Voor veel ondernemers is het nu geen makkelijke tijd. Sterker nog: ondernemen tijdens een pandemie is best een uitdaging. Veel ondernemers proberen nu het hoofd boven water te houden door diensten te veranderen, nieuwe diensten aan te bieden, nieuwe producten te lanceren of iets totaal anders te gaan doen. Wat je ook kan doen: geld besparen. Maar waar is op te besparen als ondernemer, zonder dat je werknemers moet laten gaan of je kantoorpand op moet zeggen?
Geld besparen als ondernemer zit niet alleen in de grote dingen — ook kleine, tijdelijke besparingen maken soms een wereld van verschil. Waar kan jij als ondernemer écht geld op besparen? Waar begin je en hoe boks je het allemaal voor elkaar? In deze blogpost geven we je de beste tips om je kosten te drukken.
Breng je huidige financiële situatie in kaart en bedenk een strategie
Begin bij het begin: in kaart brengen waar je precies geld aan uitgeeft. Als je je cijfers niet kent, is het lastig om te weten waar je op kan besparen en hoeveel dan. Wat zijn je vaste lasten? Wat zijn je (grootste) kostenposten? En bedenk daarbij: wat levert het op? Een abonnement van een paar tientjes is misschien niet veel geld, maar als je het eigenlijk nooit gebruikt, is het wel zonde.
Vraag jezelf ook af hoeveel tijd je hebt. Wat zijn je cijfers nu en hoe lang red je het als er niets verandert. Neem daarin ook mee wat je nog verwacht: lanceer je iets nieuws wat geld in het laatje brengt, krijg je nog geld van een klant of een instantie? Is aankomende maand traditiegetrouw de beste periode voor je bestellingen? Neem dit mee in je tijdlijn.
Kijk heel eerlijk naar je tijdlijn en je cijfers. Lukt het je om het nog een paar maanden uit te zingen, bijvoorbeeld doordat er nieuwe inkomsten aankomen? Of is het echt noodzaak dat je per direct flink bespaart op je vaste lasten?
De derde stap van je situatie in kaart brengen: bekijken welke uitgaven echt onmisbaar zijn. Zo maak je waarschijnlijk kosten voor dingen die niet broodnodig zijn om je bedrijf te runnen, maar die het ondernemen wel makkelijker maken. Dat laatste is in dit geval een luxe en daar kan je (tijdelijk) afscheid van nemen. Maar run je een webshop, dan zeg je je internetabonnement zeker niet op. Stel jezelf de vraag of de kosten momenteel opwegen tegen wat het je oplevert. Misschien heb je nu een duur abonnement en kan je even terugschalen naar de gratis of een goedkopere optie?
Bespaar tijd én geld door te automatiseren
‘Oh, dat bonnetje boek ik later wel in’ denken en het dan vergeten. Of iets toch maar gewoon privé aanschaffen, omdat het zakelijk een gedoe is en je daar geen zin in hebt. Ja, tijd is geld, maar geld laten liggen is eeuwig zonde. Weet je van jezelf dat je dit vaak doet of heb je eigenlijk geen idee van of wat jij in je administratie doet wel klopt? Gebruik dan een boekhoudsysteem. Ja, dit kost geld — dat weten we. Maar als het je geld oplevert doordat je nu wel alles op orde hebt, je tijd bespaart doordat het veel slimmer, sneller en gebruiksvriendelijker werkt én je energie overhoudt om in meer verkopen te steken, dan verdien je dat wellicht meer dan terug.
Check je vaste lasten — állemaal
Hoe zit het met je vaste lasten? Zijn er dingen die je kan pauzeren? Een stapje terug doen naar een goedkoper abonnement of zelfs een gratis alternatief ervoor gebruiken? Wil je huurbaas je wellicht helpen door je korting op de huur te geven? Hoe zit het met je verzekeringen — ben je niet per ongeluk dubbel verzekerd voor iets? Of is het een optie om over te stappen naar een andere verzekeraar om zo een mooie korting te krijgen? Krijg je korting als je al je verwerkingen bij één partij onderbrengt? Maar ook…
• bekijk je zakelijke bank: is er een bank die je helpt besparen op wisselkoersen als je veel betalingen in verschillende valuta krijgt, betaal je bij een andere bank minder voor eenzelfde pakket of heb je dit dure pakket überhaupt eigenlijk helemaal niet nodig?
• kijk kritisch naar je pensioen: verander het niet zomaar, maar win professioneel advies in
• telefoondiensten: heb je nu een abonnement met allerlei mogelijkheden die je niet gebruikt, maar waar je wel voor betaalt, dan is het een optie om over te stappen naar een goedkopere variant of misschien wel een heel andere aanbieder
• energiecontracten: krijg je bij een andere aanbieder een mooie welkomstkorting en zijn de tarieven gunstiger?
En maak je veel minder gebruik van je winkel- of kantoorpand, draai dan de verwarming uit als je er niet bent, zet de koelkast uit en trek de stiekem energieslurpende stekkers uit het stopcontact.
Bekijk je incidentele uitgaven
Waar geef jij met enige regelmaat geld aan uit? Heb je bijvoorbeeld online advertenties lopen, maar weet je eigenlijk niet zo goed wat ze opleveren? Verdiep je daar dan in en kijk of je je advertenties kan optimaliseren. Laat bijvoorbeeld alleen de advertenties draaien voor precies die doelgroepen die normaal gezien het vaakst bij je kopen of het meeste geld uitgeven. Heb je nieuwe spullen nodig? Een refurbished laptop is goedkoper dan een gloednieuwe. Ook de kleine dingen tellen mee: print je normaal alles wat los en vast zit? Stop daarmee en stel de kosten voor nieuwe inktcartridges uit. En die nieuwe pennen met je bedrijfslogo erop? Normaal erg leuk, nu niet nodig om je bedrijf te laten draaien.
Maak gebruik van fiscale mogelijkheden
Weet jij hoe het zit met de investeringsregelingen, je auto van de zaak of je oudedagsreserve? Veel ondernemers laten geld liggen door geen gebruik te maken van alle regelingen die er speciaal voor ondernemers zijn. Zonde! Kijk of jij gebruik kan maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de milieu-investeringsaftrek (MIA), de energie-investeringsaftrek (EIA) en je oudedagsreserve. Kom je hier niet uit of wil je dat experts met je meekijken? Neem dan vooral contact met ons op. We helpen ook bij het aanvragen van bijzonder uitstel van betaling door de Belastingdienst.
Geld besparen en kijken naar je mogelijkheden om meer te verdienen?
Wil je niet alleen geld besparen maar ook ontdekken wat je kan doen om meer omzet en winst te draaien met je bedrijf? We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?