijk voor je zijn:
• omzet — per klant, product en/of dienst
• de uren die je in je klant, product en/of dienst stopt (en wees daar heel eerlijk in: komt er na het werken met een bepaalde klant een dag lang niets uit je handen doordat-ie zo veel energie kost, reken die uren dan mee en beslis wat goed is om te doen, zoals de samenwerking aanpassen of afscheid nemen van de klant)
• omzet, kosten en marge — per maand, ten opzichte van de maand ervoor en dezelfde maand vorig jaar en je budget
• kosten specificeer je — welke kosten leveren direct omzet en wat zijn de vaste en de variabele kosten?
• omzet verdeel je per inkomstenbron, zodat je weet waar jij je meeste geld aan verdient en waar meer kansen liggen
Maak, zelf of met je accountant, een handig overzicht, zodat het steeds een stukje makkelijker is om te zien aan welke knoppen je moet draaien om meer winst te genereren.
3. Volg je sales op
Uiteindelijk zijn het je klanten die je bedrijf succesvol laten zijn. Zij zijn je ambassadeurs en het is veel sterker als zij zeggen dat je goed werk levert, dan wanneer je het zelf zegt. Volg je sales dus op door na een bepaalde periode om feedback te vragen. Dat kan met een simpele e-mail, een enquêteformulier of een belletje. Als je het slim aanpakt, verbeter je met die feedback niet alleen je huidige bedrijf, maar maak je ook een nieuw aanbod: een dienst of product dat precies aansluit bij wat je klanten al eerder bij je afnamen.
4. Maak geen onnodige kosten
De makkelijkste manier om meer winst over te houden, is door minder kosten te maken. Veel ondernemers richten zich voornamelijk op meer omzet draaien — maar wat heb je aan meer omzet als je daar net zo veel kosten voor maakt? Toegegeven: zeker in je beginjaren als ondernemer kan het handig zijn om meer geld in marketing te steken, waardoor je onder andere meer naamsbekendheid opbouwt. Maar kijk nu eens heel eerlijk naar je uitgaven: zijn dit kosten die daadwerkelijk winst opleveren of is een deel ervan simpelweg ‘nice to have’? Bekijk ál je uitgaven kritisch, want ook veel kleine aankopen samen zorgen voor een grote kostenpost. Welke kosten dragen echt bij aan het generen van omzet? En welke kostenposten dien je te optimaliseren of voor nu even te schrappen?
5. Werk met een plan
Weet je al hoeveel omzet en winst je dit jaar wil maken? En heb je al een goed overzicht van welke kosten je hebt, welke eraan komen en wat vaste en variabele kosten zijn? Het is aan te raden om naar je gewenste winst, je prijzen en je verdienmodellen te kijken. In dit plan neem je op:
• je missie — wat vind je belangrijk, waarom doe je wat je doet wat wil je op de lange termijn?
• wat je de komende 12 maanden verkoopt — niet in aantallen, maar qua diensten en producten
• je planning — maak een maandoverzicht op een bord of flip-over of maak je eigen digitale variant
• bepaal de omzet die je wil en kan draaien met de diensten en producten die je eerder in kaart bracht — schrijf daar je tarieven bij, per product, per dienst en/of per uur
• bepaal de kosten die daarbij komen kijken — wees kritisch, want misschien is het met jouw plannen wel nodig om je team uit te breiden, nieuwe soft- of hardware aan te schaffen of andere kosten te maken
• bereken je winst als je kijkt naar je omzetplannen en je kosten
• stel bij — spot je ergens een kans, zie je dat je kosten te hoog zijn voor de winst die je wil draaien of pakt je winst veel gunstiger uit dan verwacht en is het tijd om nog groter te denken?
Hulp nodig bij je cijfers in kaart brengen en je bedrijf winstgevender maken?
Wil je dat iemand met verstand van zaken meekijkt naar je cijfers én je mogelijkheden om je bedrijf nog winstgevender te maken? Neem gerust contact met ons op, dan denken we met je mee.