Waar mensen regelmatig beweren dat e-mailmarketing dood is, bewijzen veel anderen met hun goede resultaten dat het tegendeel waar is. Maar dan moet je het wél goed doen. Een lijst van relevante ontvangers opbouwen én zorgen dat ze zich niet afmelden — of erger nog: dat ze indutten. Hoe doe je dat? In deze blogpost krijg je 4 tips om ervoor te zorgen dat jouw lezers betrokken blijven. Bij je mails, bij jou, bij je merk en bij je aanbod.
1. Breng afmelders in kaart
Vooropgesteld: het is niet direct erg als iemand zich afmeldt voor je e-mails. Zie het als een feestje — als iemand zich stierlijk verveelt en liever ergens anders is, dan is het voor iedereen het beste als degene gewoon vertrekt. Je hebt, verkooptechnisch, ook niets aan een enorme lijst van ontvangers met lange lokken als jouw aanbod gemaakt is voor kale mensen.
Breng in kaart wie zich afmelden voor je nieuwsbrief en vooral wáárom ze dat doen. Hoe je dat doet? Door het ze te vragen! Pas wel op: mensen willen zich afmelden, dus de kans dat ze nog heel veel energie in je mails willen steken door feedback te geven, is klein. Daar staat tegenover dat je de abonnee het gevoel geeft dat je diens mening waardeert. Beperk je tot een of twee vragen om die waardevolle feedback te ontvangen en maak er geen verplichte velden van om je af te kunnen melden. Met de redenen die de abonnees aangeven voor het afmelden, kan je je latere nieuwsbrieven verbeteren. Denk aan een meerkeuzevraag:
‘Graag horen we van je waarom je je wil afmelden, want met jouw belangrijke feedback kunnen we onze nieuwsbrief verbeteren:
de inhoud spreekt me niet (meer) aan
ik heb mezelf nooit aangemeld
ik ontvang de nieuwsbrief dubbel
ik volg jullie (liever) via een ander kanaal
ik heb gekocht wat ik nodig heb en hoef daarom de mails niet meer te ontvangen
2. Gebruik goede onderwerpregels
Oké, toegegeven dat 42 procent van de ontvangers op basis van iets anders besluit een e-mail te openen: de afzender(naam). Een iets minder groot, maar nog steeds aanzienlijk deel, kijkt eerst naar de onderwerpregel — maar liefst 34 procent. Bijna zeven op de tien ontvangers beslist op basis van die onderwerpregel of iets waarschijnlijk spam (en daarmee ongewenst) is. Áls ze dat denken, openen ze je mail sowieso niet en is al je energie die in de nieuwsbrief is gaan zitten verspilde moeite.
Opens en klikken vanuit je e-mail zijn belangrijk. Omdat je de ontvangers wil laten zíen wat ze willen (afnemen), maar ook voor de beoordeling van spamfilters. Als jij als verzender weinig interactie krijgt (of juist veel: meldingen van spam), dam wordt het steeds lastiger om daadwerkelijk in de mailbox van je doelgroep te belanden. En dan weet je heel zeker dat je alles voor niets deed.
Daarom is het belangrijk dat je onderwerpregel opvalt en dat je met dat ene zinnetje de juiste verwachtingen schept. Want: een schitterende onderwerpregel met een mail die iets heel anders laat zien, zorgt voor afmelders. En andersom: als je een heel waardevolle mail verstuurt, maar de onderwerpregel is slecht, dan opent niemand ‘m.
Wees dus altijd concreet in je onderwerpregel, vertel mensen wat ze mogen verwachten én maak dat waar. Val gerust met de deur in huis, met krachtige woorden in emotiegedreven onderwerpregels (zoals de titel van deze blogpost) en gebruik sociale bewijskracht (“al honderden kozen voor…”).
3. Zorg voor oprechte interactie
E-mailmarketing, maar eigenlijk álle marketing, gaat over veel meer dan alleen zenden. Het gaat ook zeker om ontvangen, dus moedig je lezers aan om te reageren op je nieuwsbrief. Gezien (willen) worden is een behoefte van ons allemaal, dus stel vragen en nodig je doelgroep uit hun mening te delen. Het maakt je e-mailmarketing levendiger, je leert je doelgroep steeds beter kennen én ze weten dat zij en hun meningen ertoe doen.
4. Blijf verrassen
Je ontvangers nóg meer het gevoel geven dat ze belangrijk zijn én dat ze geen enkele mail van je willen missen? Verras ze dan met je inhoud. Bijvoorbeeld door exclusiviteit te bieden — geef je nieuwsbriefabonnees iets speciaals dat ze alleen in je mails vinden. Een voorproefje van je nieuwe aanbod, exclusieve korting, een kijkje achter de schermen, als het maar relevant is voor je doelgroep. Mensen houden van het gevoel dat ze onderdeel zijn van een club en dat overtref je met iets exclusiefs.
Meer weten over meer uit je bedrijf halen?
Kortom: creëer een band met je nieuwsbrieflezers en neem ze niet voor lief, maar blijf ze waarde bieden. Het zijn niet zomaar e-mailadressen in een lijst — het zijn échte mensen die je mails lezen. Maak het persoonlijk, houd het boeiend en geef je ontvangers iets om naar uit te kijken. Weet ook dat het tijd kost om dit voor elkaar te krijgen, maar met deze tips moet het je lukken.
Wil je dat je nieuwe plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?