“Ja, interessant aanbod, maar ‘t is nu niet het juiste moment.” Als ondernemer heb je deze zin vast vaker gehoord. Zonde? Ja. Maar het betekent ook dat deze mensen potentieel bieden. Niet omdat je ze moet overtuigen om tóch nu ‘ja’ tegen je aanbod te zeggen — integendeel. Wél door te zorgen dat je zichtbaar blijft, zodat die ‘later’ wel een keer ‘nu’ wordt.
Schrijf een ‘nu niet’ dus niet direct af. Wees zichtbaar en blijf bovenaan hun (mentale) lijstje staan, zodat je ze de kans biedt om toch ‘later’ nog met je in zee te gaan — zonder dat je potentiële klanten je opdringerig of irritant vinden.
Blijf waarde bieden met o.a. een nieuwsbrief
‘t Is waardevol als de klanten die ‘later’ willen kopen je blijven zien als expert. Dit doe je door waarde te blijven leveren. Een nieuwsbrief is daarvoor een goed middel. Doordat je ze kan personaliseren en segmenteren, kan je ook bepaalde onderdelen specifiek voor die klanten die later met je in zee willen zichtbaar maken en dus helemaal aan hen richten. Deel tips, successen die andere klanten behalen en of relevante updates die jouw expertise laten zien. Zorg dat je waarde biedt zonder direct te verkopen, zodat je top-of-mind blijft. Dit laat zien dat je kennis hebt en helpt klanten om jou te onthouden.
Praktisch voorbeeld: stel dat je een marketingbureau runt. Stuur maandelijks (of wekelijks, het is maar net hoeveel je te delen hebt) een nieuwsbrief met handige marketingtrends en casestudies van klanten die jullie al hielpen. Sluit af met een subtiele call-to-action, zoals: “Wil je weten hoe we dit voor jouw bedrijf kunnen doen? Laten we bellen!” Ook blogposts, video’s en podcasts zijn manieren om waarde te bieden en vertrouwen op te bouwen. Door consistent te delen, blijf je in het vizier van klanten die op het juiste moment contact met je kunnen opnemen.
Creëer urgentie (zonder te pushen)
Latere klanten missen vaak een reden om nú te kopen. Creëer subtiel urgentie door tijdelijke aanbiedingen of exclusieve acties te delen.
Maak bijvoorbeeld gebruik van schaarste, zoals “nog 5 plekken beschikbaar” of “korting tot vrijdag”. Dit geeft een zachte push richting actie.
Gebruik remarketing
Met tools zoals Facebook-pixels of Google Ads kun je mensen targeten die al interesse hebben getoond. Dit houdt je bij ze in beeld zonder dat je direct contact hoeft op te nemen.
Maak een advertentiecampagne gericht op websitebezoekers die je aanbodpagina hebben bekeken. Laat ze weten waarom jouw aanbod waardevol is.
Wees actief op sociale media
Sociale media zijn perfect om je zichtbaarheid te vergroten en een band op te bouwen met klanten die later willen kopen. Blijf regelmatig posten, reageer op hun berichten en deel relevante updates. Gebruik ook storytelling, want dat is één van de krachtigste manieren om mensen op een positieve manier te raken en ervoor te zorgen dat ze je onthouden. Deel bijvoorbeeld hoe een klant na langere tijd nadenken eindelijk besloot met jou te werken — en welke resultaten dat opleverde. In keiharde cijfers, maar ook voor hun gevoel. Dachten ze bijvoorbeeld dingen als ‘ach, ik had dit echt veel eerder moeten doen’?
Bouw persoonlijke relaties op (of verder uit)
Automatisering is handig, maar persoonlijk contact wint altijd. Stuur een handgeschreven kaartje of feliciteer ze met een mijlpaal die je bijvoorbeeld online zag. Dit kleine gebaar maakt een groot verschil!
Gebruik een CRM-systeem om belangrijke momenten van potentiële klanten bij te houden, zoals verjaardagen of bedrijfsjubilea. Dit laat zien dat je betrokken bent.
Zorg dat je aanbod aantrekkelijk blijft
Kijk kritisch naar je diensten of producten. Zijn ze nog steeds relevant en aantrekkelijk? Potentiële klanten moeten voelen dat je aanbod past bij wat ze op dat moment nodig hebben.
Zichtbaar blijven voor klanten die ‘later’ willen kopen, vraagt consistentie en betrokkenheid. Door waarde te bieden via nieuwsbrieven, sociale media en door te investeren in persoonlijke relaties, blijf je in het hoofd van de potentiële klanten. En als ‘later’ dan ‘nu’ wordt, weten ze precies waar ze moeten zijn: bij jou.
Samenwerken aan groei, zodat je je plezier, winst en vertrouwen maximaliseert?
Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!