Heb je tijd om aan je website te werken of voel je de noodzaak? Aan je bedrijf en je website werken is áltijd een goed idee. Zeker als jouw website bij uitstek de plek is waar je nieuwe klanten binnenhaalt. Maar wat zijn nou precies die dingen die je betrouwbaarheid vergroten?
Een klant wordt een klant als zij of hij jou vertrouwt. Misschien ken je dat wel van jezelf: een eerste indruk bepaalt of jij je vertrouwd voelt bij iemand. En zo werkt dat ook met een potentiële klant die digitaal kennis met jou maakt. Je website is dan het eerste échte contactmoment en als je daar de mist in gaat, dan kan dat zomaar omzet schelen. Zonde — dus we geven je graag tips om de betrouwbaarheid van je website te verbeteren. Komen ze!
1. Maak je bedrijf persoonlijk
Mensen doen liever zaken met mensen dan met een afstandelijk en anoniem bedrijf. Dat wil niet zeggen dat jij in persoon langs moet de deuren moet gaan. Het kan veel makkelijker: door je bedrijf online een gezicht te geven. Laat zien wie er achter jouw bedrijf schuilgaan. Maak een teampagina met foto’s en video’s van je werknemers, interview ze en laat ze vertellen hoe je bedrijfscultuur in elkaar steekt, wat hun verhaal is en met wie je als klant in contact komt.
Zo zie je bij ons bijvoorbeeld wie ons team vormen en stellen ze zich allemaal netjes aan je voor.
Ook slim om betrouwbaar en persoonlijk over te komen: deel je contactgegevens. Dat kan per medewerker, zoals: ‘Bel Anne op 085 – 000 000 0 als je vragen hebt over betalingen’. Maar deel sowieso het adres van je kantoor, je algemene telefoonnummer, je e-mailadres en je socialemediakanalen.
2. Wees bereikbaar en beantwoord veelgestelde vragen
Heb jij een webwinkel of bied je een online dienst aan waarvan je weet dat er veel vragen over zijn? Beantwoord ze dan. Je geeft je (potentiële) klanten als het goed is al veel informatie in je webteksten, maar een FAQ is een mooie toevoeging. Als mensen vragen hebben, doorzoeken ze niet je hele website, maar zoeken ze negen van de tien keer meteen de FAQ-pagina.
Is dat voor jou niet waterdicht, omdat mensen vaak vragen hebben waar een persoonlijk antwoord op maat op moet worden gegeven? Zorg dan voor een contactformulier, een chat, een nummer om naar te bellen en/of te WhatsAppen en een klantenservice.
3. Beoordelingen delen
Waar koop jij eerder: een plek die iemand jou aanraadt of een bedrijf dat wel adverteert, maar waar je nog nooit van gehoord had én waar je niks over kan vinden? Ervaringen en beoordelingen helpen jou om betrouwbaar over te komen.
Het werkt goed om ervaringen van klanten te delen op je website. Wij doen dat al op onze homepage en op een aparte pagina met referenties. Want tevreden klanten en feedback zijn letterlijk en figuurlijk goud waard. Het helpt je omzet omhoog én je krijgt kansen om je producten of diensten te verbeteren.
4. Deel je kennis
Een goede manier om te laten zien wat je kan: bloggen. Je deelt interessante en relevantie informatie en hebt zo de kans om jezelf te laten gelden als autoriteit. Laat zien wat je waard bent. Wat een klant daadwerkelijk koopt als zij of hij iets bij jou afneemt. Je hebt in een blogpost alle ruimte om je kennis en vakmanschap te delen. Schrijf bijvoorbeeld een blogpost over een van jouw diensten of een product. Wat willen of moeten je klanten weten? Heb je een succesverhaal te delen of een leuke ervaring van een andere klant? Heb je een nieuwtje wat te koppelen is aan je diensten of producten? Zet jezelf in de kijker en creëer een eigen plek om je klant vertrouwen te geven. Doe je dit SEO-technisch ook nog eens heel goed, waardoor je hoog in de resultaten van zoekmachines als Google verschijnt? Dan heb je het helemaal gemaakt.
5. Ga zorgvuldig om met privacy en veiligheid
Is jouw website veilig? Dat wil zeggen: heb je zo’n slotje in de adresbalk staan? Het is sinds de AVG verplicht om een veilige website te hebben — met onder andere een SSL-certificaat. Dit certificaat zorgt ervoor dat belangrijke gegevens als wachtwoorden en persoonsgegevens versleuteld worden verstuurd en zo goed beveiligd zijn. Websites zonder goede beveiliging tonen soms zelfs een pop-up aan de bezoeker om aan te geven dat het geen veilige omgeving is. En je kan je voorstellen dat dát funest is voor je bedrijf.
Over betrouwbaarheid gesproken: hoe is het met je cijfers?
Nu we het toch over betrouwbaarheid hebben: weet jij hoe betrouwbaar jouw cijfers zijn? Maak je weleens prognoses en hoe gedegen zijn die? Kan je feilloos vertrouwen op je administratie? Mocht je weleens twijfelen, schakel ons dan vooral in. Wij helpen je met administratie, salarissen, hr-advies, juridische bijstand en vooral: met ondernemen.