Webshop beginnen? Hier moet je op letten!

Een winkel beginnen was nog nooit zo makkelijk als nu. Waar je vroeger een fysiek pand nodig had, een flinke voorraad aan spullen en toch ook wel flink moest investeren, heb je nu alleen een webshop nodig. Zeker in deze tijd, waarin we allemaal wat voorzichtiger zijn en minder snel de stad ingaan voor een (plezier)aankoop, is een webshop enorm interessant. Maar waar let je eigenlijk op als je een webshop begint? In deze blogpost geven we je 5 tips.

Webshops zijn hartstikke populair. Logisch, want de kosten zijn relatief laag, je hebt — zeker in het begin — niet per se personeel nodig en het is niet héél moeilijk om online gevonden te worden. Wat zijn nou de do’s en don’ts? Hoe maak jij van je webshop een succes? Lees het hier!

Bedenk wat je wil en hoe je dat wil

Online ondernemer worden is niet zo moeilijk. Maar je moet wel de inzet en het uithoudingsvermogen hebben om een webshop goed te laten draaien. Daarom is het slim je goed te verdiepen in wat je precies wil en hoe je dat wil. Bedenk: voor wie is deze webshop — wie is je ideale klant? Waar hechten zij vooral waarde aan: goedkoop of bijzonder goede service? Wat is je aanbod en begin je gelijk met alles of start je kleiner? Zodra je dat helder hebt, is het tijd om na te denken over andere zaken. Zoals: met welk systeem wil je de webshop laten draaien? Zo heb je bijvoorbeeld keus uit Mijnwebwinkel, Shopify, Magento en WordPress met WooCommerce. In het laatste geval heb je waarschijnlijk de minste kosten, maar bedenk ook goed of je dan wel alle mogelijkheden hebt die je wil. Denk ook goed na over de hosting en bespaar daar niet op. Als je webshop een groot succes wordt, maar het de grote aantallen bezoekers niet aankan, is dat een bittere pil. Verdiep je ook in de betaalmethoden voor je klanten. De populaire betaalmethoden: iDEAL, creditcard, Afterpay, Bancontact en PayPal. Goed om te bekijken hoe je de betaalmethoden implementeert en welke kosten daarbij komen kijken.

Heb je alles uitgedacht voor je webshop, dan kom je aan bij de verzending. Zoek goed uit wat de kosten zijn en hoe de partij het berekent. Vervolgens is het aan jou te bepalen wat je de klant biedt. Gratis verzending vanaf een bepaald bedrag? Is afhalen ook een optie? Wil je dat de klant haar of zijn pakket ook kan afhalen op een afhaalpunt?

Zorg voor een professionele klantbeleving

Iemand moet zich welkom voelen bij jouw webshop. Dat doe je niet door ‘welkom op deze website’ neer te pennen (juist niet!), maar door een professioneel ontwerp te (laten) maken. Een webshop die aan alle kanten hapert, komt niet professioneel over. Hou daarbij niet alleen rekening met desktops, want veel van ons bestellen hun spullen via hun telefoon. Het is het slimst om een webdesigner in te huren die gespecialiseerd is in webshops. Zo iemand weet precies waar jouw webshop aan moet voldoen om professioneel, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk te zijn. Op alle apparaten.

Met alleen het online zetten van een webshop ben je er nog niet. Je bestelde producten moeten ook verstuurd worden. Ga je dat zelf doen? Besteed je dit uit? Hoe wil je dat het product aankomt bij je klant — mooi ingepakt en met een beetje confetti in de doos? Maar ook: hoe komen jouw klanten met je in contact? Wil je alleen een contactformulier neerzetten of vind je het belangrijk dat je klanten ook via WhatsApp met je kunnen communiceren? Het is belangrijk dat je bereikbaar bent via de kanalen die jouw klanten graag gebruiken. Vraag jezelf ook af of je alle klantenservice zelf wil doen of dat je dit liever uitbesteedt.

Onderdeel van de klantbeleving is ook het retourneren van producten? Het is slim om daar vooraf over na te denken. Een klant die niet tevreden is, is met goede service weer hartstikke blij te maken. Reageer dus snel en vriendelijk op de klacht en denk je in hoe jij het liefst geholpen zou willen worden. Geld terug? Nieuw product opsturen? Een leuk handgeschreven kaartje erbij of een kleine attentie? Voor inspiratie kijk je bijvoorbeeld bij Coolblue — zij maken hun foutjes méér dan goed.

Schrijf goede teksten (of laat dit doen)

Zodra je helder hebt voor wie de shop is, wat je precies aanbiedt en hoe, is het tijd om aan de slag te gaan met je teksten. In principe kan iedereen een tekst schrijven, maar wil je teksten die aanzetten tot conversie? Dan is het waarschijnlijk slimmer om dit uit te besteden. Houd dan ook rekening met de vindbaarheid in de zoekmachines (SEO). Zo vinden je mogelijke klanten je webshop als ze bepaalde zoektermen intikken.

Potentiële kopers haken af bij websites die niet duidelijk zijn. Onvolledige informatie, teksten bomvol spelfouten en stukken die niet lekker lezen. Bestaat er een webshop die iets vergelijkbaars aanbiedt? Dan koopt die potentiële klant het liever bij je concurrent, waar ze wel precies weten wat ze krijgen voor hun geld en hoe de service geregeld is.

Oh, en vergeet je de teksten voor je e-mails niet?

Maak gebruik van goed beeld

Je webshop weerspiegelt jouw bedrijf. Plaats je alleen donkere of onscherpe foto’s? Dan zullen mensen niet zo snel bij je bestellen. Maak daarom foto’s met een goede belichting en dito scherpte. Voor het beeld is het ’t fijnst als alle foto’s in dezelfde stijl zijn — dat oogt rustiger dan een wirwar aan beeldmateriaal. Wat ook slim is: je product vanuit verschillende hoeken laten fotograferen. Zo krijgt je klant een goed beeld van wat-ie koopt.

Overtuig je klant met sociaal bewijs

Een nieuwe webshop, of een webshop waar de potentiële klant voor het eerst is, moet het vertrouwen winnen van de klant. Beoordelingen en ervaringen van anderen zijn daarbij essentieel. Zorg er dus voor dat mensen een review achter kunnen laten — via je eigen shop of via een externe partij. Wil je je klanten motiveren om dit te doen? Bied dan bijvoorbeeld een kortingscode aan die ze krijgen na het achterlaten van een review. Levert je waarschijnlijk ook nog een volgende bestelling op, want het is zonde om die kortingscode ongebruikt te laten. Wees niet bang voor negatieve beoordelingen. Vaak vinden mensen het nog betrouwbaarder als er ook kritische noten te vinden zijn. Zolang jij laat zien dat je het oplost en hoe je het oplost, is er echt helemaal niets aan de hand.

Hulp nodig met de financiële kant van een webshop?

Wil je een koppeling met een boekhoudpakket, ben je benieuwd hoe je de meeste winst overhoudt of heb je andere financiële vragen? Neem gerust contact met ons op! We denken heel graag met je mee.