Een sterke bedrijfscultuur is meer dan de ‘vrijmibo’ of een gezellig maandagochtendpraatje bij de koffieautomaat. Het vormt de werkomgeving en bepaalt of je doelen wel haalt. Opbouwen van een goede bedrijfscultuur kost tijd en moeite, maar het levert ook enorm veel op. Wat maakt die gezonde bedrijfscultuur zo belangrijk en wat zijn de essentiële onderdelen? Dat lees je in deze blogpost.
Wat maakt een sterke bedrijfscultuur belangrijk?
Een sterke bedrijfscultuur is belangrijk, omdat het flinke invloed heeft op het succes en de duurzaamheid van je bedrijf. Het helpt bij het definiëren van de identiteit en de waarden van je bedrijf, je medewerkers snappen wat het doel is en voelen zich betrokken bij de normen, want ze kunnen zich ermee identificeren. Bedrijven met een positieve en sterke bedrijfscultuur zijn aantrekkelijker voor potentiële werknemers, omdat ze graag werken voor organisaties waar ze zich mee verbonden voelen — en dat kan alleen als ze weten waar je als bedrijf voor staat.
Een gezonde en sterke bedrijfscultuur is een veilige bedrijfscultuur en dat zorgt ervoor dat je medewerkers zich comfortabel voelen. Hun én jouw voordeel? Dat medewerkers zich comfortabel voelen en daardoor eerder ideeën opperen, elkaar ondersteunen en effectiever samenwerken om jullie gezamenlijke doelen te bereiken. Door de positieve cultuur voelen je mensen zich prettiger, waardoor ze productiever zijn. Het helpt ook mee dat ze zich gewaardeerd en gesteund voelen. Delen je collega’s hun ideeën, doordat ze merken dat de cultuur daarvoor openstaat? Dat fouten en risico’s niet hard worden afgestraft, maar dat iedereen het als leermomenten ziet? Dan stimuleer je innovatie: medewerkers zijn meer gemotiveerd om creatief te zijn en nieuwe dingen te proberen.
Een ander voordeel is dat bedrijven met een sterke cultuur vaak flexibeler zijn en daardoor beter in staat om zich aan te passen aan veranderingen in de markt. Toch wel één van de cruciale kunsten in markten die nou eenmaal (relatief) snel en vaak veranderen. Als laatste: de organisatiecultuur heeft een positieve invloed op de reputatie. Mensen willen graag bij je werken, klanten willen graag met je in zee en partners werken maar wat graag samen. Want iedereen in jouw bedrijf voelt zich gewaardeerd, tevreden en is daarmee meer gemotiveerd om íedereen goed te bedienen. Maar… hoe bouw je die sterke bedrijfscultuur?
De 5 onderdelen van een sterke bedrijfscultuur
Veel bedrijven zijn geneigd een bedrijfscultuur te kopiëren van een andere organisatie, omdat ze zien dat het werkt. Dat gegeven wil niet zeggen dat het ook voor jouw onderneming werkt. Hun doelen zijn niet per se de jouwe en je werkt met andere mensen. Werk dus aan je eigen, sterke, gezonde bedrijfscultuur — waar de volgende onderdelen essentieel voor zijn.
1. Creëer gedeelde waarden én leef ze
Een goede bedrijfscultuur begint met gedeelde waarden. Niet alleen voor in het boek voor nieuwe medewerkers dat ze krijgen bij de start — nee, je moet die waarden als organisatie ook léven. Het gaat om waarden die omschrijven hoe medewerkers elkaar zouden moeten behandelen, hoe zij mogen verwachten zélf behandeld te worden en welke waarden iedereen in het bedrijf deelt.
Het gaat dus niet (alleen) om waarden die je van bovenaf oplegt, maar om waarden die het team voelt en deelt. Welke waarden zijn al aanwezig? Organiseer bijeenkomsten of houd een enquête om input van je mensen te verzamelen, want die betrokkenheid vergroot het gevoel van eigendom en verbinding. Kijk naar je missie en visie: pasen de waarden erbij? Geven de leiders het goede voorbeeld door die waarden echt uit te dragen?
Communiceer ook duidelijk over de gedeelde waarden. Niet alleen in het begin, ook later blijft dit van belang. Waarom? Omdat alle medewerkers zo op de hoogte blijven en eraan herinnerd worden. Erken en beloon de mensen die jullie gedeelde waarden uitdragen; zo versterk je het positieve gedrag dat je graag ziet en motiveer je iedereen om zich aan de waarden te houden. Ook slim: verwerk de waarden in je dagelijkse gang van zaken, want zo houd je ze levend.
2. Werk aan diversiteit, inclusie en het gevoel van erbij horen
Essentieel voor een gezonde werkcultuur: dat je mensen daadwerkelijk voelen dat ze erbij horen. Daar hoort dan weer diversiteit en inclusie bij. Voordeel is ook dat divers samengestelde teams innovatiever werken, betere beslissingen nemen en effectiever zijn in het bereiken van de gezamenlijke doelen. We zijn geneigd te kiezen voor mensen die op ons lijken, terwijl dat niet per se de beste keuze is. Verwerk diversiteit en inclusie daarom al in je ‘onboardings-‘ en wervingsproces. Realiseer ook inclusieve ruimtes, zoals een kamer waar moeders kunnen kolven of waar mensen kunnen bidden.
3. Zorg voor wederzijds vertrouwen
Vertrouwen is voor veel de basis — zo ook voor je bedrijfscultuur. Werknemers moeten zich veilig voelen, zoals je al eerder las. Doe dit door ruimte te geven aan je mensen. Geef je collega’s de kans om leidinggevenden aan te spreken als ze ergens mee zitten. Beter nog: maak daar een vast onderdeel van door bijvoorbeeld maandelijkse meetings te organiseren en door op bepaalde momenten op ieder niveau om feedback te vragen. Laat ook zien dat je je mensen vertrouwt door open en eerlijk te communiceren: maak zichtbaar waarom processen, projecten en beslissingen lopen, belangrijk zijn en gemaakt worden.
4. Verdeel verantwoordelijkheid
Vertrouwen bouw je ook op door teamleden verantwoordelijkheid te laten voelen voor (delen van) het besluitvormingsproces. Bijvoorbeeld door verantwoordelijkheid te delen. Je mensen voelen zich dan niet langer een inwisselbaar onderdeel van een machine, maar als gewaardeerde medewerkers. Geef verantwoordelijkheid voor bepaalde dingen aan de medewerker die daar het meest geschikt voor is. Zo krijgt iedereen de kans om te groeien, zowel zakelijk als persoonlijk en zijn ze daadwerkelijk verantwoordelijk voor belangrijke beslissingen, zélfs als ze nog maar net aan boord zijn.
5. Zorg goed voor je medewerkers
Je werknemers (en je klanten) vormen het bestaansrecht van je bedrijf. Het helpt als je goed voor ze zorgt. Luister naar ze, zet ze in het zonnetje op hun (werk)verjaardag en besteed aandacht aan hoe het met je mensen gaat. Probeer ze persoonlijk te kennen, wees eerlijk en transparant met ze.
Steun je werknemers als ze dat nodig hebben en probeer op de hoogte te zijn van wat ze dwarszit of wat hun welzijn vermindert. Als je voor je werknemers zorgt en ze helpt groeien, dan bouw je een team dat alles kan bereiken.
Meer omzet en meer winst draaien?
Ook wij helpen je graag bij het optimaliseren van je omzet en je winst. Wil je dat je plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een (virtuele) kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?