Zo check jij de financiële gezondheid van je bedrijf

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent voor veel mensen dat ze goede voornemens hebben. En veel ondernemers nemen zich voor om weer iets te verbeteren: de omzet, de winst, meer vrije tijd, nieuwe verdienmodellen, diensten en/of producten — alles kan en mag. Belangrijk is dat je een goed uitgangspunt hebt. Daarom vandaag: zo check jij de financiële gezondheid van je bedrijf!

Veel ondernemers besteden hun cijfers uit aan een accountant, want die weet daar wel raad mee. Toch is het belangrijk om zelf ook te weten hoe je bedrijf ervoor staat. Je wil niet alleen getallen zien, je wil ook weten wat ze betekenen. Klaar om naar de financiële gezondheid van je bedrijf te kijken?

Bekijk de omzet

Wat was je omzet afgelopen jaar? Je bekijkt dan wat je in die twaalf maanden verkocht — zo simpel is het. Geen rekening houden met kosten, maar gewoon je verkochte diensten en/of producten vermenigvuldigen met de bijbehorende verkoopprijs.

Goed om te weten: minder verkopen betekent niet per definitie dat je bedrijf ongezond is of dat je afstevent op een faillissement. Een ijssalon verkoopt minder in de winter, maar kan blaken van gezondheid. Het kan ook zo zijn dat je ervoor koos om dit jaar afscheid te nemen van een aantal klanten of diensten, om je te richten op iets nieuws. Dat kost omzet, maar dat beschouwen wij als ‘leergeld’. Dat is een investering en die omzet komt, als je het goed aanpakt, dubbel en dwars bij je terug.

Breng in kaart of de kosten kloppen met je omzet

Sommige bedrijven zien de omzet wel enorm stijgen, maar onderaan de streep houden ze minder winst over dan voorheen. Dan loopt de verhouding tussen je kosten en je omzet scheef. Ook hier geldt dat het niet per se erg is: soms is het nodig om te investeren en daar later de vruchten van te plukken. Maar kijk goed naar je kosten. Was het een nice to have of een need to have? Kon je het je echt veroorloven of was het een risicovolle investering?

Drukken je kosten je winst te veel? Laat dan een kritisch oog over je kosten gaan. Kan je besparen op bepaalde posten? Welke kosten dragen echt bij aan groei en welke kan je eigenlijk makkelijk laten varen?

Bereken je winst

Er zijn duizenden getallen te bekijken, maar je belangrijkste cijfers: je winst. Als jouw omzet drie keer over de kop gaat, maar daar 90% aan kosten tegenover staat, houd je er feitelijk niet veel aan over. Wederom: dat kan een keuze zijn. Als jij dit jaar volle bak inzette op naamsbekendheid, bedrijfsgroei, adverteren, nieuwe marketingmaterialen en meer om dat er komend jaar uit te halen, is dat — als het werkt — helemaal goed. Maar wat je niet wil: jaar na jaar niks overhouden, geld bijleggen of financiële tegenvallers niet op kunnen vangen. Het is belangrijk dat je structureel winst draait en dat je verdienmodel rendabel is.

Bestudeer je klanten en de spreiding

Spreid je winkansen, hoor je vaak. Die vlieger gaat ook op voor je klantenportfolio. Ben jij, als je heel eerlijk kijkt, afhankelijk van een of een paar klanten? Dat is een risico. Als een van hen wegvalt, dan slaat dat een enorm gat in je inkomsten. Het slimste is om je klanten te spreiden: over bepaalde sectoren, geografisch gezien en dus type bedrijf.

Succesvol ondernemen? Activaa helpt!

Ben je benieuwd naar hoe jij met jouw bedrijf meer winst maakt, hoe je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk belasting betaalt en kan je wel een sterk staaltje businessadvies gebruiken? Heb je behoefte aan een accountantskantoor dat gebrand is op het maximale uit jou én je onderneming halen? Neem dan contact met ons op — we helpen je graag.