Blijven vernieuwen, dat moeten we als ondernemers allemaal. Achter de schermen, door mee te gaan met de tijd en de techniek, maar ook zeker vóór — door nieuw aanbod te lanceren. Ieder bedrijf is een keer op een vlak aan vernieuwing toe, dus je ontkomt er niet aan om nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. Maar hoe lanceer je je nieuwe aanbod succesvol? Gebruik de tips in deze blogpost en maak een vliegende start!
1. Ken je doelgroep
We halen het zo vaak aan in onze blogposts: ken je doelgroep. Voordat je begint met het plannen en uitwerken van je lancering (of zelfs nog je aanbod): weet wie je potentiële klanten zijn. Wat zijn hun behoeftes, verlangens en pijnpunten? Hoe speel je met je nieuwe aanbod daarop in en hoe maak je hun wereld een stukje mooier? Welke koopdrempels hebben zij? Als je dit weet, maak je het jezelf makkelijk om een aanbod te creëeren dat daarbij past én om gericht en effectief te communiceren voor, tijdens en na je lancering. Zonder het juiste aanbod en met een boodschap die niet aanslaat, sta je waarschijnlijk beteuterd te kijken naar de resultaten. En je (potentiële) klanten ook.
2. Kies voor een aanbod dat je met plezier regelmatig verkoopt
Helder voor wie je je nieuwe aanbod maakt? Te gek, dan is het tijd om te werken aan een aanbod dat je met plezier regelmatig verkoopt. ‘Is dat niet altijd zo?’ Helaas niet — genoeg ondernemers laten zich verleiden door ‘het grote geld’ en zetten een aanbod op dat ze eigenlijk niet zo blij maakt, maar waar ze wel geld aan verwachten te verdienen. Een prima keuze als je je richt op de korte termijn. Voor langdurig succes en plezier is het aan te raden om te kiezen voor iets waar je heel veel plezier uithaalt, want dat betaalt zich op alle vlakken terug.
3. Stel een deadline
Ondernemers doen het graag goed. Helemaal prima, totdat je zó lang blijft perfectioneren dat je aanbod nooit het levenslicht ziet. Het is een valkuil voor velen: oneindig blijven schaven, totdat je zelf op een gegeven moment het enthousiasme kwijt bent en dus helemaal niets meer lanceert. Zonde, want zo ontneem je je doelgroep de kans om jouw aanbod af te nemen én ontzeg je jezelf misschien een boel winst. Zet een stip op de horizon en kies een moment waarop je een piek van klanten kan bedienen. Het liefst natuurlijk ook een moment waarop je aanbod past: hou dus rekening met je doelgroep. Wat zijn hun wensen en hoe zien hun privélevens eruit? Is het handig om te denken aan seizoenen en feestdagen?
4. Doe aan waardevolle marketing
Wil je graag dat mensen ‘ja’ zeggen tegen je aanbod? Dan moet je daar wel iets voor doen. Eén van de effectiefste dingen om dat te bereiken: waardevolle content. Begin met het kiezen van de contentvormen en -kanalen die bij je aanbod, je doelgroep én bij jou passen. Iedere dag aanwezig zijn op LinkedIn heeft weinig zin als je dat met vreselijk veel pijn en moeite doet en als je doelgroep zich daar helemaal niet bevindt.
Voel jij je prettiger bij video? Denk dan aan (gratis) webinars of sterke stories op Instagram. Houd je meer van geschreven tekst? Dan werken e-mails, posts op sociale media en blogposts goed. Het betekent niet dat je al het andere per definitie níet moet doen (je kunt dat natuurlijk ook altijd uitbesteden), maar besteed het grootste gedeelte van je energie in de dingen die je leuk vindt én die resultaat opleveren.
Gebruik ook gerust de content die je al eerder maakte, want één keer gebruiken is eeuwig zonde en het is onnodig om iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden. Maak van een blogpost een podcast, gebruik een Instagrampost die goed presteerde gerust nog een keer met een iets andere invalshoek en bekijk resultaten van eerdere advertenties. Welke successen kan je (her)gebruiken?
5. Werk met een goede planning
Er is genoeg te doen en de verleiding om steeds wat extra erbij te pakken, is groot. Maar dat zorgt waarschijnlijk voor uitstel en in het slechtste geval zelfs voor afstel. Maak een goede planning en houd rekening met…
• de datum waarop je (potentiële) partners en verkopers op de hoogte brengt
• momenten waarop je je promotiemateriaal verstuurt
• de dag dat je begint met reclame maken (pre-lancering) om zo je doelgroep op te warmen
• de dag waarop je lancering eindigt
Moet je inkopen? Houd daar dan ook rekening mee en creëer wat speelruimte. Als er iets misgaat bij de verzending, hoef je dan niet meteen je hele planning om te gooien. Verwacht je vragen van (nieuwe) klanten? Plan dan ook in wanneer je team (extra) klaarstaat om die vragen te beantwoorden.
Let op: na het aflopen van je lancering, stop je uiteraard niet met communiceren over je (nieuwe) aanbod. Blijf erover delen — van nieuwe opties tot uitbreidingen en van reviews tot het ‘zomaar’ weer onder de aandacht brengen. Mensen moeten herhaaldelijk dingen zien voordat ze overgaan tot actie, dus geef ze die kans ook.
Meer omzet en meer winst draaien?
Ook wij helpen je graag bij het optimaliseren van je omzet en je winst. Wil je dat je plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een (virtuele) kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?