Als startende ondernemer wil je twee dingen: klanten aantrekken en geld verdienen. Want je vindt je werk leuk, maar je rekening kunnen betalen en iets leuks doen ook. Daar wil je jezelf een goed salaris voor uitkeren iedere maand. Groei van je bedrijf is belangrijk. En dat begint met je financiën op orde hebben! Daar lees je in deze blogpost 7 goede tips voor.
1. Krijg inzicht in je financiën
Al draai je nog zo veel omzet — als je ook veel kosten maakt, blijft er onderaan de streep niets over. Daarom is het belangrijk altijd inzicht te hebben in je financiën. Hoe klein of hoe groot je bedrijf en omzet ook zijn.
Wat je op ieder moment moet kunnen weten of op zijn minst in één oogopslag zien:
• hoeveel je verdient; niet alleen je omzet, maar ook vooral je winst
• wat je wil verdienen aan salaris iedere maand en hoeveel omzet je moet draaien om dat jezelf uit te betalen — houd dan ook rekening met (in)directe kosten en uren die je maakt of wil maken
• een wekelijkse of op zijn minst een maandelijkse analyse van je cijfers — stel een omzetdoel en hou in de gaten of je op schema loopt of dat je moet bijsturen
2. Zorg voor een goede cashflow
De valkuil waar veel startende ondernemers in kukelen: uitgeven wat er binnenkomt. Vaak zetten ze wel de btw apart, maar de te betalen inkomstenbelasting komt dan als een onaangename verrassing. Heb je bij de jaarlijkse aangifte of aan het eind van ieder kwartaal niet genoeg geld op de bank, dan is dat echt even slikken. Een goede cashflow houdt dus in dat je op zijn minst je rekeningen kan betalen.
Wat tips voor een goede cashflow:
• zet van iedere betaalde factuur je btw en de inkomstenbelasting opzij — verdeel dat bijvoorbeeld over potjes die je aanmaakt op je zakelijke rekening
• zorg voor goede algemene voorwaarden (en stuur ze mee als je offertes verzendt naar je klanten) waarin je aangeeft wat je betalingstermijn is — vermeld dat ook gerust in je offerte
• verstuur je factuur direct na afronding van de opdracht; laat ze niet liggen, in ieder geval niet langer dan tot de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin je leverde
• zet een concrete, uiterste betaaldatum op je factuur
• maak het makkelijk voor je klanten om te betalen, bijvoorbeeld met een QR-code of een betaallink
• houd overzicht: welke facturen zijn betaald en welke staan nog open?
3. Automatiseer je administratie
Ben je een startende dienstverlener die niet iedere dag factureert? Maak je nog niet zo veel kosten en heb je dus ook nog niet zo veel inkoopfacturen of bonnen? Dan is het nog goed vol te houden — als je gestructureerd werkt — om je boekhouding in een Excel-bestand of een spreadsheet in Google Drive bij te houden. Maar komen er meer inkoop- en verkoopfacturen bij, dan is het al een ander verhaal. Het is slim te investeren in een online boekhoudprogramma; dat scheelt je tijd, geeft je het overzicht dat je wil zien en het voorkomt foutjes. Wil je zeker weten dat je niet te veel belasting betaalt en dat je boekhouding klopt? Schakel dan een accountant in die je helpt.
4. Kijk kritisch naar wat je nodig hebt
Als startende dienstverlener heb je vaak niet zo gek veel nodig. Maanden en veel geld in je logo investeren — dat is geen goed idee. Het is het slimste om gewoon van start te gaan, en dat kan ook écht zonder visitekaartje of gelikt beeldmerk. Bedenk dus goed wat je echt nodig hebt. Is een kantoor een vereiste? Of is een flexwerkplek of een thuiswerkplek een prima startpunt? Let op: de ruimte in je huis die je als werkplek gebruikt, is niet zomaar als kostenpost op te voeren in je boekhouding. De Belastingdienst geeft aan dat de kosten pas aftrekbaar zijn als het een zelfstandige ruimte is, met een eigen opgang, toilet en energievoorziening. Je moet daar ook minstens 30% van je omzet verdienen.
5. Kies de passende rechtsvorm van je bedrijf
De meeste ondernemers beginnen niet met een bv, maar met een eenmanszaak. Houd wel scherp in de gaten of de rechtsvorm nog steeds de passendste vorm is voor je bedrijf. Zo heeft een bv fiscale voordelen, maar is het makkelijker om geld uit je bedrijf te halen voor privé-doeleinden als het een eenmanszaak is. Weet je niet wat de voor- en nadelen zijn? We zetten eerder al de voor- en nadelen van een bv voor je op een rij. Wil je jouw specifieke situatie bespreken? Neem dan vooral contact met ons op.
6. Maak gebruik van fiscale voordelen
Wist je dat heel veel ondernemers geld laten liggen? Niet eens door kansen die ze niet pakken, maar doordat ze niet op de hoogte zijn van fiscale voordelen. Denk aan de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, welke zakelijke kosten allemaal aftrekbaar zijn, startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. Wil je zeker weten dat je niets laat liggen en dus niet te veel belasting betaalt, schakel dan een account in die met je meekijkt en -denkt.
7. Denk ook alvast aan je oude dag
Het is misschien nog een ver-van-je-bed-show, maar ‘later’ komt altijd sneller dan je denkt. In loondienst bouw je vaak — al dan niet ongemerkt — pensioen op, maar als ondernemer moet je hier helemaal zelf voor zorgen. En hoe vroeger jij begint, hoe meer je ervan profiteert als je oude dag aanbreekt. Denk daar dus over na als je je tarieven bepaalt! Wat tips om ervoor te zorgen dat je gepensioneerde periode óók leuk is:
• een spaarrekening vullen
• beleggen
• fiscale oudedagsreserve
• collectief ondernemerspensioen
• aflossen op je hypotheek
En natuurlijk kijken we graag met je mee naar jouw beste mogelijkheden als je contact met ons opneemt.
Meer weten over meer geld verdienen én overhouden?
Ben je benieuwd naar hoe jij met jouw bedrijf meer winst maakt, hoe je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk belasting betaalt en kan je wel een sterk staaltje businessadvies gebruiken? Neem dan contact met ons op, want dit is precies onze expertise!