Je bedrijf zien groeien: dat wil iedereen. Maar… alléén maar groeien, dat zorgt soms ook voor groeipijn — met de bijbehorende uitdagingen. Dat is niet erg, als je maar de juiste keuzes maakt op de goede momenten. Om je daarbij te helpen: de 6 grootste valkuilen bij de groei van een bedrijf, zodat je ze vakkundig ontwijkt.
Valkuil 1: groei te snel willen financieren met ‘vreemde’ middelen
Groei gaat altijd gepaard met meer kosten. En soms moet je eerst meer investeren, voordat je dat weer terugverdient. Je hebt bijvoorbeeld extra middelen nodig, extra mensen om je groei bij te benen. Financier je die groei met in verhouding te veel vreemde middelen? Dan galoppeer je jezelf voorbij en dat kan weleens een dure les zijn. Houd dus altijd je solvabiliteit in de gaten.
Valkuil 2: te snel mensen aannemen
Druk, druk, druk: het werk blijft maar doorgaan en je bent blij dat de groei er zo lekker in zit. Maar, dan rijst de vraag: waar vind je meer mensen om te zorgen dat al het werk gedaan wordt — en goed ook? Veel ondernemers maken de fout om mensen aan te nemen die niet per se geschikt zijn. Omdat je mensen nodig hebt, neem je ‘toch maar’ medewerkers aan waarvan je eigenlijk wel weet dat het ‘te veel’ tijd kost om ze in te werken. Met vaak een onbevredigend resultaat voor iedereen. Houd ook rekening met je klanten: zij verwachten kwaliteit — en terecht. Wil je een groeibestendig personeelsbestand en -beleid? Werk dan samen met een specialist die je hierbij helpt,
Valkuil 3: te laat mensen aannemen
Als je te vroeg mensen aan kan nemen, kan het ook te laat zijn. En zeker nu het niet meteen meevalt om vakkundige mensen aan te trekken, ligt te lang wachten met mensen aannemen op de loer. Als de werkdruk te hoog oploopt, ben je te laat met het aannemen van personeel — of inhuren van freelancers. Houd er ook rekening mee dat een hoge werkdruk ervoor kan zorgen dat mensen daaronder lijden en dat je te maken krijgt met ziekteverzuim. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat mensen ook kunnen vertrekken als de druk op hun schouders te groot wordt. En daarmee vertrekt er ook een hoop kennis uit je organisatie.
Te laat personeel aannemen, zeker als mensen al uitvallen of vertrokken zijn, houdt in dat je een gat moet opvangen. Nieuwe medewerkers verdienen een goede inwerkperiode, dus gooi ze niet in het diepe — en zet daar ook je personeel met andere functies niet voor in, want ook zij zijn niet voor het ‘nieuwe’ werk getraind. Zet je daar te veel druk op, dan heb je kans dat nog meer mensen je organisatie verlaten.
Valkuil 4: klanten uit het oog verliezen
Ligt je focus puur en alleen op de groei van je bedrijf, dan is de kans groot dat je je relaties uit het oog verliest. En dat is een groot risico voor het voortbestaan van je bedrijf. Niet alleen doordat je klanten zich niet gezien en gehoord voelen — ook doordat je concurrenten vrij spel krijgen om je klanten over te laten stappen.
Wat er ook gebeurt: houd altijd de aandacht voor je klanten. Zij zijn het bestaansrecht van je bedrijf.
Valkuil 5: verandering niet goed begeleiden
Groei gaat altijd gepaard met verandering. De organisatiestructuur, de processen, de invloed op je mensen. Als je daar geen rekening mee houdt en er niet over communiceert, belemmer je je eigen groei. Wat er dan vooral groeit, is weerstand onder je medewerkers. Je moet je mensen meenemen in het veranderingsproces en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant opstaan.
Valkuil 6: de administratie verwaarlozen
Natuurlijk houd je je het liefste bezig met het pakken van kansen — en de administratie is voor velen sowieso al niet het lievelingswerk. Maar als je je alleen maar concentreert op het binnenhalen van de nieuwe klanten en het draaien van meer omzet, op het uitbreiden van je bedrijf, dan stapelen je papieren en administratieve to do’s zich torenhoog op. Een achterstand wegwerken valt niet mee en je kijkt er als een berg tegenop. Het vervelendste daaraan is dat je niet meer op je cijfers kan varen: ze zijn niet meer betrouwbaar en je mist inzicht. Hoe weet je dan of je bedrijf nog gezond is? Of je efficiënt werkt? Waar verbetering nodig is?
Houd het dus goed bij of besteed het uit aan een specialist.
Groeien op een duurzame manier? Laat ons helpen!
Wil je dat je nieuwe plannen bijdragen aan je omzetgroei en wil je je winst maximaliseren? Dan zijn wij er voor je. We helpen niet alleen met je cijfers en administratie, maar ook met businesscoaching. Zullen we een virtuele kop koffie doen en bekijken wat jouw mogelijkheden zijn?