Het wiel zelf uitvinden is een optie — je klanten vragen om feedback en op andere manieren inzicht krijgen in je doelgroep is efficiënter. Effectiever ook, waarschijnlijk. Maar hoe kom je aan die waardevolle inzichten? Lees hier onze 5 tips.
Verzamel feedback met daarvoor bestemde tools
Het liefst wil je van elke klant weten hoe zij of hij je dienst of product ervaren heeft. Wees ook niet bang om erom te vragen, want dat is de beste manier om feedback te krijgen. Bouw bijvoorbeeld een mail in je funnel om ervoor te zorgen dat iedereen de vraag krijgt hoe de ervaring is. Of verstuur een survey. Geef ze het terechte idee dat hun feedback waardevol is en doe er dus ook echt iets mee.
Analyseer het gedrag op je website
Zeker als je een online ondernemer bent, dan is het belangrijk dat je weet wat ze op je website doen. Een tool als Hotjar helpt je het gedrag in beeld te brengen. Het laat je zien waar je bezoekers scrollen, hoe ze door je website heen bewegen (is de structuur die jij bedacht dus wel logisch of heb je daar iets te verbeteren?) en je ziet waar ze klikken. Met deze inzichten verbeter je de klantervaring én de prestaties van je site en/of shop.
Schrijf en deel klantverhalen
Een manier om potentiële klanten te overtuigen is door klantervaringen te delen. Naast dat voordeel levert het interviewen van klanten en het neerzetten van hun verhaal nog meer op: je hoort precies wat de uitdaging van je klant was, wat de behoefte is en wat de impact en het resultaat is van wat je doet. Waardevolle input voor iedereen.
Doe marktonderzoek
Je moet je doelgroep scherp hebben om te weten wat ze beweegt, welke verlangens ze hebben en dus hoe jij impact maakt. Wie zijn ze? Waar zitten ze? Wat zijn de behoeftes? Stel jezelf vooraf een concrete vraag die je met het marktonderzoek wil beantwoorden. Hoe wil je dat doen? Kwalitatief onderzoek of toch liever kwantitatief? Of misschien volstaat deskresearch?
Gebruik Google Trends
Google biedt heel veel handige tools om inzicht te krijgen in klanten(gedrag). Denk aan Google Analytics, maar Google Trends is ook heel interessant. Trends laat zien wat de populaire onderwerpen zijn die onder jouw klanten leven. Handig, want dat maakt dat je content kan delen die aansluit bij je doelgroep.
Wil je niet alleen meer omzet draaien, maar ook meer winst overhouden?
Wil je niet alleen meer omzet behalen door meer te verkopen, maar wil je echt het onderste uit de kan halen? Neem dan contact met ons op. We denken heel graag met je mee.