Er komt veel op je af, als je ondernemer bent. Je bent continu bezig, met het dagelijkse werk, het tevreden maken en houden van je klanten en er tegelijkertijd voor zorgen dat je bedrijf groeit. Heb je geen overzicht van je financiën en geen duidelijke doelen gesteld, dan leidt dat bij veel ondernemers tot stress. Dat slokt je energie op en vertroebelt je focus, waardoor je bedrijf daar ook iets van voelt. Lees in deze blogpost waarom je je stress écht wil verminderen en hoe je duidelijke financiële doelen stelt.
Waarom het verminderen van stress belangrijk is
Stress is de grootste oorzaak van het verminderen van je productiviteit en het plezier in het ondernemen. Heb je langere tijd veel stress, dan kan dat zelfs leiden tot gezondheids- en concentratieproblemen. En dat beïnvloedt niet alleen jou, maar ook je medewerkers en de groei van je bedrijf. Eén van de grootste stressveroorzakers voor ondernemers is de onzekerheid over financiën. Het onderneemt echt niet lekker als je ‘s nachts wakker ligt met de vraag hoe je de volgende rekeningen gaat betalen — of als je constant het gevoel hebt dat je achter de feiten aanloopt. Door duidelijke financiële doelen te stellen, breng je rust in jezelf en in je bedrijf en pak je de regie over de groei. En dat terwijl je werkt met meer focus en vertrouwen. Win-win!
Wat zijn duidelijke financiële doelen?
Duidelijke financiële doelen zijn doelen die richting geven aan je bedrijf en die je helpen om weloverwogen en strategische beslissingen te nemen. Ze zijn het liefst specifiek, meetbaar en realistisch, zodat je een goed kader krijgt om binnen te werken. Zónder deze doelen is het te verleidelijk en te makkelijk om te verdwalen in het doolhof dat het dagelijks draaiend houden van je bedrijf soms is — zonder ook maar ooit echt een stap verder te komen.
Een goed financieel doel is dus…
• specifiek — iets als ‘meer winst maken’, is veel te vaag, want dat doe je al door bij eenzelfde omzet €1 minder kosten te maken en onderaan de streep dus meer winst te maken, beter is een doel als ‘binnen zes maanden een omzetgroei van 20% realiseren door mijn aanbod uit te breiden met…’
• meetbaar — het werkt motiverend als je ziet dat je op de goede weg bent, dus zorg ervoor dat het te meten is en houd je relevante cijfers (omzet, winst, kosten, aantal verkopen, klanttevredenheid) bij om je voortgang te monitoren en bij te sturen als en waar dat nodig is
• realistisch — stel je een doel dat met de beste wil van de wereld niet haalbaar is, dan gooi je de handdoek al in de ring nog voordat je begonnen bent, want dat veroorzaakt alleen maar méér stress, kies dus iets dat uitdagend genoeg is om je te motiveren en tegelijkertijd ook haalbaar is binnen de tijd en met de middelen die je hebt
• tijdsgebonden — een deadline zorgt ervoor dat je focus houdt en daadwerkelijk in actie komt, voor uitstelgedrag heb je namelijk geen tijd
Oké, maar hoe stel ik dan zo’n duidelijk financieel doel?
Om tot een duidelijk financieel doel te komen, dat voldoet aan de elementen hierboven, is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in je huidige situatie én je toekomstplannen. Vragen die je jezelf stelt om al die informatie boven tafel te krijgen:
1. Waar sta ik nu financieel? Wat is je huidige omzet, je winst en hoe ziet je kostenstructuur eruit? Wat van jouw aanbod levert de meeste winst op?
2. Wat wil ik bereiken op de korte én op de lange termijn? Zonder dingen op de korte termijn te doen, is het niet mogelijk om resultaat te boeken op de lange termijn. Dus, kijk voor de korte termijn naar hoe je je cashflow vergroot en/of je kosten verlaagt. Bij de doelen voor de langere termijn kan je kijken naar investeringen, het opschalen van je bedrijf en/of het aflossen van schulden.
3. Welke obstakels moet ik overwinnen om mijn doelen te bereiken? Wat zijn uitdagingen die je tegenkomt bij het realiseren van je doelen? Bijvoorbeeld verandering van seizoenen en daarmee een verandering in je verkoop, aanbod en/of inkomsten. Wees realistisch en bedenk manieren om die te overwinnen.
4. Hoe kan ik mijn bedrijf minder kwetsbaar maken?
Je zal de eerste en de laatste ondernemer niet zijn, die al het vertrouwen in één klant of één product stelt. Gaat die klant weg of verliest de markt interesse in dat specifieke aanbod, dan zit je met de gebakken peren en een omzetgat. Bekijk hoe je meerdere inkomstenbronnen realiseert, zodat je je bedrijf minder kwetsbaar maakt. Denk aan het uitbreiden van je aanbod en nieuwe klant(segmenten) aantrekken.
5. Hoe ziet mijn kostenstructuur er nu uit?
Zijn er kosten die je kan verlagen, zónder in te boeten op de kwaliteit van je aanbod en service? Bekijk zowel je variabele als je vaste kosten en wees scherp op wat je kan schrappen of terug kan dringen.
6. Welke investeringen moet ik doen om mijn doelen te bereiken?
Welke middelen heb je nodig? Denk aan (extra) personeel, investeringen in marketing en/of technologie, het verbeteren van je aanbod en de service. Wees specifiek in wat je waarvoor precies nodig hebt en wanneer je dat wil realiseren.
Duidelijke doelen verminderen je stress en zorgen voor groei
Duidelijke financiële doelen geven je richting, regie, controle. Je weet precies waar je naartoe wil en hoe je daar komt. Zo krijg je de energie en motivatie om je te focussen op het juiste en maak je je minder zorgen over dingen die onzeker of onduidelijk zijn.
Bekijk regelmatig hoe je er op dat moment voorstaat, zorg dat je inzicht hebt en dat je op tijd kan bijsturen. Zo verminder je je stress alleen al doordat je de kans op onverwachte financiële tegenvallers zo klein mogelijk maakt.
Heldere doelen zorgen ervoor dat je proactief, in plaats van reactief, handelt — en dat geeft je regie en vertrouwen. Tijd voor groei!
Samenwerken aan het juiste, zodat je je winst en werkplezier maximaliseert?
Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!