De coronacrisis raakt ons allemaal. Van de kleinere zzp’er tot de grote multinationals: we krijgen allemaal te maken met dingen waar we niet op voorbereid waren. Een financiële klap, maar ook praktische zaken. Hoe zit het bijvoorbeeld met reiskosten nu je werknemers massaal thuiswerken? En wat zijn je rechten en plichten als de vakantie van een werknemer is geannuleerd en zij of hij graag de opgenomen vakantie-uren toch wil werken?
In dit dossier vind je handige tips voor werkgevers en werknemers. De komende dagen blijven we deze blogpost aanvullen. Heb je nu al een brandende vraag of wil je ergens meer informatie over? Wij werken ook allemaal vanuit huis en zijn goed bereikbaar op 085 – 060 09 60 en info@activaa.nl. Heb je specifiek één van ons nodig, bel of mail degene dan op haar of zijn persoonlijke nummer of mailadres.
Laatste update: 31 maart 15:00 uur.
De vakantie van een werknemers is geannuleerd. Wat nu?
Een werknemer kan jou als werkgever verzoeken om de vakantiedagen in te trekken. Alleen als jij als werkgever een zwaarwegend bedrijfsbelang hebt, mag je dit verzoek weigeren. Een voorbeeld van een zwaarwegend belang is dat de werkgever al een vervanger heeft aangenomen om het werk van de werknemer te kunnen doen en er niet genoeg andere werkzaamheden zijn. Een andere gewichtige reden zou kunnen zijn dat niet alle vakanties verschoven kunnen worden, omdat er dan later in het jaar roostertechnische problemen gaan ontstaan. De werkgever moet dit schriftelijk aantonen. Kan hij dit niet, dan kan de werknemer gewoon gaan werken, met behoud van vakantiedagen.
Thuiswerken door corona en een vaste reiskostenvergoeding
Als een werknemer langdurig afwezig is en een vaste reiskostenvergoeding ontvangt, mag de werkgever maximaal 6 weken aaneengesloten deze vergoeding doorbetalen. De reden voor de afwezigheid doet er niet toe. Vakantie, ziekte, verlof of langdurig thuiswerken in verband met de coronacrisis leveren allemaal hetzelfde resultaat op: langdurige afwezigheid. De onbelaste vergoeding mag uitbetaald worden tijdens de lopende maand en de kalendermaand die daar op volgt. Komt de werknemer midden in de maand weer naar het werk, kan de reiskostenvergoeding pas in de daarop volgende maand weer worden uitgekeerd.
Voorbeeld:
Henk werkt sinds 16 maart thuis in verband met de coronacrisis. Hij ontvangt een vaste reiskostenvergoeding van 150 euro per maand. Hij ontvangt met zijn salaris in maart en april de reiskostenvergoeding, maar in mei niet meer. Op 15 mei is de crisis voorbij. Henk gaat weer naar kantoor. Hij ontvangt in juni weer een reiskostenvergoeding.
Tijdelijke ‘Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud’ (NOW)
De regeling werktijdverkorting is niet langer een ‘corona-maatregel’. Het kabinet introduceert in plaats daarvan de tijdelijke ‘Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Op dit moment is er overleg met UWV over de uitvoering van deze maatregel. De hoofdlijnen van deze noodmaatregel zijn al bekendgemaakt op Rijksoverheid.nl.
Op dit moment (24 maart) kunnen de aanvragen nog niet ingediend worden en is ook (nog) niet bekend vanaf welke datum dit mogelijk is. Wij hopen dat dit volgende week duidelijk zal worden en wij de aanvragen kunnen indienen. Laat ons gerust weten als wij hier iets voor jou in kunnen betekenen!
Uitstel van betalingen
Wij kunnen voor ondernemers en particulieren uitstel van betaling aanvragen voor inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting. Het verzoek moet schriftelijk onderbouwd worden en bij toekenning zet de Belastingdienst de invordering per direct op stop. De beoordeling hiervan zal door hen pas achteraf plaatsvinden. Mogen we dit voor jou in gang zetten, laat dit dan aan ons weten.
Voorlopige aanslagen
Begin 2020 heeft de Belastingdienst een schatting gemaakt van je te verwachten winst. Verwacht je dat door alle maatregelen rondom het coronavirus jouw winst anders zal uitpakken, dan is het verstandig om de voorlopige aanslag te wijzigen. Laat ons dit vooral ook weten, zodat wij dit kunnen aanpassen.
Speciaal voor zzp’ers (en mkb’ers): tijdelijke inkomensondersteuning
Voor zzp’ers heeft de overheid ook een aantal maatregelen aangekondigd die kunnen helpen. Er komt een tijdelijke inkomensondersteuning voor zelfstandige ondernemers — met een levensvatbaar bedrijf — die tijdelijk in de knel zitten. De maatregel geldt voor zowel zzp’ers als mkb’ers. De regel is gebaseerd op de reeds bestaande ‘Besluit bijstandverlening zelfstandigen’ alleen zal deze sneller behandeld en verwerkt worden. Lees meer hierover op de website van KvK.
Borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)
De BMKB-regeling is van kracht vanaf afgelopen maandag 16 maart. Dankzij deze maatregel kunnen banken makkelijker en sneller krediet verruimen en kunnen ondernemers eerder én meer geld lenen. Ook opschorting van aflossingen van bestaande kredietlijnen is een mogelijkheid die financiers zelf kunnen treffen. Meer hierover lees je op de website van KvK.
Arbeidsrecht
Wij kunnen ons goed voorstellen dat er vanuit het personeel ook veel vragen komen en dat je zelf ook het een en ander wil weten. Een cliënt van ons heeft een duidelijke blogpost geschreven die veel vragen beantwoordt.
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW)
In de ochtend van 31 maart 2020 maakte onze minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Koolmees, de Tijdelijke Noodmaatregel ten behoeve van Werkgelegenheid (NOW) bekend. We lichten de belangrijkste artikelen kort toe:
• de subsidieaanvraag kan vanaf 6 april worden ingediend
• de hoogte van het bedrag van de subsidieverlening is de uitkomst van: A x B x 3 x 1,3 x 0,9
• wie reeds een wtv-aanvraag (werktijdverkorting) heeft gedaan en over deze regeling nog niet is beslist, wordt geacht een aanvraag voor NOW gedaan te hebben
Hierbij staat A voor het percentage van de door de werkgever verwachte omzetdaling; B voor de loonsom waarbij wordt uitgegaan van de totale loonsom van werknemers waarvoor de werkgever het loon heeft uitbetaald onder de voorwaarde dat het in aanmerking te nemen loon per werknemer niet hoger is dan € 9.538.
• De subsidie wordt in beginsel gebaseerd op de loonsom van januari 2020 en bedraagt per maand maximaal 90% van de loonsom over januari 2020.
• De minister kan aan een werkgever, die gedurende een aaneengesloten periode van drie kalendermaanden in de periode van 1 maart tot en met 31 juli 2020 verwacht te worden geconfronteerd met een daling van de omzet van ten minste 20%, per loonheffingennummer een subsidie verlenen over de loonsom in de periode van 1 maart tot en met 31 mei 2020.
• Werkgevers kunnen kiezen of zij de omzetdaling berekenen over de meetperiode startend op 1 maart, 1 april of 1 mei 2020. Het moet daarbij altijd om een aaneensluitende periode van drie maanden gaan. Werkgevers moeten deze keuze voor de meetperiode maken bij de aanvraag; bij de definitieve afrekening kan de meetperiode niet meer worden aangepast. De tegemoetkoming in de loonkosten blijft ongeacht die keuze betrekking hebben op de loonkosten tussen maart en mei 2020, ongeacht over welke van die driemaandsperioden (meetperiode) de omzet is bepaald.
• Bij de omzetdaling wordt uitgegaan van de jaaromzet 2019 gedeeld door vier.
• Over de aangevraagde subsidie wordt binnen 2 tot 4 weken 80% uitbetaald.
• Werkgevers mogen gedurende de NOW-regeling geen ontslagaanvraag UWV indienen. Doen zij dit wel dan wordt de loonsomberekening gecorrigeerd met de loonsom van de werknemer plus een verhoging van 50% (boete). Deze correctie wordt toegepast bij alle ontslagaanvragen die in de periode van 18 maart tot en met 31 mei 2020 zijn ingediend en die niet binnen de daarvoor gestelde termijn zijn ingetrokken.
• Voor de definitieve vaststelling van de subsidie is bij een bepaalde omvang een accountantsverklaring vereist.
We hebben onze cliënten vanmorgen via e-mail geïnformeerd en zijn inmiddels druk bezig met de inventarisatie. We realiseren ons dat de aanvraag van de NOW-regeling maatwerk is. Met ons afstemmen? Neem contact op met je contactpersoon.
Accountant nodig in deze coronacrisis?
Raak je in de (financiële) problemen, heb je HR-advies nodig of kan je wel wat juridische bijstand gebruiken? Neem dan contact met ons op. Laten we in deze moeilijke tijd vooral goed voor elkaar zorgen!