Je weet dit hopelijk al: je verdienmodel is de manier waarop jouw bedrijf geld verdient. Dus uurtje factuurtje, door goederen te verkopen, met abonnementen of door kennis/service aan te bieden. Het is een belangrijk onderdeel van je bedrijf, want als je verdienmodel niet klopt of passend (meer) is, dan loop je een boel inkomsten mis. Lees hier waar je rekening mee houdt als je wil kiezen voor een winstgevend verdienmodel dat bij je past.
1. Houd het simpel
Welk verdienmodel je ook kiest, houd het simpel. We zijn geneigd dingen moeilijk te maken. Dat is onnodig en maakt het ook precies dat: moeilijker. Een ingewikkeld verdienmodel is niet alleen lastig voor jou — het is ook verwarrend voor je klanten. Tel daarbij op dat het tijdrovend en kostbaar is om het te onderhouden en je snapt: houd het simpel en daarmee duidelijk.
Denk aan Spotify: hun verdienmodel is kinderlijk eenvoudig. Het freemium-model dat zij hanteren, houdt in dat ze hun basisdienst gratis aanbieden en dat ze gebruikers die extra functies en vooral geen reclame willen, laten betalen. Simpel, effectief en het brengt miljoenen op. Less is in dit geval more. Later kan je altijd nog elementen aan je verdienmodel toevoegen, maar zeker in het begin werpt het vruchten af als je gaat voor simpel.
2. Wees flexibel en scherp
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. De wereld verandert — in een moordend tempo tegenwoordig. En jouw bedrijf moet meebewegen. Kies daarom voor een verdienmodel dat flexibel is, zodat je het (relatief) makkelijk aanpast aan de veranderde omstandigheden. Want: wat vandaag werkt, kan morgen ineens niet meer werken.
Bekijk eens in de zoveel tijd of je verdienmodel nog werkt en kloppend voelt. Misschien is het tijd je prijsstrategie te herzien, nieuwe producten toe te voegen of nieuwe markten aan te boren. Speel in op kansen en uitdagingen, want alleen dan geniet je van duurzaam succes.
3. Wed op meerdere paarden
Ja, houd het simpel, maar dat betekent niet dat je op één paard hoeft te wedden! Bedenk verschillende manieren waarop je geld kan verdienen met je product of dienst. Misschien kan je naast de verkoop van producten ook abonnementsmodellen overwegen? Of zijn er mogelijkheden voor samenwerkingen en partnerships? Hoe meer wegen je bewandelt, hoe robuuster je bedrijf is.
4. Stel jezelf deze vragen bij het kiezen van jouw winstgevende verdienmodel
• Wat is de waarde van mijn aanbod?
Weet als geen ander welk probleem jij oplost of welk verlangen jij vervult voor je klanten. Dat hoeft niet per se uniek te zijn, als het maar goed is. Weet jij duidelijk en raak over te brengen wat de waarde is, dan kan je dat meenemen in je prijs.
• Wie is mijn ideale klant?
Wil je de waarde overbrengen, dan moet je weten wat de kenmerken, behoeften, pijnpunten en verlangens zijn van je ideale klant. Ook goed om mee te nemen: wat is hun budget? Het is over het algemeen makkelijker een hogere prijs te vragen aan mensen met een gevuldere portemonnee dan aan een ideale klant met een kleine beurs.
• Hoe waardevol is mijn aanbod voor mijn klanten?
Hoeveel is je klant bereid te betalen voor je aanbod? Hier geldt ook: als de nood hoog is, de behoefte aan jouw aanbod enorm — dan is je klant bereid meer te betalen. Denk aan het flesje water op het vliegveld: dat is drie keer duurder dan in de supermarkt en ontelbaar keer duurder dan een glas water uit je eigen kraan, maar je hebt geen andere keuze en wél dorst. Dus ben je bereid veel meer te betalen.
• Wat doen concurrenten?
Dit hoeft jouw prijs en verdienmodel niet te bepalen, want dat de één veel duurder of goedkoper is, zegt niet zo veel. Toch is het slim je concurrentie te onderzoeken en te begrijpen waarom zij hun verdienmodel zo hebben opgezet. Wat kan jij beter of slimmer doen?
• Welke prijsstrategie past bij mijn aanbod én bij mij?
Wil jij concurreren op prijs of op kwaliteit? Doe je aan kortingen en wanneer dan, begin je een nieuw aanbod met een lage prijs, zodat je (relatief) snel veel klanten en krijgt en dat aantal (en reviews) kan gebruiken in je marketing voor meer groei? Neem ook mee in je overweging aan welk verdienmodel je denkt: een abonnementsvorm lijkt misschien goud voor kennisondernemers, maar als jij vlekken in de nek krijgt bij het idee dat jij dag in, dag uit moet leveren, is dat waarschijnlijk niet het beste verdienmodel voor jou.
• Hoe zorg ik voor terugkerende inkomsten?
Wil je de voorspelbaarheid van je inkomsten vergroten? Denk dan na over hoe je terugkerende inkomsten krijgt. Kan je je klanten voor langere periode aan je binden, bijvoorbeeld door onderhoud voor ze te doen?
• Hoe kan ik up- en cross-selling meenemen?
Kan je extra waarde leveren aan je klanten met up- en cross-selling? Bij upselling bied je een duurder of uitgebreider product aan dan wat je klant in eerste instantie van plan was te kopen. Je overtuigt je klant er dan van om te upgraden naar een premiumversie of een product met meer functies en een hogere prijs. Cross-selling houdt in dat je een aanvullend (en uiteraard relevant) aanbod doet, met als doel je klant meer opties te bieden en daarmee de behoeften nog beter te vervullen. Dus, stel je klant koopt een camera, dan bied je aan om ook een cameratas, extra geheugenkaarten en meer lenzen aan te schaffen.
• Wat is mijn kostenstructuur?
Analyseer je kosten en neem dat mee in je prijsstelling en verdienmodel: het moet voldoende winstgevend zijn — ook na aftrek van alle kosten.
• Hoe schaalbaar is mijn verdienmodel?
Slachtoffer worden van je eigen succes is natuurlijk zonde. Daarom is het slim om na te denken over hoe schaalbaar je verdienmodel is. Kan je het gemakkelijk uitbreiden? En wat gebeurt er dan met de kosten?
• Hoe vergroot ik de klanttevredenheid?
Het behouden van tevreden klanten is essentieel. Bedenk of en hoe je jouw verdienmodel kunt aanpassen om de positieve klantervaringen te behouden en te bevorderen. De markt en je klanten veranderen, dus je ontkomt er niet aan om je bedrijf eens in de zoveel tijd ook te veranderen.
• Hoe snel wil ik winst zien en hoeveel?
Overweeg je financiële doelen en bepaal hoe snel je winst wil zien. Ook dit is bepalend voor je keuze voor een verdienmodel.
5. Test, meet en optimaliseer
Last but not least: experimenteer! Je prijs en verdienmodel zijn niet in beton gegoten, dus je kan veranderen. Het kiezen van het juiste verdienmodel is een proces van vallen en opstaan. Test verschillende benaderingen, meet de resultaten en optimaliseer je strategie op basis van wat werkt.
Gebruik bijvoorbeeld A/B-testen om te zien welke prijsstelling de beste reactie oplevert bij je klanten. Analyseer de data van je abonnees om te begrijpen welke functies het meest gewaardeerd worden. Door voortdurend te leren en aan te passen, vergroot je de kans op een winstgevend verdienmodel dat ook op de lange termijn succesvol is.
Meer omzet en meer winst draaien?
Kortom: ken je doelgroep, diversifieer als een pro, houd het simpel, blijf flexibel, test, meet en optimaliseer. Ook wij helpen je graag bij het optimaliseren van je omzet en je winst. Wil je dat je nieuwe plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?