Ondernemers zijn vaak lopende ideeënmachines. De mensen waarmee je werkt, zien je alweer aankomen met je volgende plan. Maar je weet: je medewerkers (of je team van freelancers) vormen de ruggengraat van je bedrijf. Als zij niet achter de doelen staan, gaat de uitvoering ook niet van een leien dakje. Dus hoe zorg je ervoor dat je draagvlak creëert in je teams en welke valkuilen wil je vermijden? Je leest het in deze blogpost!
Wat is draagvlak en waarom is het zo belangrijk?
Als werkgever, leidinggevende, projectleider of adviseur wil je niet alleen mooie plannen bedenken — je wil dat ze ook uitgevoerd worden. Met plezier, én goed. Daar heb je draagvlak voor nodig: goedkeuring en ondersteuning van je mensen.
Wil je je doelen behalen, je maatregelen doorvoeren en je ideeën uitvoeren, dan heb je draagvlak nodig. Niet alleen voor ingrijpende veranderingen die gevolgen hebben voor je medewerkers, zoals een nieuwe leidinggevende, nieuwe regels, organisatorische veranderingen of een verandering van visies — je wil net zo goed dat je collega’s je nieuwe marketingproject dragen.
Mensen houden graag vast aan het oude, aan het bekende. Aanpassen en iets nieuws of anders doen, vinden we lastig en daardoor roept het weerstand op. Door draagvlak te creëeren in je teams, zet je alle neuzen dezelfde kant op: iedereen wil hetzelfde als jij. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor het doel of plan én je mensen voelen zich gehoord. Je overvalt ze niet met een idee of besluit, waardoor de kans op demotivatie superklein is. Zorg ervoor dat je medewerkers achter je plannen staan. Zonder ze daartoe te dwingen, maar uit eigen beweging — doordat ze het oprecht graag willen.
Valkuilen bij het creëren van draagvlak in je bedrijf
Als het jouw taak is om draagvlak te creëren, komt het voor een groot deel aan op je communicatieve vaardigheden. Ook timing speelt een belangrijke rol. Zo stappen veel werkgevers en leidinggevenden in deze valkuilen:
• medewerkers te weinig tijd gunnen en de plannen doordrukken
• je mensen overvallen door ze te laat bij de ideeën te betrekken
• niet genoeg of niet de juiste, transparante informatie geven
• weerstand negeren
Tips om je mensen mee te krijgen: steun en bereidheid in je teams
Maar… hoe zorg je er dan wél voor dat je team met plezier en vertrouwen aan de slag gaat? Hoe creëer je die steun en bereidheid? Je leest de tips hieronder.
1. Zorg dat je mensen zich gehoord voelen…
… door niet te luisteren om te reageren, maar om te begrijpen. Onderzoek wijst uit dat mensen vaak geen gelijk meer hoeven krijgen en hun zin niet doordrijven als ze zich maar gehoord voelen. Dat gevoel brengt meer ruimte om naar elkaar te luisteren met zich mee, waardoor standpunten bijgesteld worden en je het werkplezier verhoogt.
Als je luistert, vraag je dan niet direct af wat jij ervan vindt, of jij ook al eens zoiets meemaakte of wat je antwoord mag zijn. Hoor wat de ander nodig heeft en geef dat.
2. Geef iedereen de beurt om te praten
Neem je je mensen mee in je proces? Geef dan iedereen de kans te zeggen wat-ie wil, zoals vroeger in een kringgesprek op school. Iedereen die niet de beurt heeft, houdt diens mond. Zo krijgt iedereen ruimte om onderbroken de visie te delen, voelt iedereen zich veilig en gehoord, spreek je in alle rust en ontstaat er diepgang in het gesprek.
3. Neem samen de besluiten
Natuurlijk is heus niet iedereen het altijd voor de volle honderd procent met jou en je plannen eens, maar dat hoeft ook niet. Het draait erom dat er geen zwaarwegende, belemmerende bezwaren meer zijn. Vraag in het proces dus welke tegenargumenten er leven en wat er nodig is om die bezwaren weg te nemen. Dat is een uitnodiging om samen te werken, je mensen voelen zich serieus genomen en je weet nu: dan is gelijk krijgen helemaal niet meer belangrijk.
Kortom, zorg ervoor…
• dat je je medewerkers vroeg informeert en dat zij de kennis en inzichten krijgen die ze nodig hebben om het plan te ondersteunen
• dat je je medewerkers ook daadwerkelijk betrekt bij het verloop en bij de beslissingen
• dat je collega’s zien wat de plannen opleveren
• dat je mensen hun zegje doen, op een constructieve manier — waarbij iedereen naar elkaar luistert
• dat het team een zinvolle rol heeft bij het bedenken en uitvoeren van jullie ideeën
Ondersteuning bij je financiën en administratie nodig?
Wil je dat je nieuwe plannen bijdragen aan je omzet en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?