Hoe goed je dienst of product ook is, zonder aansprekende marketing en aansluitende teksten, is verkopen lastig. Daarom op ons blog: de beste makkelijk toepasbare tips om je webteksten te verbeteren, zodat je je ideale klant overtuigt. Zin om áán je bedrijf te werken en meer omzet te draaien? Deze tips helpen je op weg.
Je wil dat je potentiële klanten je onthouden. Dat je on top of mind bent als iemand precies jou en je dienst of producten nodig heeft. Eén manier om daar invloed op uit te oefenen: goede teksten schrijven. En daar helpen we je bij.
Spreek je bezoeker aan met ‘je’
Op een of andere manier zijn veel mensen ervan overtuigd dat het ‘beter’ is om ‘u’ te gebruiken in geschreven communicatie. De waarheid is: het maakt je teksten afstandelijker en daarmee moeilijker om je ideale klant aan je te binden. Maar: heb je ervoor gekozen om in ál je communicatie ‘u’ door te voeren en spreek je ze ook na een lang samenwerking zo aan als ze je bellen? Dan is het wel slim (en dus de enige reden) om ook op je website ‘u’ te gebruiken.
Houd het lekker kort
We vullen onze teksten graag op. Met onnodige woorden en ‘twijfeltaal’. Zonde, want het zwakt je teksten af. Nog een tip om zowel kort als wervend te zijn: schrijf actief. Niet door rondjes te lopen met je laptop in je handen, maar door geen passieve (onnodig langdradige) zinnen te gebruiken. In het kort: woorden als ‘zullen’, ‘worden’, ‘moeten’, ‘mogen’, ‘willen’ en ‘gaan’ schrappen.
Passief: Anne wordt met de fiets naar huis gebracht door een vriendin.
Actief: een vriendin brengt Anne met de fiets naar huis.
Voel je het verschil? In het passieve geval heb je het idee dat je aan de zijlijn staat, terwijl je bij de actieve zin bijna bij ze op de fiets zit.
Tip: schrijf je verhaal eerst op zoals het in je opkomt en lees het na. Lees het desnoods hardop voor. Je hoort vanzelf waar je zinnen korter kunnen. Schrap dan ook meteen je stopwoordjes en kijk of je niet in algemeenheden praat. “Ik bied de beste service” zegt namelijk niets. Wát maakt jouw service dan zo goed?
Spreek tot de verbeelding
Een klant koopt altijd een resultaat. Niet de föhn, maar het geweldige kapsel. Niet de lamp, maar het licht. Niet het matras, maar de goede nachtrust. Spreek dus tot de verbeelding en spreek het achterliggende verlangen aan. Wat verkoop je écht? En maak dat beeldend. Zet je klant in de spotlights in plaats van jezelf. En bedenk daarbij: je publiek wil geen droge kost. Ze willen vóelen wat je schrijft. Beleven wat je zegt. Onze zintuigen zijn heel belangrijk: we ruiken het als de melk bedorven is, we ruiken brand en we zien die levensgrote bus op ons afkomen. Onze hersenen zijn gek op geuren, geluiden en smaken — ze brengen ons terug naar onze eigen herinneringen. Weet jij nog hoe het vroeger rook bij je opa en oma thuis? Probeer jezelf te verplaatsen in een samenwerking waar jíj blij van wordt en waar je klant baat bij heeft. Wat gebeurt er? Wat voor gevoel krijgt je klant?
Pas wel altijd op met je beloftes. Je kan beter minder beloven en overdeliveren, dan dat je gouden bergen belooft en alleen een grijze vuilniszak levert.
Wees duidelijk
Creativiteit is goed en versterkt je merkstem. Maar weet dat duidelijkheid altijd boven creativiteit gaat. Leuk gevonden menu-items die eigenlijk erg cryptisch zijn of voor je potentiële klant toch niet helemaal duidelijk zijn, kosten je gewoon omzet. Dat geldt ook voor veel ruimte overlaten voor vragen. Weet je bezoeker niet wat je kost, waar je winkel zit of waar je werkzaam bent, waar je of wel of niet voor in te huren bent? Dan haakt-ie af en heeft je concurrent er een klant bij. Kruip dus echt in het hoofd van je klant en bedenk je welke vragen ze hebben. Die beantwoord je in de lopende tekst. Bepaalde dingen nog eens uitlichten of werkt het niet lekker in je webtekst? Vermeld het dan (nogmaals) in een FAQ op je website.
Wil je niet alleen meer omzet draaien, maar ook meer winst overhouden?
Wil je niet alleen meer omzet behalen door meer te verkopen, maar wil je echt het onderste uit de kan halen? Neem dan contact met ons op. We denken heel graag met je mee.