Het is tegenwoordig het gesprek van de dag: je moet niet harder werken, je moet slimmer werken. Sociale media, of het hele internet eigenlijk, staan vol met deze uitspraak. Maar wat is slim ondernemen eigenlijk? En hoe doe je dat dan? Dat lees je hier.
Slim ondernemen?
Wat je sowieso wil: een stabiele onderneming. Voldoende inkomen en winst, geen halsbrekende toeren uithalen om iedere keer nieuwe klanten aan te trekken (want jij snapt dat je bestaande klanten een goudmijn zijn) en zelf gewoon kunnen blijven ademhalen. Slim ondernemen is een goede bedrijfsvoering én blijven optimaliseren. Niet meer uren draaien, maar uitvinden hoe je meer werk verzet in minder uur — zonder jezelf in een burn-out te storten.
Maar hoe doe je dat dan?
1. Stel slimme doelen
Om je doelen helder te krijgen, moet je weten waar je uiteindelijk heen wil. Wil je jezelf compleet misbaar maken in je bedrijf? Wil je een team om je heen bouwen? Wil je dit jaar meer vrije tijd? Meer winst? Om helder te krijgen wat je wil met je bedrijf, helpt het om jezelf de volgende vragen te stellen:
• waar droom ik van?
• wat is ‘succes’ voor mij(n bedrijf)?
• welke resultaten horen daarbij?
• wat leveren die resultaten op?
• past wat ik wil bij de missie, visie en waarden van mijn bedrijf?
Formuleer die doelen ook helder. ‘Meer omzet’ zegt weinig: meer ten opzichte van wat? Wat is ‘meer’? Wanneer ben je tevreden? Maak dus ook afspraken met jezelf. Je hoeft niet met iedereen kopjes koffie te drinken, zeker niet als het niet per se iets bijdraagt aan je doelen.
2. Vraag support en werk strategisch samen
Dat je een expert bent in jouw vakgebied, wil niet zeggen dat je overal goed in bent. Of overal plezier uithaalt. Ondernemen is een vak op zich en daar mag je best hulp voor inschakelen. Taken die blijven liggen, omdat je er geen tijd voor hebt of omdat je ze telkens uitstelt. Huur daar anderen voor in, zodat jij je concentreert op de dingen die jij juist zo goed doet. Dan besteed je vooral tijd aan je bedrijf laten groeien en garandeer je jouw goede kwaliteit. En twijfel je over je bedrijfsgroei, welke kant je op wil of wat strategische zetten zijn? Investeer dan in een businesscoach. Samen kom je écht verder.
3. Luister naar je ideale klant
Misschien bedenk je iets briljants, maar slaat het helemaal niet aan bij je ideale klant. Dat hoeft dan niet per se te betekenen dat het nieuwe niet goed of slim is — het kan ook zijn dat je marketing niet aankomt bij je doelgroep, doordat ze niet goed weten wat nu precies het resultaat is. Of je vist in de verkeerde vijver: de mensen die je bereikt, hebben helemaal geen behoefte aan wat je aanbiedt. Luister dus goed naar je ideale klant; zowel naar wat ze wél zeggen als naar wat niet. Is het een kwestie van je marketing en copy verbeteren of is het slimmer om een nieuwe doelgroep aan te boren?
4. Automatiseer
Doe je nog veel taken met de hand, of laat je dat doen, terwijl het makkelijk te automatiseren is? Regel dat zo snel mogelijk, want dat geeft je een berg vrijheid en versnelling. Telkens dezelfde processen herhalen, is zonde van je tijd. Door dat weg te nemen, werk je met focus aan dat wat écht belangrijk is voor je bedrijfsgroei en dat is slim ondernemen. Automatisering helpt je de juiste mensen de juiste informatie te geven op het juiste moment, kan zorgen voor gekwalificeerde leads, brengt je kosten omlaag én het is een bron van informatie. De systemen die je gebruikt zijn waarschijnlijk in staat om allerlei data te verzamelen — en die data heb je nodig voor het volgende punt.
5. Optimaliseer
Slim ondernemen is constant in de gaten houden hoe het gaat, of je je doelen haalt als het zo doorgaat en anders bijsturen. Optimaliseren doe je sowieso — ook als je voorloopt op je schema. Want waarom zou je niet meer doen van wat werkt, terwijl je daar niet harder voor werkt, maar slimmer? Blijf scherp: waar doe je nog werk dat je beter uitbesteedt of automatiseert, wat levert veel geld op en kan nog véél meer in het laatje brengen als je daar iets meer budget of tijd in stopt? Krijg je vaak dezelfde vragen van potentiële klanten, waardoor het slim is om daar content over te maken en te delen, waardoor je die vragen niet meer krijgt of niet meer uitgebreid hoeft te beantwoorden en daarmee kostbare tijd bespaart?
Slim ondernemen door je financiën uit te besteden?
Wil je weten wat wij specifiek voor jou kunnen doen? Neem gerust contact met ons op! Het is gratis, vrijblijvend en zeker geen straf om met ons aan de lijn te hangen. We zijn bereikbaar op 085 060 09 60. Spreken we je snel?