Ondernemers denken vaak dat ze moeten kiezen: óf een buffer opbouwen óf groeien. Het liefst doe je natuurlijk allebei tegelijkertijd. Zo kan je groeien met minder zorgen — zelfs als er tegenvallers op je pad komen. In deze blogpost lees je waarom een financiële buffer belangrijk is (en dat is meer dan je denkt) en hoe je ‘m opbouwt, zonder in te leveren op je groei. Met onze praktische tips kan je direct beginnen aan het (verder) realiseren van een veilige basis voor je gezonde bedrijf.
Waarom is een financiële buffer zo belangrijk?
Een financiële buffer, oftewel een potje met geld dat je kan aanboren in noodgevallen of bij grote kansen, is een essentieel onderdeel van een gezond bedrijf. Het geeft je de flexibiliteit om onverwachte tegenslagen op te vangen, zoals het wegvallen van een grote klant, terugloop in je omzet of onvoorziene kosten. Dat is belangrijk én fijner ondernemen, zoals je hieronder leest.
Bescherm jezelf tegen een klap van onvoorziene uitgaven
Onvoorziene uitgaven voorkom je nooit — daarom zijn ze ook onvoorzien. Denk aan kapotte machines, een stijging van grondstofprijzen of juridische kosten bij een geschil. Met een financiële buffer hoef je niet direct leningen aan te vragen of te snijden in andere uitgaven om deze kosten te dekken, waardoor die klap veel minder hard aankomt. Je weet namelijk dat je ‘m op kan vangen.
Groei zonder financiële druk
Onderneem je met een buffer, dan kan je met meer vertrouwen investeren in groei. Het geeft je zekerheid en ruimte om kansen te grijpen zonder dat je constant bang hoeft te zijn voor financiële tegenvallers of met een enorme angst voor het scenario dat je de investering onverhoopt toch niet terugverdient. Groeien zonder die stress is echt makkelijker groeien, want zonder die spanning ben je creatiever, productiever en maak je betere beslissingen.
Geef jezelf een sterke onderhandelingspositie
Een sterke financiële positie geeft je meer macht in onderhandelingen. Of het nu gaat om onderhandelingen met leveranciers of nieuwe investeerders, een gezonde buffer laat zien dat je bedrijf gezond is en minder afhankelijk van externe financiering. Tel daarbij op dat je je met een buffer in de luxepositie bevindt om bepaalde onderhandelingen af te kappen als het je niet zint, doordat je niet afhankelijk bent van bijvoorbeeld die ene klant (met veel te veel eisen).
Speel sneller in op kansen
Kansen liggen niet altijd voor het grijpen en soms zie je die geweldige kans totaal niet aankomen. Heb je dan geen financiële middelen om die kans met beide handen aan te grijpen, is dat mooi balen. Natuurlijk bestaan daar leningen en andere oplossingen voor, maar je geeft dan toch een stuk regie uit handen door afhankelijk te zijn van iemands goedkeuring of vinkje. Met een buffer kan je snel reageren op kansen die zich voordoen, zoals een interessante overname of het betreden van een nieuwe markt betreden, wat je veel voordeel op kan leveren.
Werk met veel vertrouwen in de toekomst
Met een buffer op de achtergrond werk je met meer vertrouwen aan de groei van je bedrijf. Je hebt een vangnet voor als er iets misgaat, waardoor je minder angst kent voor het nemen van risico’s. Veel belangrijker nog: onderzoek liet zien dat bedrijven met een hoge mate van vertrouwen tot wel 400% beter presteren dan bedrijven waarin het krijgen, hebben én houden van vertrouwen geen aandacht krijgt.
Zo bouw jij die financiële buffer én groei je lekker door
Het opbouwen van een financiële buffer hoeft geen belemmering te vormen voor de groei van je bedrijf. Met deze praktische tips maak je het jezelf mogelijk (misschien zelfs makkelijk) om slim te sparen en tegelijkertijd ruimte te houden voor (investeringen in) groei.
Plan je buffer op basis van je kosten
Begin met het berekenen van je vaste kosten: huur, salarissen, verzekeringen en andere terugkerende uitgaven. Een goede vuistregel is om een buffer op te bouwen die minimaal drie tot zes maanden van deze vaste kosten dekt. Zo kan je ook bij een plotselinge daling van je omzet voorlopig nog rustig ademhalen en in rust de tijd nemen om bij te sturen.
Automatiseer het sparen
Misschien doe je dat privé ook wel: automatisch sparen. Waarom dan zakelijk niet? Zet een vast percentage van je maandelijkse omzet opzij op een aparte spaarrekening. Zelfs als dit in het begin maar een klein percentage is, bouw je langzaam maar zeker een buffer op. Door dit automatisch te doen, voorkom je dat je het vergeet of andere uitgaven prioriteert boven het opbouwen van je buffer.
Zorg voor een goede omzetplanning
Een gezonde cashflow is het bestaansrecht van elk bedrijf. Zonder goede cashflowplanning is het moeilijk om structureel geld opzij te zetten om je buffer op te bouwen. Breng daarom je inkomsten en uitgaven in kaart: zorg dat je inzicht krijgt in wanneer geld binnenkomt en wanneer je grote kosten maakt. Dit helpt je om goed te timen wanneer je een deel van je winst prima kan reserveren voor je buffer.
Investeer slim in groei
Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze al hun geld dírect herinvesteren in de groei van hun bedrijf, zonder ook maar goed na te denken over de daadwerkelijke winstgevendheid van die investeringen. Investeer alleen in groeistrategieën die aantoonbaar winst opleveren. Bijvoorbeeld door je te focussen op klanten die langdurige waarde bieden, of door je marketingbudget gericht in te zetten op de kanalen die je de meeste omzet (of andere belangrijke resultaten) opleveren.
Verlaag je kosten en voorkom onnodige uitgaven
Een van de meest effectieve manieren om je financiële buffer op te bouwen is door je kosten te verlagen— zonder dat dit ten koste gaat van je groei. Bekijk je vaste kosten kritisch: zijn er goedkopere leveranciers? Kan je besparen op energiekosten? Vaak maken kleine aanpassingen op jaarbasis al een groot verschil! Laat je ook niet verleiden om extra geld dat binnenkomt meteen uit te geven aan verbeteringen, nieuwe projecten of teamuitbreidingen. Voorkom impulsieve uitgaven door jezelf bij elke uitgave af te vragen: draagt dit direct bij aan mijn bedrijfsdoelen en is dit een noodzakelijke, verstandige en effectieve investering op dit moment?
Samenwerken aan het juiste, zodat je je buffer, winst en vertrouwen maximaliseert?
Vind je het prettig om een team naast je te hebben staan dat zich bezighoudt met je administratie, je financiële doelen, je fiscale voordelen en je doelen? Activaa helpt je graag met een effectieve bijdrage aan je plannen voor je omzetgroei. Niet alleen door te kijken naar je cijfers, maar ook door je te coachen en je te voorzien van het beste advies. Kop (virtuele) koffie doen en je mogelijkheden bespreken? Vinden we leuk!