Een loyale klantenkring opbouwen is voor iedere ondernemer van onschatbare waarde. Dat gaat veel verder dan alleen maar ‘meer verkopen aan (bestaande) klanten’: het draait om een goede relatie tussen jou en je doelgroep. Maar hoe kríjg je die loyale klanten? Dat lees je in deze blogpost.
Weet wie je doelgroep is
Het belangrijkste: weet wie je doelgroep is. Als je geen duidelijk beeld hebt van wie je in je klantenkring wil, dan weet je ook niet wat werkt om ze tot de loyaalste afnemers te maken. Wat vinden ze belangrijk, waar zit hun pijn, waar verlangen ze naar? Om trouwe klanten te krijgen, moet je de taal van je klant spreken: laten zien dat je ze begrijpt en (er)kent. Alleen op die manier voelt je doelgroep zich verbonden met jouw bedrijf. Breng dus ook de klantreis in kaart: de ‘reis’ die je klant aflegt vanaf het moment dat-ie jouw aanbod overweegt, bijvoorbeeld door ergens tegenaan te lopen waar jij de oplossing voor biedt. Wat doen ze? Waar zoeken ze? Waar moet jij dus zijn met je content en je aanbod? Hebben mensen op verschillende plekken in die reis een andere informatiebehoefte? Weet wat je klant nodig heeft om ‘ja’ tegen je te zeggen.
Neem klantenbinding op in je plannen
Klantenbinding doe je niet op maar één moment: het zit in alles wat je doet. Van je aanbod tot je communicatie en van je klantenservice tot het gratis beschikbaar stellen van je kennis door bijvoorbeeld te bloggen. Het totaalplaatje moet kloppen. Ja, dit is een langetermijnstrategie — maar wel eentje die veel op kan leveren als je dit strategisch meeneemt in je jaarplannen. Denk aan een spaarprogramma. Het is een goede manier van klanten vaker bij je te laten kopen én het geeft je informatie over wat je klanten doen. Doen ze graag herhaalaankopen? Dan weet je niet alleen dat ze kennelijk tevreden zijn over wat ze eerder kochten, maar ook wanneer dit is. Het is een geweldige bron van data, je laat je klanten zien dat je ze waardeert en het geeft je mogelijkheden om je klanten te leren kennen als je eigen broekzak.
Betrek je klanten bij je bedrijf
We willen allemaal gezien worden. Belangrijk gevonden worden. Mede daarom is het slim je klanten te betrekken bij je bedrijf door ze simpelweg om hun input te vragen. Laat ze suggesties geven via sociale media, je nieuwsbrief of een enquête. Over een specifiek aanbod, een algemenere vraag of hoe ze hun aankoop ervaren hebben. Het levert je nog iets op: waardevolle feedback. Door te weten wat je klanten waarderen, kan je daar meer van doen. Ergens kritiek op? Verbeter dat dan en stuur de klanten die dat punt maakten een terugkoppeling en eventueel een bedankje.
Investeer in systemen
Het hoeft allemaal niet zó veel werk te zijn als dat het misschien lijkt. Door te investeren in systemen, zoals een CRM-systeem (Customer Relationship Management), verzamel je relevante klantgegevens op één centrale plek. Van daaruit kan je verder: stuur je klanten een bericht op hun verjaardag of jubileum, een e-mail als je weet dat hun voorraad van jouw producten bijna op is of een herinnering als je ze langere tijd niet in je shop zag. Hiermee is het ook mogelijk om de ervaringen te personaliseren. Mensen houden ervan om zich speciaal te voelen. Maak gebruik van klantgegevens om gepersonaliseerde aanbiedingen, aanbevelingen en communicatie te leveren. Laat zien dat je hun voorkeuren begrijpt en waardeert. Dit versterkt niet alleen de relatie, maar laat klanten ook zien dat je hun individuele behoeften serieus neemt.
Blijf in contact met je klanten
Blijf in contact met je klanten, zelfs als ze op dat moment geen aankopen (willen) doen. Stuur regelmatig nieuwsbrieven met waardevolle inhoud, updates over nieuwe producten of aanbiedingen. Dit helpt om je merk in hun gedachten te houden en versterkt de band die je hebt opgebouwd.
Bied uitstekende klantenservice
Klantenservice is de ruggengraat van klantenloyaliteit. Het gaat niet alleen om problemen oplossen als ze zich voordoen, maar ook om proactief te zijn. Om anticiperen op de behoeften van je klanten. Reageer snel op vragen, bied oplossingen die hun problemen effectief aanpakken en zorg ervoor dat elke interactie positief en memorabel is.
Klaar voor nog meer bedrijfsgroei?
Wil je meer verkopen, meer omzet draaien en je winst maximaliseren? Activaa helpt. We helpen je met het verbeteren van je cijfers, administratie en bieden een sterk staaltje businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?