Werkt je online marketing niet zo goed voor je als dat je hoopte? Veel ondernemers maken dezelfde fouten — startend of al gevestigd. Online marketing is een enorme wereld met talloze mogelijkheden. Het is makkelijk er te verdwalen of routes te kiezen die je niet naar je gewenste plek leiden. Dit digitale landschap zit boordevol valkuilen die je groei belemmeren en je inspanningen allemaal teniet doen. In deze blogpost een aantal fouten die veel ondernemers maken in hun online marketing, zodat jij ze voorkomt!
Prioriteit geven aan de verkeerde dingen
Het is misschien het leukst om je bezig te houden met design, branding, je glimmende website en het template van je e-mails voor je marketing. Veel ondernemers denken, deels terecht: het oog wil ook wat, dus als alles er maar professioneel en gelikt uitziet, komen de klanten vanzelf wel. De waarheid is dat mensen niet aan komen waaien en dat je daadwerkelijk aan de slag moet met dingen die geld opleveren. In plaats van het grootste gedeelte van je tijd besteden aan ‘mooimakerij’ en het vinden van de perfecte naam voor je nieuwe aanbod, is het slimmer en efficiënter om je druk te maken over je marketingstrategie, een (schaalbaar) verdienmodel en het in werkende processen gieten van de dingen die je inkomen opleveren.
Negeren van de cijfers
Zelfs als je geen startende ondernemer bent, blijft er een hoop nieuw — bijvoorbeeld door de trends in marketingland. Heb je net Instagram onder de knie, verschijnt TikTok. Is Twitter ineens X en verschijnt Bluesky ten tonele. Zie je allerlei mensen een podcast starten en denk je dat je daar ook per se mee aan de slag moet. Om het nog maar niet te hebben over e-mailmarketing en LinkedIn. Een valkuil is dat je denkt dat je óveral moet zijn en dan alles maar een beetje half doet. Zonder concrete inzichten in wat je kanalen je opleveren en weten waarom je aanwezig bent op die specifieke media, weet je ook niet of het efficiënt is wat je doet. Stuur je nu nieuwsbrieven die nooit geopend worden? Dan is het zonde iedere week een halve dag aan een e-mail te besteden. Daarom is het zo belangrijk dat je je cijfers kent en bijhoudt: zodat je meer kan doen van wat werkt. En dus ook kan laten vallen wat niets voor je doet óf werkt aan verbetering. Andersom: als je weet dat een bepaald webinar of iets anders goed werkt, dan hoef je niet per se iets heel nieuws te bedenken voor een tweede keer. Herhalen mag gewoon en, sterker nog, is in zo’n geval hartstikke slim.
Denken dat je alles alleen én zelf moet doen
Toegegeven: als je niet veel omzet draait, kan het lastig zijn om werk uit te besteden of programma’s die je werk vergemakkelijken aan te schaffen. Maar het is altijd slim om te bedenken of het tijd is om te investeren: levert het je op korte termijn meer op dan het je kost? Tel ook de tijd erbij op die je besteedt aan zelf uitzoeken hoe je iets doet en de uren die je maakt door het werk daadwerkelijk uit te voeren. Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Koop kennis en/of kunde in als je daar ruimte voor hebt én je weet dat het omzettechnisch een slimme zet is.
Verlies je niet in details en verzand niet in dagelijkse taken die je niet dichter bij je doel brengen. Zo veel ondernemers gingen je al voor, dus leer ook van hun processen en strategieën. Daarmee beperk je je risico’s tot een minimum en maak je het jezelf makkelijk om snel(er) te groeien.
Groeien op een duurzame manier? Laat ons helpen!
Wil je dat je nieuwe plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?