Je marketing speelt een cruciale rol voor je aantal verkopen — en daarmee voor je omzet. Traditionele marketing, zoals we voorheen graag een advertentie plaatsten in een krant of vakblad, is allang niet meer voldoende. Met online marketing bereik je sneller, effectiever en vaak ook goedkoper goede resultaten. En hier lees je hoe dat zit en waar je aan moet denken als je aan online marketing doet.
Bereik je doelgroep meetbaar waar je dat wil
Waar we dus vroeger vaker voor een advertentie in de krant gingen, is dat al jaren niet meer de meest efficiënte manier van je doelgroep bereiken. Online is je marketing veel beter af te stemmen: door heel gericht doelgroepen in te stellen als je adverteert, maar ook door na te gaan waar jouw doelgroep precies zit. Is je doelgroep relatief jong, dan is TikTok misschien wel jouw ideale plek. Of richt je je vooral op millennials, dan wil je Instagram niet missen. Welk platform je ook kiest, er is altijd wel een manier om uit te vinden wie jouw content precies zit — of dat nu betaalde promotie is of een ‘gewone’ post. Komt dat overeen met wie jij wil bereiken? Dan doe je het hartstikke goed.
En goed om te weten: je doelgroep is op meer plekken te bereiken dan je misschien in eerste instantie denkt. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld grote automerken bloggers en vloggers benaderen voor samenwerkingen. Hún kijkers zijn misschien wel te jong om een auto te kopen of zelfs auto te rijden, maar zij praten ook tijdens het eten over die toffe auto die ze bij een influencer zagen. En als jij werkt als gedragscoach voor honden, is LinkedIn wellicht niet de eerste plek die je als prioriteit ziet, maar ook daar zitten mensen met viervoeters die een uitdaging hebben. Freelancers met een hond met verlatingsangst, waardoor ze geen dag in de week naar het kantoor van een opdrachtgever kunnen. Directeuren die het liefst hun dier meenemen naar het werk, maar waar de hond constant tegen alle medewerkers opspringt. Schrijf dus niet zomaar iets af — denk er echt goed over na.
Leer je doelgroep door en door kennen
Bereik je precies wie je wil, dan is dat op alle vlakken een goudmijn. Naast dat het geld oplevert, brengt het je ook een hoop data. De interacties zijn heel interessant: de vragen die je doelgroep stelt en de feedback die je krijgt. Komt eenzelfde vraag regelmatig terug, dan is het de moeite waard om te kijken of je daar content over kan maken. Voeg een FAQ toe of schrijf een blogpost over dat onderwerp. Maar ook andere data zegt een hoop: komen mensen wel op je salespagina, maar kopen ze niet? Haken ze af als het wel al in het winkelmandje ligt of komen ze daar niet eens? Dan is het aan jou daarnaar te kijken: wat gaat er mis en wat is toe aan verbetering?
Het is nu tweerichtingsverkeer; interactie zorgt voor meer klantloyaliteit en betrokkenheid. Iedere reactie is waardevol, zelfs als-ie niet overwegend positief is.
Ga mee met de tijd
Tegenwoordig is naar een winkel gaan relatief veel moeite; het grootste aanbod vind je online. Klanten oriënteren zich vaak ook op het wereldwijde web: waar moeten ze zijn voor het beste van wat zij willen? Je kan de allerbeste zijn in wat je doet, een unieke visie hebben, een bijzonder effectieve methode ontwikkelen, maar als niemand dat weet, is dat waardeloos. Doe daarom aan contentmarketing, trek verkeer naar je website en zorg voor klantenbinding en autoriteit binnen jouw vakgebied.
Daarnaast zijn we allemaal niet meer zo geduldig als een paar jaar geleden. We willen niet lang aan de telefoon hangen om een vraag te stellen. Online marketing is ‘real time’ — je bent bereikbaarder dan ooit. En dan is het ook nog eens laagdrempelig om contact met je op te nemen. Niet alleen handig voor je klant, ook voor jou. In een gedrukte bedrijvengids die een jaar lang actueel zou moeten zijn, kan je je openingstijden niet veranderen. Laat staan aangeven dat je een weekje dicht bent vanwege vakantie. Online kan dat allemaal wél.
Maak het makkelijk om te kopen
Er is niets makkelijker dan online kopen, of het nu om een dienst of product gaat. Je maakt de afspraak in de online kalender, je gooit het product in je digitale winkelmandje en je betaalt binnen een mum van tijd. Dat is een wereld van verschil met het daadwerkelijk naar een fysieke winkel gaan en zelfs al met de telefoon pakken om een afspraak te maken.
Weten hoe je dan ook nog eens de meeste winst overhoudt?
Met meer omzet draaien alleen, ben je er nog niet. Als je kosten steeds stijgen, houd je onderaan de streep minder over. Wil je samen met onze accountants bekijken hoe je ervoor zorgt dat je zo veel mogelijk winst overhoudt? Je laten ontzorgen op het financiële en administratieve gebied? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.