Vroeg donker, de blaadjes die van de bomen dwarrelen, een frisse neus: the most wonderful time of the year is in aantocht! Voor sommige ondernemers betekent dat een rustige periode, terwijl een ander juist nu het grootst gedeelte van de omzet binnenharkt. Tot welk team jij ook behoort: marketing rondom de feestdagen is net even anders dan normaal. In deze blogpost vind je tips om er het meeste uit te halen!
Begin op tijd
De échte fans beginnen al in de zomer met uitkijken naar kerst, maar dat is wellicht wat vroeg om je marketing op te starten. Begin wel alvast met plannen en voorbereiden vóór 1 december. Werk je strategie uit, kom eventueel in november al met wat teasers en zorg ervoor dat je in de laatste maand van het jaar klaar bent om te knallen.
Geef je ideale klanten wat ze willen
Mensen gaan in deze periode specifiek op zoek naar dingen rondom kerst en het nieuwe jaar. Doelen stellen, weer sporten, feestelijke kleding, de kerstboom decoreren, lekkere maaltijden… Grote kans dat er een link te leggen is met jouw product, dienst of bedrijf! Verdiep je dus in zoekwoorden om vindbaar te zijn via Google. Welke woorden gebruiken mensen om antwoord te krijgen op wat ze zoeken? En hoe zorg jij ervoor dat ze bij jouw bedrijf uitkomen?
Dat geldt niet alleen voor je website, maar ook voor je sociale media. Verkoop je bijvoorbeeld kleding? Dan hoef je niet alleen maar eigen kledingstukken aan te prijzen, maar kan je ook content maken met tips voor het samenstellen van een feestelijke outfit.
Pro-tip: verkoop je producten? Geef je klanten dan de mogelijkheid om verlanglijstjes te maken.
Wees zichtbaar
Zorg dat niemand om je heen kan. Verschijn op sociale media, in de (on)betaalde zoekresultaten van Google, plof in digitale brievenbussen en doe — als het even kan en past — aan offline marketing. Verstuur meerdere berichten, mails of kaarten om je speciale aanbod onder de aandacht te brengen. De kracht van herhaling zorgt ervoor dat mensen sneller op je aanbod ingaan.
The more, the merrier
De feestdagen draaien om gezelligheid én om cadeautjes. Om extraatjes. En op die feestvreugde kan jij inspringen! Korting voor de snelle beslisser, kortingscodes voor de volgende aankoop, twee halen, één betalen — je kan het zo gek niet bedenken. Zelfs als je geen korting geeft, om wat voor reden dan ook, is het mogelijk mooie aanbiedingen te verzinnen. Geef een kleine verrassing cadeau, bied een uurtje extra coaching aan, promoot je nieuwe klant eenmalig via je socialemediakanalen als dat relevant is — verzin iets leuks en waardevols.
Maak je aanbod schaars
An offer you can’t refuse. Een tijdelijk aanbod dat voor een speciale prijs of met bonussen die je er alleen nu bij krijgt. Maak je er een speciale webpagina of mailing voor? Zorg dan dat er bijvoorbeeld een aftellende klok zichtbaar is. Dat benadrukt de urgentie voor je klanten. Let op: doe dit wel alleen als het ook écht waar is. Je wil je klanten niet voor het lapje houden.
Klaar voor een grotere groei van je bedrijf?
Wil je dat je bedrijf groeit en ben je benieuwd of wij je kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op, dan denken we met je mee.